• Anonym (Less)

Sambo, ekonomi, snål?

Behöver lite hjälp med tankar och reflektioner angående vad jag anser är ojämnställt i samborelation.
    Vi är i 40-års åldern varit tillsammans ett par år.
    För 1,5 år sedan flyttade sambon och dotter in i mitt hus, där jag bodde med mina 2 barn, då de bodde väldigt litet och därför föll det naturligt, då huset är stort att alla skulle få plats.
    Vi var i början överens om allt och ekonomi.
    Sedan hände någonting som så smått kom smygandes.
    Första året fick jag 5000:- plus sambon hjälpte till att betala mat varannan vecka.
    Sedan minskade översättning till 4000:- och lite pengar till mat ibland.
    Då vi båda bytte arbetsplats i början av året, fick vi därför ingen betald semester.
    Lönen blev då obetald 3 veckors semester för båda i juli. Vilket vi hade diskuterat att vi skulle hjälpas åt.
    I Augusti då så sattes bara 3000:- över till mig då sambon inte kunde ge mer pga dålig lön (jag fick också en dålig lön)
    Pengar till mat fick jag tjata om och det sattes över 800:- för mat (för en hel månad)
    Jag tänkte att sambon betalar igen det nästa månad då jag visste även skulle få en lite bonus och få ut lika mycket som jag tjänar innan skatt.
    Då kom september och översättning blev 3000:- och inget till mat.
    När jag påtalar detta så blir det bara massa gnäll och bråk.
    Så för egen vinnings skull så är sambon en snål egoist som i min värld inte betalar för sig och sparar så mycket som möjligt på min bekostnad
    Nu när läget är som det är så måste jag hitta ett extra jobb för att ha råd med allt.
    Men sambon kan glassa omkring shoppa, köpa vad den vill, gå på bio med dottern mm.
    Jag anser att det är på min bekostnad då det är jag som i princip får stå för allt.
    Sambon hyr ut sin boende och har därav inga direkta kostnader där.
    Vi tjänar lika mycket per månad (förutom de månader sambon får bonus) och vi jobbar lika många timmar per dag.
    Är detta rimligt?
    Har försökt ta upp diskussionen men då blir sambon bara arg när det kommer till att diskutera pengar.
    Jag menar, tror sambon på fullaste allvar att med dottern äts det/ tvättas osv för 800:- i månaden (det är det mesta som bidras med efter tjat)
    Jag handlar då mat, tvättmedel, toalettartiklar mm. Jag lagar allt mat, försöka handla så billigt det bara går men vi är 5 st i hushållet vilket kostar.
    Månad/snitt
    El (dyrare på vintern): 2500:-
    Tv: 500:-
    Bredband: 500:-
    Sopor: 330
    Va: 625:-
    Mat/förbrukningsvaror: 4500-5000:-
    Bara här landar vi på ca 9500:-
    Är 3000:- verkligen rimligt?
  • Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?
  • Anonym (Less)

Han har ej råd att köpa in sig i min bostad, så det kommer inte hända.
    Har lagt som förslag köpa något gemensamt men det tycker han först när barnen flyttat.
    Efter mycket bråk så fick jag 900kr till mat.
    Men han anser inte han lurar mig, han betalar i princip el och inget mer (område 4) och blir arg om jag ber om pengar.
    Informerade att han fick ut lika mycket efter skatt denna månaden som jag innan skatt. Men han tycker hand pengar tar slut för fort om han ger mig mer. Han har faktiskt köpt en ny ipad till di  dotter för 10 000 denna månaden måste jag ju förstå då att han inte kan betala mer än elen ?? 

• Anonym (Less)
    MsM84 skrev 2023-10-03 11:09:05 följande:

Snälla TS, du måste ta detta med honom ordentligt. Inte säga att du behöver pengar till mat - utan att hela fördelningen mellan er har blivit väldigt skev och ni behöver hitta en ekonomisk fördelning som är rättvis. Sen sätter ni er i lugn och ro - du tar fram alla kostnader och försöker resonera med honom. Kommer du ingenstans då så är mitt bästa förslag tyvärr att du säger till honom att han får flytta ut för du har inte råd att försörja honom och hans dotter längre. 

Precis detta sa jag åt honom igår.
    Han valde swisha mig 900 till mat sen gå ut och äta med sin dotter och köpa henne en ny ipad för 10 000kr för till mig finns inte pengar. Och han var inte glad för maten inte stod på bordet, sa vi hade bara pasta och ketchup hemma.
    Ha  har ut runt 30 000 i månaden och kostnader på 8000 utöver de 3000 Han ger mig.
    Jag har ut 26 0000 och kostnader för allt jag får betala ligger på 34 000kr 
  • Anonym (Less)
    Anonym (:)) skrev 2023-10-03 01:32:00 följande:

Jag äter absolut ingen lyxig mat, utan det blir mycket vego och det enda köttet jag äter är köttfärs, trots det lägger jag säkert över 4000 kr/månad på mat, hygien, städ osv. 

Han utnyttjar dig. Inget snack om saken.

