• Anonym (Jenny)

Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

• Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan
  • EpicF

Ok. Då bra för ditt barn och hennes kompisar. 

Men det finns massor av barn som har fritidsaktiviteter i form av sport där man duschar efteråt men ändå inte vill duscha i skolan av olika anledningar. 

• Anonym (Tänk)

Det kan vara stor skillnad på skola och fritidsaktivitet. Jag är 18 och går på gymnasiet och kan säga att jag slutade vara med på idrotten i skolan i femman, inte enbart pga duschen men det var en stor orsak. Det var först på gymnasiet jag började gå igen. Samtidigt har jag spelat handboll och ridit sen jag var 9 respektive 5 år och har vi gemensamt omklädningsrum på både ställena.

De funkar väldigt olika. I grundskolan var omklädningsrummen väldigt otrygga och fulla med okända personer från klasser både äldre och yngre och olika form av mobbing pågick, mobbing som ofta var "godkänd" av lärare. Man kunde inte freda sina saker när man var i duschen, det fanns inga skåp utan allt låg bara på en bänk. Man kunde inte freda sig själv i duschen, det fanns inga bås eller skynken. Det var alltid några som skulle göra livet så surt som möjligt för andra, till exempel genom att hälla balsam över hela golvet som gjorde det ashalt och farligt. Verbal mobbing hände hela tiden men "subtilt". Kommentarer inte direkt till men om offren, som alla visste vilka som menades och högt så alla hörde. Knuffar och trängningar och stress.  Och ofrivilligt, tvång. 

Medan fritidsintressen i alla fall de jag har är mycket bättre för där är alla frivilligt. Alla som är där vill vara där vilket ger en helt annan kamratskap. Alla är i samma årskull eller i alla fall nästan i handbollen. I stallet är det mer ålderssppritt men fortfarande frivilligt och inte 30 mer eller mindre okända som ska lyckas byta om och duscha på 10-20 minuter. Det finns skåp att låsa in sina saker i.

Skola och fritid är inte samma sak. 

• Anonym (r)

Hur var responsen nu när du nyligen skrev om detta i en tråd på ämnet?

Skulle tro att det var att alla är olika, du vet inte alls vilka som tycker vad och hur sånt kan ändra sig genom puberteten.

• Anonym (S)

Jag har precis skrivit ett förslag till norrköpings kommun. Om att sätta krav på nybyggda eller nyrenoverade omklädningsrum ska sluta ha omklädningsrum som är könsuppdelade och istället bygga bås. Man går in ensam, låser, klär av sig och duschar, lägger sina saker i väskan och låser in i ett skåp utanför. Detta för att jag ser problem med omklädningsrum som är könsuppdelat och man måste vara naken inför andra. Helt ärligt tror jag fom anläggningar som inte tänker om kommer få problem på sikt att få folk att byta om och duscha i framtiden. Samhället ändras och om 1 år tror jag vi kommit så långt att vi inser att det inte är så smidigt med könsuppdelade omklädningsrum längre. 

Umgås kan man göra utanför omklädnads och duschbåsen efteråt istället. Finns dom som lider av att vara naken framför andra. 

*Tycker det går emot det här tänket stopp min kropp. Vi lär ut våra barn att man har rätt att säga stopp när någon tar på en, kramas osv. Varför gäller det inte nakenhet? Varför ska man inte kunna säga "Nej jag vill inte vara naken framför mina klasskamrater". 

*Föräldrar skulle inte behöva ta in barn av motsatt kön i fel omklädningsrum. Vissa barn har faktiskt behov av stöd vid omklädnad och dusch långt upp i åldrarna. Det är ju inte så passande att ta in en 10 åring i fel omklädningsrum. 

*Barnfamiljer skulle kunna gå in i samma omklädningsrum och dom vuxna kan samarbeta med barnen fastän man är av motsatt kön. 

*Risken att bli filmad eller fotad naken minskar enormt! Även om det finns regler om mobilförbud på vissa anläggningar så finns det dom som skiter i det. 

*Närvaro på skolidrott skulle öka om alla kan byta om och duscha tryggt och ensam. En person som blir mobbad kan det vara väldigt jobbigt att klä av sig naken framför andra.

*För de som identifierar sig som motsatt kön som dom är född i eller dom som inte identifierar sig som varken man eller kvinna behöver inte gå in i ett omklädningsrum som känns fel. 

• Anonym (Elle)

Jaha, skönt för din dotter och hennes vänner.

Jag spelade fotboll och vi duschade både efter tröning och match, jag hatade det liksom jag hatade att duscha i skolan.

• Tow2Mater

Svenskar är helt besatta av allmänt duschande. Verkar likställas med att tvätta händerna efter toabesök. Fascinerande.

Det går lika bra att duscha eller bada hemma, när man själv vill.

• Anonym (Slak)

Jag hade liten kuk i slakt tillstånd, så jag ville inte duscha i skolan. Jag gick hem och duschade, eller så gick jag inte på gymnastiken.

• Auditanne

Går alldeles utmärkt att gå in på toa och skölja av sig lite annars. Ta med några våtservetter samtidigt. 

Inte så konstigt att många elever är obekväma med att vara näck bland varandra med all kroppsfixering som råder i dagens samhälle och särskilt bland unga tjejer med sjuka, onaturliga plastideal som få till ingen kan leva upp till i den åldern.

Eller inför separata duschutrymmen som standard i moderna bad och gymnastikhallar. 

• Anonym (Hej)

Vår son fick först duscha sist av alla och sen använda extra omklädningsrummet.
    Alla är inte bekväma med byta om o duscha inför andra, är väl bättre om det går att lösa än att personen inte alls är med på gympa

• Anonym (Hej)

Du frågar om idrotten på skolan men berättar om fritidsaktiviteter. 
    På skolan kom oftast grabbarna in i vårat omklädningsrum o dusch,  både de i samma klass men även äldre. Kändes inte alls tryggt el roligt att stå naken då. 

Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan