• Anonym (Jenny)

Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

• Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:58:13 följande:

Det man växer upp med och ser omkring sig är det som man oftast kommer att se som normalt, när man blir vuxen. I de nordiska länderna har vi haft en relativt ogenerad syn på nakenhet historiskt sett. Det ändras nu starkt och fort på grund av många orsaker och impulser från andra länder, inte minst invandringen från muslimska länder  som har en helt motsatt syn på nakenhet än vi haft. Men även tex anglosaxiska länder har haft en strängare syn på nakenhet än vad vi haft i Sverige, historiskt. 

Jag växte upp och gick i skolan på 80-90 talet och kände lika stort obehag för att duscha efter skolidrotten som ungdomarna ger uttryck för idag. Skillnaden är väl att vuxenvärlden till viss del börjar lyssna. 

Det handlar inte om blygsel, eller sexualmoral, utan om att vara i en utsatt position gentemot människor man inte är trygg med. 
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:39:32 följande:
    Ja, jag är ju lite äldre och vi var inte så blyga. Jag solade tex alltid topless som ung , även på badstränderna i Grekland, när vi båtluffade som artonåringar.  Så jag är van att röra mig på stranden i endast bikinitrosor. Jag har massor av foton på oss tjejer där vi stod alla topless på stranden i Grekland, på åttiotalet. 
    Du valde då själv att gå utan toppen va? Eller hade det känts lika bekvämt om du varit tvungen att ta av den även om du inte ville? Och bikinibyxorna också?

Det är ju där skillnaden ligger - frivillighet, i en situation med vänner där du kände dig trygg. Inte påtvingat med människor du inte känner dig trygg med. Och man kan erbjuda den frivilligheten även i skolan, så slipper de som känner sig otrygga utsätta sig för det. 
  • Gryntroll
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:08:15 följande:
    Vår simhall är nybyggd och fräsch och där duschar och bastar vi helt näck utan bås, massor av kvinnor, jag är där ett par gånger i veckan. Jag tycker det är jätteskönt att vi inte behöver gömma oss och kan vara som vi är. Många är gamla och skrynkliga eller kraftigt överviktig men vågar ändå och ingen verkar skämmas eller gömma sig. De som är känsliga för att vara nakna kanske inte går och simmar, men det finns ett bås där man kan stänga in sig om man önskar. Det skulle man naturligtvis kunna ordna på skolorna också, antar jag. 

Jag gillar inte att duscha kollektivt i öppna salar med duschar längst väggar, varken i simhall, på gym eller i servicehus på gästhamnar i skärgården, fullt frivilliga saker att gå till som vuxen, MEN jag gör det i alla fall för just nu är det så det är upplagt OCH jag rör mig som om jag vore ogenerad över det för att visa småtjejer att det finns kvinnokroppar i olika former. Trots det skulle jag alla gånger föredra bås och mer privata alternativ och tror att det är fler idag som skulle uppskatta att omklädningsrum och duschar kunde vara lite mer privata.

• Anonym (Doc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:58:13 följande:

Det man växer upp med och ser omkring sig är det som man oftast kommer att se som normalt, när man blir vuxen. I de nordiska länderna har vi haft en relativt ogenerad syn på nakenhet historiskt sett. Det ändras nu starkt och fort på grund av många orsaker och impulser från andra länder, inte minst invandringen från muslimska länder  som har en helt motsatt syn på nakenhet än vi haft. Men även tex anglosaxiska länder har haft en strängare syn på nakenhet än vad vi haft i Sverige, historiskt. 

Det här är ju dina egna teorier som jag inte alls anser stämma. Det har inget med muslimer att göra. När jag växte upp fanns det inga muslimer i min skola, men vi var rätt många som ändå inte gillade att duscha och byta om i öppna omklädningsrum. Det berodde säkert delvis på äcklig gympa-magister men också pga inte vilja vara naken med andra, hur bra vänner vi än var. 

Att det ändras nu är för att vuxenvärlden börjar inse att även barn är individer med olika behov och personlighet. 

Det här som du ser som typiskt svenskt med gemensam duschning kommer från typ 20-/30-talet då medvetenheten om vikt av personlig hygien blev större samtidigt som många hade begränsade möjligheter att tvätta sig hemma, det var alltså nödvändigt med tvagning i gemensamma lokaler. Idag ser det annorlunda ut men tyvärr lever mentaliteten att man ska kunna vara naken tillsammans med andra kvar. Trots att det inte finns något som helst syfte med det. Och om vi ska vara krassa: vilken skola har råd att bygga om omklädningsrummen för att passa den moderna individualisten? 

• Anonym (Jenny)

Många svar. 
    Men tror ändå på att de som har vana att duscha tillsammans efter idrott på fritiden också kommer att duscha i skolan eftersom det blir en vana.

