• Anonym (Less)

Sambo, ekonomi, snål?

Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.
    Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.
    För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.
    Vi var i början överens om allt och ekonomi.
    Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.
    Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.
    Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.
    Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.
    Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.
    I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)
    Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)
    Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.
    Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.
    När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.
    Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnad
    Nu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.
    Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.
    Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.
    Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.
    Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.
    Är detta rimligt?
    Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.
    Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)
    Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.
    Månad/snitt
    El (dyrare på vintern): 2500:-
    Tv: 500:-
    Bredband: 500:-
    Sopor: 330
    Va: 625:-
    Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-
    Bara här landar vi på ca 9500:-
    Är 3000:- verkligen rimligt?
  • Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?
  • Silverjenny

Kräv att ni turas om, varannan månad köper han ALL mat och annat till hushållet, nästa månad köper du allt.

• Anonym (K)
    Anonym (Less) skrev 2023-10-02 11:50:26 följande:
    Hur ska man lägga fram det utan att det blir bråk/sura miner från hans sida?
    Han vet om att jag letar efter extra jobb (vet ej hur jag ska hinna med det med två barn på heltid, aktiviteter mm men får försöka) för att ha råd att sätta mat på bordet.
    Inte ett ljud om att han ska göra rätt för sig och betala för sig utan det är mer, hur ska du orka med att jobba mer än vad du gör idag.
    Jag har fått sälja massor av saker för att rädda pengar till mat. Vilket han vet om.
    Ändå förväntas det att jag ska fixa mat på bordet.
    Förstår inte vad som hände innan delade vi på kostnader mm. Jag skulle säga ifrån om han behövde betala mer ( han var rädd för att det inte alltid skulle räcka) 
    När jag väl sa ifrån då pengarna från honom blev mindre och mindre, då blir han sur och arg.
    Han har blivit snål och girig.
    Våldsam är han inte, han blir bara arg, sur ignorerar mig när jag tar upp saker som jag inte tycker fungerar.
    Har jag tur får jag någon 100 lapp till mat annars får jag fortsätta sälja saker (har dock inget kvar att sälja nu)
    Du ska inte fundera på hur du ska lägga fram det. Problemet är inte där. Problemet är att han struntar i din/er ekonomi och välmående. Jag hade sagt åt honom att jag skiter i om du blir arg, nu ska du lyssna riktigt noga. Och så spaltar du upp budgeten. Fattar han inte då finns det inte mycket hopp. Sen fattar jag mig inte på vuxna människor inte klara av mer än att koka pasta och steka köttbullar. Men det är jag det.
    Han har sin bostadsrätt kvar. Bra det.
  • Anonym (Irrelevant)
    Anonym (Less) skrev 2023-10-02 12:56:32 följande:
    Jag tvättar allt, han hjälper till med disk och ibland dammsuga.
    Jag har räknat ut vad allt skulle kosta med räntorna och då landar vi på 8000:- per person ink mat.
    Mina barn och jag tillsammans äter lika mycket som han gör själv.
    Jag äter inte så mycket längre jag låter barnen äta sig mätta och han frossa för fullt, jag får äta det som blir över.

Jag tog upp idag att jag skulle behöva lite pengar att handla mjölk, smör mm
    Svaret jag fick då var att -Nej, då handlar jag hellre min egen mat än ger dig mer pengar
    Ok så man ska leva tillsammans men äta var för sig? Inte i min värld.
    Och detta tror du folk går på? 
    Du äter resterna, ber om.pengsr till mjölk/smör och han, din sambo säger nej....
    Lägg av.
  • Anonym (Erfaren_man)

TS, jag tycker att du lika gärna kan lägga ner den här tråden, för du tar uppenbarligen inte till dig något alls från alla samstämmiga råd du får. 

• Anonym (Less)
    Anonym (Irrelevant) skrev 2023-10-02 13:12:41 följande:
    Och detta tror du folk går på? 
    Du äter resterna, ber om.pengsr till mjölk/smör och han, din sambo säger nej....
    Lägg av.
    Tyvärr är det så det ligger till.
    Att ha två tonårsbarn på heltid kostar pengar om du är medveten om det? Aktiviteter är inte heller gratis.
    Att jag ska betala för 2 personer till på min heltids lön räcker liksom inte till.
  • Dexter dot com
    Anonym (Less) skrev 2023-10-02 13:21:45 följande:
    Att ha två tonårsbarn på heltid kostar pengar om du är medveten om det? Aktiviteter är inte heller gratis.
    Att jag ska betala för 2 personer till på min heltids lön räcker liksom inte till.
    Så varför kräver du inte att han betalar för sig eller kastar ut honom?
  • Anonym (Less)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2023-10-02 13:16:58 följande:

TS, jag tycker att du lika gärna kan lägga ner den här tråden, för du tar uppenbarligen inte till dig något alls från alla samstämmiga råd du får. 

Jag vill ha lite svar att bolla med om det är rimligt för andra, att leva i min situation, jag anser inte det. Men man kanske har fel.
    Tydligen så har jag rätt i mina åsikter om att han snyltar på mig vilket han inte anser.
  • Anonym (Less)
    Dexter dot com skrev 2023-10-02 13:25:13 följande:
    Så varför kräver du inte att han betalar för sig eller kastar ut honom?
    Jag har precis sagt ifrån igen.
    Nej han vill inte betala mer då köper han hellre egen mat.
    Jag kan inte bara kasta ut hur som helst då hans dotter som är ett barn bor här.
    De måste ha någonstans att ta vägen
  • Lönnsirap
    Anonym (Less) skrev 2023-10-02 13:21:45 följande:
    Jag har inte läst hela tråden, men tänker att det är tur att din sambo faktiskt helt går över gränsen för vad som är okej, eftersom det då är lättare att faktiskt separera.

Du kan inte ha en parasit boende hos dig som utnyttjar dig och som har mage att vara irriterad när du lyfter upp kostnader. 

Släng ut honom är mitt råd.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Less) skrev 2023-10-02 13:29:15 följande:
    Jag har precis sagt ifrån igen.
    Nej han vill inte betala mer då köper han hellre egen mat.
    Jag kan inte bara kasta ut hur som helst då hans dotter som är ett barn bor här.
    De måste ha någonstans att ta vägen
    Du kan kasta ut dem, men du måste ge dem 3 månaders uppsägning. Han har ju en lägenhet så de hamnar inte på gatan. Du tänker att du är snäll, men du är ju inte snäll mot dig själv och dina barn. Är hans barn värt mer än dina? 

Ta hand om dig. 
Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?