Eftersom han inte betalar måste jag snåla på mat 
    Önskar jag kunde köpa en pizza till barnen eller ta med de ut på restaurang ibland kanske bio.
    Sånt som han gör med sin dotter men bjuder inte med oss andra 
  • Anonym (Less)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-03 10:50:57 följande:
    Du vet väl vad du har för boendekostnader? Det ska du dela upp mellan er. Men han borde dock betala mindre än du eftersom han har ett barn och du har två. Du ska betala för dina två barns boende, det ska ju inte han göra. 
    Jag har till och med betalt lördags godis och kläder åt hans dotter, anpassar mar efter vad hon äter (kräsen)mm
    Men för mina barn görs ingenting 
    Jag gör ingen skillnad på barnen eftersom vi ska föreställa en familj där alla är lika värda 
    Men det är inte ömsesidigt 
  • Anonym (grrrrrrrrr)
    Anonym (Less) skrev 2023-10-07 14:51:19 följande:
    Han valde swisha mig 900 till mat sen gå ut och äta med sin dotter och köpa henne en ny ipad för 10 000kr för till mig finns inte pengar. Och han var inte glad för maten inte stod på bordet, sa vi hade bara pasta och ketchup hemma.
    Ha  har ut runt 30 000 i månaden och kostnader på 8000 utöver de 3000 Han ger mig.
    Men bara lägg ner och fota ut idioten! Du blir utnyttjad för att du tillåter det. Det kommer att fortsätta likadant.

Vi hade en situation som yngre där min kille hade en inneboende som var skyldig pengar för hyra, skulden var 10 000 och detta var längesen så det var mycket pengar.

Sen fick kompisen en hög pengar av sin farsa men då väljer han att köpa en asdyr dator istället för att betala sin skuld. Då åkte han ut, där tog den vänskapen slut. För så gör man när man inte låter andra människor trampa på en som en dörrmatta hur länge som helst.

Man kan inte ens låtsas älska en annan person om man beter sig så oansvarigt ekonomiskt som din sopa till karl gör.

Vill du på riktigt sitta och böla över att du inte har nåt sparat när pensionen kommer? För det är vad min mor gör idag. Hennes lata sambo har levt upp det som hon annars hade kunnat spara. 

VAKNA!
  • Kvittning
    Anonym (Less) skrev 2023-10-07 14:51:19 följande:
    Men varför kastar du inte ut honom? Du har startat den här tråden och ALLA säger att det inte är ok, han utnyttjar dig och det enda som finns är att kasta ut honom om han inte omedelbartändrar sig (vilket han uppenbarligeninte gör). Och det enda du gör är att fortsätta i samma spår.

Varför startade du tråden om du inte lyssnar till råden? 
  • AstridElizabeth

Du har fått en snyltare på halsen. Upplägget är ju fantastiskt bra för honom. Han bor ju nästan gratis.

Du måste inse att han blåser dig och utnyttjar dig! Om han älskade dig skulle han betala sin del av kostnaderna utan gnäll för att värna er relation och er gemensamma framtid. Han älskar inte dig. Han älskar däremot att han kan köra med dig och fortsätta bo gratis bara han blir lite arg.

Du har två val här.

1) släng ut honom omgående!

2) lägg ett kontakta framför näsan på honom!
    Han ska betala hälften av räntan, hälften av driften, hälften av försäkringen. Sin del av maten och förbrukningsartiklarna. Betänk även att han och hans dotter bidrar till slitage på huset så rimligt är att han dessutom sätter in säg 2000 extra i ?hyra? på ditt hussparkonto för framtida underhåll och reparationer. Han ska definitivt inte bo gratis!

Min gissning är att alternativ 2 kommer göra honom asförbannad och att han kommer hota med att göra slut. Så mitt råd är att du förbereder dig på att avsluta relationen direkt. Lika bra att du gör dig av med honom, innan han raserat din ekonomi totalt och tömt ditt sparkonto. Då kommer han se sig om efter någon ny att leva av och dumpa dig.

• Anonym (L)
    Anonym (Less) skrev 2023-10-07 14:47:04 följande:

Han har ej råd att köpa in sig i min bostad, så det kommer inte hända.
    Har lagt som förslag köpa något gemensamt men det tycker han först när barnen flyttat.
    Efter mycket bråk så fick jag 900kr till mat.
    Men han anser inte han lurar mig, han betalar i princip el och inget mer (område 4) och blir arg om jag ber om pengar.
    Informerade att han fick ut lika mycket efter skatt denna månaden som jag innan skatt. Men han tycker hand pengar tar slut för fort om han ger mig mer. Han har faktiskt köpt en ny ipad till di  dotter för 10 000 denna månaden måste jag ju förstå då att han inte kan betala mer än elen ?? 

Självklart vet han om att han lurar dig. Men skulle han erkänna det för dig så sumpar han alla chanser att fortsätta att leva på din bekostnad, så han fortsätter att spela dum. Den taktiken har ju funkat bra för honom hittills.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Less) skrev 2023-10-07 14:54:07 följande:
    Eftersom han inte betalar måste jag snåla på mat 
    Önskar jag kunde köpa en pizza till barnen eller ta med de ut på restaurang ibland kanske bio.
    Sånt som han gör med sin dotter men bjuder inte med oss andra 
    Jag förstår inte hur DU kan utsätta DINA barn för detta. Att du låter sambon hållas sänder signalen att dom inte är viktiga för dig. De får lida pga du inte sätter ner foten och kastar ut sambon eller sätter hårt mot hårt. Du skriver själv att sambon inte bryr sig om dina barn och nu visar du att du bryr dig mer om sambon och hans dotter än dina egna eftersom du väljer att inte stå upp för dina barn ekonomiskt
  • Anonym (Less)

Han resonerar som så att står jag ändå och lagar mat till mig och barnen så kostar hans del då typ ingenting eftersom jag gör mat ändå.

Svar på tråden Sambo, ekonomi, snål?