• Anonym (Jenny)

Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

• Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 10:46:09 följande:

Det är sorgligt att unga idag är så blyga. Många vågar inte duscha med andra, de vågar inte ringa ett telefonsamtal till en okänd. De vågar knappt tilltala någon de inte känner. Min son bor i studentkorridor. De umgås inte i korridoren, de flesta äter på sina rum. När jag bodde i studentkorridor för 35 år sen, åt vi tillsammans och umgicks i köket, vi hade massa fester i korridoren, mm. 

Det verkar som att vi som uppfostrades hemma som små blev mer sociala, de flesta i min årgång gick inte på dagis. De unga som gått på förskola borde ju blivit supersociala med all den sociala träning som de fått från tidig ålder, men istället verkar de vara mycket mer socialt osäkra och blyga än vad vi var och är. 

Det har alltid varit så, bara att ingen har uppmärksammat det eller sett barn som personer man behöver respektera. 

Man vågar säga ifrån till att duscha med andra som man inte är bekväm med. Vågar säga ifrån till att vara naken i ett stängt rum med sina mobbare. 

Att duscha tillsammans är inte att umgås. Hur kan du ens dra den parallellen, det är ju vansinne.
  • LFF
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 10:13:14 följande:

Man hör ofta det här att "det är nyttigt för barn att byta om och duscha tillsammans" men precis ingen kan motivera varför det skulle vara viktigt att förneka barn samma kroppsliga integritet i skolan som vuxna är garanterade på sin arbetsplats. I bästa fall kan man få ett "jo men det är bra att vänja sig" men ingen har hittills kunnat svara på varför. Jag tror det grundar sig i ett arv från 30-talets närmast fascistiska syn på folkhälsa och där det sågs som karaktärsdananande att vara nakna tillsammans i kombo med idrottande. Alltså kopplat till den här osunda kroppsdyrkan av ett väldigt trångt ideal och de som inte passar in i det görs då också väldigt medvetna om att de är FEL. 

Jag håller med om att man bör duscha efter idrotten men hela upplägget med omklädningsrum och duschar utan enskildhet är förlegat. 

Aldrig hört just de argumenten gällande ombyten och dusch kopplat till vare sig skolidrotten eller idrottande på fritiden. Däremot så är ju offentliga omklädningsrum (allt från skolans till simhallen och andra idrottsaktiviteters) uppbyggda efter principen att det inte ska ta alltför stor plats. Att då bygga om med bås etc tar utrymme som oftast inte finns.

På de arbetsplatser jag har varit på där man haft gym eller annan träningslokal så har omklädningsrummen varit uppbyggda på samma vis. Dvs, man separerar könen men sedan är det gemensamma utrymmen för ombyte och dusch.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 10:45:02 följande:
    Mobbing och övergrepp är välkänt i omklädningsrum och det förekommer även om du eller dina barn personligen inte varit med om det.

Här är en artikel från 2015. 
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/omkladningsrummet-en-dold-plats-dar-mobbing-frodas

En till artikel
    skolvarlden.se/artiklar/ingen-ska-krankas-i-omkladningsrummen

Här har vi en hel uppsats i ämnet. Om du orkar läsa. 
    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1128366/FULLTEXT02

Och det finns mycket mycket mer om övergrepp, mobbing, filmer och foton som tas. 

En simhall kan du själv välja om du vill gå till. Det är dessutom främst okända människor där, inte de som utsätter dig för mobbing och nu kan få chans till att utsätta dig för ytterligare övergrepp. Det är inte jämförbart på något sätt.

Och tills problem med mobbing inte finns längre, så måste barn och ungdomar få skudda sig själva från mobbing och övergrepp genom att avstå att vara nakna i slutna rum med sina mobbare. 

Om det är mobbing borde det väl gå att lösa? Eller göra undantag för någon eller några elever som verkligen mår dåligt av gemensam dusch. Självklart tycker jag att ingen skall tvingas duscha om de mår dåligt av det! Men majoriteten av eleverna kan väl inte vara mobbade? Eller är det så illa i skolan nu? Om det är så måste ju det lösas, det är ju ett värre problem än duschningen i så fall. 

Men det kan ju inte vara roligt att ha tonåringar oduschade i klassrummet, efter idrotten. Skall vi sluta med idrott i skolan? Den behövs väl ännu mer idag när många unga rör sig så lite på fritiden 

• Anonym (Karin)

Barn med muslimska föräldrar har fått.lära sig att det är grov synd att visa sig naken inför andra så självklart vill de inte duscha i skolan. Därför man även ser dom duscha o ha kvar underkläderna i badhus. Sedan finns det givetvis även svenska barn som av olika anledningar tycker det är jobbigt men fenomenet har fått stor ökning pga invandring.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Karin) skrev 2023-10-06 10:56:42 följande:

Barn med muslimska föräldrar har fått.lära sig att det är grov synd att visa sig naken inför andra så självklart vill de inte duscha i skolan. Därför man även ser dom duscha o ha kvar underkläderna i badhus. Sedan finns det givetvis även svenska barn som av olika anledningar tycker det är jobbigt men fenomenet har fått stor ökning pga invandring.

Ja, jag tror också att det spridit sig från muslimsk invandring, det är inte så kul att bli kallad för hora.
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 10:51:32 följande:

Om det är mobbing borde det väl gå att lösa? Eller göra undantag för någon eller några elever som verkligen mår dåligt av gemensam dusch. Självklart tycker jag att ingen skall tvingas duscha om de mår dåligt av det! Men majoriteten av eleverna kan väl inte vara mobbade? Eller är det så illa i skolan nu? Om det är så måste ju det lösas, det är ju ett värre problem än duschningen i så fall. 

Men det kan ju inte vara roligt att ha tonåringar oduschade i klassrummet, efter idrotten. Skall vi sluta med idrott i skolan? Den behövs väl ännu mer idag när många unga rör sig så lite på fritiden 

Om det nu börjar bli vanligt att fler och fler väljer att inte duscha så säger väl det en hel del om hur de känner inför detta? Majoriteten kanske inte blir mobbade, men många känner sig säker obekväma att visa sin kropp, att vara naken tillsammans med andra och att vara naken med dem man sen ska vara i klassrummet med. Och sen tillkommer risken att bli fotad eller filmad i smyg.

Det är kanske inte roligt att ha oduschade tonåringar i klassrummet. Men att bli utsatt för övergrepp tre gånger i veckan efter idrotten är kanske inte heller så roligt?

Vi ska inte sluta med idrott i skolan. Men vi ska sluta tvinga barnen att vara nakna tillsammans. Man kan lösa det antingen genom bättre omklädningsrum som tillåter att vara privat. Eller så slipper man duscha och alla är okej med det. 

Mobbing och övergrepp har naturligtvis funnits i alla tider. Varför tror du att det är något nytt? Till och med när jag gick i skolan på 70- och 80-talet förekom mobbing i omklädningsrummet, samt övergrepp. Det är inget nytt. Det som är nytt är uppmärksamheten på mobbing och övergrepp. Och nytt är också att man respekterar barn och ungdomar och inte tvingar dem att utsätta sig för kränkningar. 
  • Anonym (Doc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 10:34:10 följande:
    Jag har aldrig någonsin sett det som konstigt att duscha med andra i skolan, har aldrig upplevt att någon blivit mobbad. Duschar med andra gör jag ju ständigt även som vuxen, på gymmet och i simhallen. I simhallen finns ett par bås man kan gå in i men de utnyttjar aldrig jag, de flesta duschar i de öppna duscharna.
    Mina barn har heller aldrig haft problem med detta vare sig i skolan eller på fritidsaktiviteter. Det är klart att man måste duscha efter idrotten. Om det är problem med mobbing borde det lösas.
    Okej så du och dina barn har inge problem med det. Toppen för er men hur var det ens ett svar på det jag skrev? Du förstår ju säkert att vi alla har olika nivå på kroppslig integritet så vad du och din familj är bekväma med är inget allmängiltigt,
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 10:58:51 följande:
    Ja, jag tror också att det spridit sig från muslimsk invandring, det är inte så kul att bli kallad för hora.
    Eller så har det alltid funnits. Men först nu finns det utrymme för barn och ungdomar att kräva sina rättigheter och slippa vara obekväma eller utsättas för mobbing och kräkningar i duschen.
  • EpicF
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 09:46:42 följande:
    Ja, visst, vi säger så. Även fast den här diskussionen har förekommit under mina barns hela skoltid, och redan när jag själv gick i skolan. Men vi låtsas att det handlar om pandemin för det har ju ett litet urval av lärare i just dina barns skola sagt. Och då är det ju helt allmängiltigt såklart.

Snarare kan det nog vara så att barn i större utsträckning behandlas som människor nu jämfört med förr. Man låter barn slippa utsätta sig för kränkningar i duschrummet. Man pratar också mer om övergrepp, stopp min kropp, risken att fotas eller filmas i omklädningsrummet. Det kanske fått genomslag och gör att barn vågar vägra sånt som de far illa av i större utsträckning. Och att vuxna respekterar det i större utsträckning. 

Och vi vet att skolor och idrottsföreningar inte alltid är så bra på att hantera och stävja mobbing, eller övergrepp för den delen.

Så tills all mobbing och övergrepp är helt utrotat så måste barn och ungdomar få skydda sig så gott de kan. Och det kan innebära att de avstår från att klä av sig nakna i ett stängt utrymme tillsammans med sina mobbare. 
    Just i klassen till LFFs barn är det pga pandemin som många nu inte vågar/vill dusha med andra.

Det innebär inte att det är så för alla klasser och alla barn. Men just i den klassen beror det på pandemin. 
  • EpicF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 10:34:10 följande:
    Jag har aldrig någonsin sett det som konstigt att duscha med andra i skolan, har aldrig upplevt att någon blivit mobbad. Duschar med andra gör jag ju ständigt även som vuxen, på gymmet och i simhallen. I simhallen finns ett par bås man kan gå in i men de utnyttjar aldrig jag, de flesta duschar i de öppna duscharna.
    Mina barn har heller aldrig haft problem med detta vare sig i skolan eller på fritidsaktiviteter. Det är klart att man måste duscha efter idrotten. Om det är problem med mobbing borde det lösas.
    Nej, det är inte klar man måste dusch efter idrotten i skolan. Det är dock önskeligt att alla duschar men inget tvång. 
Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan