• Anonym (Less)

Sambo, ekonomi, snål?

Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.
    Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.
    För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.
    Vi var i början överens om allt och ekonomi.
    Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.
    Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.
    Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.
    Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.
    Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.
    I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)
    Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)
    Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.
    Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.
    När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.
    Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnad
    Nu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.
    Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.
    Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.
    Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.
    Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.
    Är detta rimligt?
    Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.
    Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)
    Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.
    Månad/snitt
    El (dyrare på vintern): 2500:-
    Tv: 500:-
    Bredband: 500:-
    Sopor: 330
    Va: 625:-
    Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-
    Bara här landar vi på ca 9500:-
    Är 3000:- verkligen rimligt?
  • Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?
  • Goneril

Hur många trådar med liknande innehåll har jag inte hittat under den relativt korta tid som jag frekventerat detta forum? Ett tag tänkte jag upprätta statistik för att kartlägga dessa superegoistiska killar som drar fördel av, rentav utnyttjar, sina flickvänner men jag insåg att de är för många, excel-arket räcker inte till.

Scenariet är det klassiska: Mannen, ofta med något barn sen tidigare, flyttar in hos kvinnan, några barn följer med flyttlasset. Han bidrar inte till boendekostnaden i någon högre grad men dock till det gemensamma hushållet i övrigt, men väl märkt endast i inledningsfasen. Han sparar alltså sin tidigare boendekostnad och äter och lever gott på kvinnan, han bidrar mindre och mindre till det gemensamma för var månad som förflyter. Han får dessutom hjälp med fostran av de barn han har medför i boet. 

Typiskt för dessa killar, vilket framgår av MÅNGA trådar, är att de sköter sig till en början men sen är det slut med det, då börjar de i stället fylla på sina egna konton för att så småningom vara "spelbara på marknaden", det vill säga att hitta någon ny att flytta ihop med - eller att bli ungkarlar och spelemän på nytt. 

Det försåtliga här är att dessa egon inte visar sitt rätta jag förrän en bit in i förhållandet och hur ska man då kunna gardera sig? Till exempel genom att inte låta någon flytta in i befintlig bostad utan köpa ny, gemensam, vilket visar om mannen är seriös i sitt engagemang, eller det bästa när barn finns med i bilden, att förbli särbo. Att dessa killar är ivriga att flytta in beror förstås på att de blev trångbodda när de separerade från sina ex, "men det ordnar sig alltid", jodå, det är någon annan, snäll och godtrogen, som ordnar. 

Jag bodde stort och bekvämt efter min egen separation för många år sedan, inga barn. Nästan alla man träffade hade barn, men aldrig att jag hade låtit någon flytta in. Någon sa: "Men här bor du stort, är inte det onödigt?" Nej, nej, som barnfri och med inredning som inte är "barnvänlig" skulle det aldrig kunna bli aktuellt med ungar hoppandes i sofforna, eller att tillhandahålla hushållsnära tjänster gratis. Jag fattar egentligen inte att någon kvinna gör det, faktiskt. Jag skulle aldrig kunna bli så KÄÄÄR, det gäller att använda huvudet också och inte endast andra kroppsdelar, belägna lite längre ner i kroppen rent anatomiskt. 

I det aktuella fallet är det uppsägning, utslängning, som gäller. Man måste dock iaktta tremånadersregeln. Det kanske finns annat att ta hänsyn till, det får TS kolla så hon inte överträder lagar, men budskapet är att han ska bort tillsammans med sitt bagage, inkluderande barn.
              .   

• Anonym (Less)
    Anonym (Hej) skrev 2023-10-02 09:27:33 följande:

Vad betalde han för sitt boende och Mat m.m innan ni flyttade ihop. 
    Tänker du får visa honom vad allt kostar och sen förklara att du ska ju inte behöva ta ett jobb till för att få det gå runt medan han glassar runt. 
    Vuxen människa måste förstå att 3800 kr inte kommer långt. Annars funsera på om du verkligen vill bo med honom. 
    En sak att tex betala mindre efter överenskommelse om den ena tjänar mer el under någon månad men inte jämt bara för att

Där sambon bodde innan, låg hyra/räkningar el mm) på runt 10 000-11 000:-
    Så varför man tror man ska komma undan med 3000:- och leva loppan på min bekostnad förstår jag ej.
  • Anonym (Less)
    Friger skrev 2023-10-02 09:39:04 följande:

Ska anlita TS till att sköta min hushållsbudget ser jag. Rena drömsiffrorna.

Nej, 3.000kr är  på tok för lite. Låter ju som att han låter dig betala så att han kan spara i madrassen.

Kräv att hans attityd förändras eller bryt. Det kommer inte att bli bättre med tiden om det fortsätter.

Sen får man ju ha viss respekt för om han inte vill bekosta amorteringar och renoveringar på huset om han inte är med och äger det. Men det såg jag inte i listan över kostnader heller.

Nej jag betalar lånet och amortering på huset själv, ligger på 11.000:- för mig i månaden nu när de bundna räntorna blev rörliga.
  • Anonym (Less)
    Anonym (K) skrev 2023-10-02 09:51:05 följande:

Betalar han andra saker som t ex bil? Det täcket oavsett inte upp era gemensamma kostnader på 9.000kr.

Men låt honom gå och handla och ta hand om den budgeten en månad. Han fattar ju inte vad det kostar. Eller också har han något dolt typ spelmissbruk eftersom han blir arg. 

Jag har egen bil som jag betalar för själv.
    Sambon har en firma bil som nyttjas privat så ingen kostnad för bil finns.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Sandra) skrev 2023-10-02 08:42:27 följande:

Såklart orimligt. Fråga honom varför han anser att du ska betala mer än han?

och varför gör du alla matinköp och lagar all mat?? Han ska väl göra hälften?

nej sätt hårt mot hårt. Det ör inte rimligt att du ska förlora ekonomiskt på att ha en relation. Då är det bättre att ni blir särbos och han får se över att skaffa ett större boende till sig och dottern. Du sitter ju faktiskt på huset här, du har ju makten att diktera villkoren, passar det inte får han flytta ut.

Det har mest blivit så då sambon inte kan laga mat mer än koka pasta och steka lite färdiga köttbullar osv.
    Jag och mina barn har födoämnesallergier och kan då inte äta hel/halv fabrikat.
    Jag går noga igenom vilken affär som har bäst extra priser innan jag handlar (veckor handlar) och gör veckans matschema ut efter det.
    Jag och mina barn kan inte direkt lyxa till det (om inte tacos räknas en fredag) finns inte utrymme till det, ser hellre de får lite lördags godis ibland (handlar givetvis då till sambons dotter också)
    Men jag känner inte att jag får igen allt det där som jag ger.
    Har försökt ta upp det här med pengar så många ggr men det blir bara bråk. Vet inte hur jag ska nå fram utan att taggarna blir utåt direkt.
  • Anonym (Less)
    Anonym (Jämställt?) skrev 2023-10-02 10:03:42 följande:

Jag försökte läsa TS noga men hittar inga referenser till kön på sambon. Ändå har vi just nu 8 svar som alla förutsätter att sambon är en "han".

Är det månne dags att fundera litet på egna fördomar?

Det är en han.
    Jag är kvinnan och han är mannen.
  • Jemp
    Anonym (Less) skrev 2023-10-02 08:31:14 följande:
    Sambo, ekonomi, snål?
    Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.
    Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.
    För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.
    Vi var i början överens om allt och ekonomi.
    Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.
    Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.
    Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.
    Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.
    Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.
    I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)
    Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)
    Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.
    Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.
    När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.
    Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnad
    Nu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.
    Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.
    Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.
    Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.
    Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.
    Är detta rimligt?
    Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.
    Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)
    Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.
    Månad/snitt
    El (dyrare på vintern): 2500:-
    Tv: 500:-
    Bredband: 500:-
    Sopor: 330
    Va: 625:-
    Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-
    Bara här landar vi på ca 9500:-
    Är 3000:- verkligen rimligt?
    Nej det är inte rimligt. Självklart ska hen vara med och betala mat och förbrukningsvaror i den omfattning de kostar. 
    Boendekostnad är svår att uttala sig om rimlig nivå, men med ursprunglig överrenskommelse 5000+mat är det inte rimligt att på egen hand bestämma att plötsligt betala mindre när priserna dessutom ökar.
  • Goneril

Men herregud, TS, det blir bara värre och värre. Jag blir ännu mer övertygad om att jag har rätt, han utnyttjar dig till max. Kolla med jurist, du kan till exempel fråga Lawline, som tillhandahåller information gratis - om man inte måste ha svaret samma dag, i så fall kostar det 1.000.-, (senast jag frågade, arvstvist).

Lägg fram allt i detalj när du frågar. De stora bankerna har också juridiska samarbetspartners som man kan fråga, kontakta din egen bank, ofta rätt billigt. Det gäller att det inte kommer surt efter nu när du slänger ut honom. För det tänker du väl göra? Jag skulle bli besviken annars. 

Tänker du visa honom tråden?   

• Anonym (Irrelevant)
    Anonym (Jämställt?) skrev 2023-10-02 10:03:42 följande:

Jag försökte läsa TS noga men hittar inga referenser till kön på sambon. Ändå har vi just nu 8 svar som alla förutsätter att sambon är en "han".

Är det månne dags att fundera litet på egna fördomar?

Ändrar det på siffrorna och beteendet om könet inte stämmer? 
  • Anonym (L)

Du blir utnyttjad, TS. 

Han märker att du har starkare känslor än vad han har och en större vilja att få saker och ting att fungera, och han utnyttjar det till max.

Du måste våga ta konflikten, annars kommer han att fortsätta att betala mindre och mindre för varje månad som går. Om du är rädd för att han blir våldsam så se till att ha någon med dig när du tar upp saken med honom.

Du kan även ringa kvinnofridslinjen (020-505050) om du behöver råd och stöd.

Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?