• fjanten

Jag gick i lagidrotter som barn och ungdom - duschade aldrig tillsammans med mina lagkamrater, vi alla åkte hem och duschade. Var vi iväg på matcher så duschade man sedan på hotellrummet. På idrotten vägrade jag duscha efter ca åk. 5. ...tillsammans med resten av klassen. Varför skulle vi tvingas vara nakna inför varandra? F.ö. blev jag mer svettig av en aktiv rast än av merparten av idrottslektionera. Min make kommer från ett väldigt varmt land - Australien - och där duschar ingen efter idrotten. Det är helt enkelt inte ett alternativ - duschrum eller omklädningsrum fanns inte - och de hade alltså samma skoluniform resten av dagen efter idrotten. Tror knappast det stinker i alla Australiens klassrum. Det verkar mest vara i Sverige (Norden?) vi har någon fix idé om att tuta ihop en massa ungar och tvinga dem klä av sig nakna och sedan duscha tillsammans. Nu har min son inga bekymmer med den saken, men jag kommer ALDRIG tvinga något av mina barn att göra det och DEFINIFIVT strida mot skolan om de skulle försöka tvinga dem!

• Anonym (Jenny)
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 11:06:02 följande:
    Om det nu börjar bli vanligt att fler och fler väljer att inte duscha så säger väl det en hel del om hur de känner inför detta? Majoriteten kanske inte blir mobbade, men många känner sig säker obekväma att visa sin kropp, att vara naken tillsammans med andra och att vara naken med dem man sen ska vara i klassrummet med. Och sen tillkommer risken att bli fotad eller filmad i smyg.

Det är kanske inte roligt att ha oduschade tonåringar i klassrummet. Men att bli utsatt för övergrepp tre gånger i veckan efter idrotten är kanske inte heller så roligt?

Vi ska inte sluta med idrott i skolan. Men vi ska sluta tvinga barnen att vara nakna tillsammans. Man kan lösa det antingen genom bättre omklädningsrum som tillåter att vara privat. Eller så slipper man duscha och alla är okej med det. 

Mobbing och övergrepp har naturligtvis funnits i alla tider. Varför tror du att det är något nytt? Till och med när jag gick i skolan på 70- och 80-talet förekom mobbing i omklädningsrummet, samt övergrepp. Det är inget nytt. Det som är nytt är uppmärksamheten på mobbing och övergrepp. Och nytt är också att man respekterar barn och ungdomar och inte tvingar dem att utsätta sig för kränkningar. 

Det är ju därför jag skrev inlägget, lösningen är att göra ombyte och dusch till en vana.

Duschar man andra 4+ ggr i veckan så blir det ingen stor sak.

En mamma skrev i början om att barn som är 10år och inte fick duscha på grund av pandemin nu har väldigt svårt att åka till badhus för att simma mm.

• Anonym (P)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-10-06 20:07:03 följande:

Det är ju därför jag skrev inlägget, lösningen är att göra ombyte och dusch till en vana.

Duschar man andra 4+ ggr i veckan så blir det ingen stor sak.

En mamma skrev i början om att barn som är 10år och inte fick duscha på grund av pandemin nu har väldigt svårt att åka till badhus för att simma mm.

Men varför är det så viktigt att barnen ska trivas med att duscha med andra? Vad i detta är så livsavgörande? 
  • Anonym (Tre)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-10-05 19:24:45 följande:
    Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

Vad vill du ha sagt?

För vanliga barn är det inga problem men alla barn är inte vanliga.
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 10:13:14 följande:

Man hör ofta det här att "det är nyttigt för barn att byta om och duscha tillsammans" men precis ingen kan motivera varför det skulle vara viktigt att förneka barn samma kroppsliga integritet i skolan som vuxna är garanterade på sin arbetsplats. I bästa fall kan man få ett "jo men det är bra att vänja sig" men ingen har hittills kunnat svara på varför. Jag tror det grundar sig i ett arv från 30-talets närmast fascistiska syn på folkhälsa och där det sågs som karaktärsdananande att vara nakna tillsammans i kombo med idrottande. Alltså kopplat till den här osunda kroppsdyrkan av ett väldigt trångt ideal och de som inte passar in i det görs då också väldigt medvetna om att de är FEL. 

Jag håller med om att man bör duscha efter idrotten men hela upplägget med omklädningsrum och duschar utan enskildhet är förlegat. 

Ja det är nyttigt. killar ser att alla inte har gigantiska snoppar som i porrfilmer och tjejer ser att alla inte ser ut som retuscherade instagram modeller.

Ser gör man nog inte sitt bästa på lektionen för man vill inte bli för svettig om man inte tänker duscha efteråt.

När det gäller mina barns idrott så var det även för att få ihop gruppen. Sitter man och varvar ner och pratar lite när man byter om så lär man snart känna alla i laget.

Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan