• Anonym (Jenny)

Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

• Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan
  • Anonym (bra)
    EpicF skrev 2023-10-06 11:31:41 följande:
    Just i klassen till LFFs barn är det pga pandemin som många nu inte vågar/vill dusha med andra.

Det innebär inte att det är så för alla klasser och alla barn. Men just i den klassen beror det på pandemin. 
    Ja precis. 
  • EpicF
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 11:38:22 följande:
    Ja precis. 
    Något först inte förstod eller ville förstå. 
  • Anonym (bra)
    EpicF skrev 2023-10-06 11:42:35 följande:
    Något först inte förstod eller ville förstå. 
    Fint att du tydliggjorde. Stor eloge till din insats.
  • Anonym (Doc)
    Anonym (Karin) skrev 2023-10-06 10:56:42 följande:

Barn med muslimska föräldrar har fått.lära sig att det är grov synd att visa sig naken inför andra så självklart vill de inte duscha i skolan. Därför man även ser dom duscha o ha kvar underkläderna i badhus. Sedan finns det givetvis även svenska barn som av olika anledningar tycker det är jobbigt men fenomenet har fått stor ökning pga invandring.

Det tror jag inte en sekund på, beror snarare på att barn numera kan göra sina röster hörda på ett annat sätt. Jag var barn på 80- och 90-talen, vi var många då som hatade den påtvingande nakenheten med klasskompisarna, trots deltagande i diverse fritidsaktiviteter (där behövde man dock aldrig duscha tillsammans eftersom man åkte hem direkt efter träningen) Men det var det ingen som lyssnade på, då kom idrottsläraren in och kontrollerade duschandet, vilket jävla övertramp det var! 
  • Gryntroll
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 13:10:04 följande:
    Det tror jag inte en sekund på, beror snarare på att barn numera kan göra sina röster hörda på ett annat sätt. Jag var barn på 80- och 90-talen, vi var många då som hatade den påtvingande nakenheten med klasskompisarna, trots deltagande i diverse fritidsaktiviteter (där behövde man dock aldrig duscha tillsammans eftersom man åkte hem direkt efter träningen) Men det var det ingen som lyssnade på, då kom idrottsläraren in och kontrollerade duschandet, vilket jävla övertramp det var! 

Ja precis jag tror också att det är tiderna och möjligheterna som har ändrats. Hade en idrottslärare stegat in i omklädningsrummet och kontrollerat duschandet idag hade det blivit ramaskri.

Jag tror att kollektivt duschande även på simhallar och gym är på utdöende, det rimmar liksom inte riktigt med dagens syn på den personliga integriteten.

• Anonym (P)
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 13:10:04 följande:
    På 90-talet knatade den manlige gympaläraren in till tjejernas omklädningsrum och kollade att alla duschade. Det hade aldrig accepterats idag. I min dotters etta, har den manlige gympaläraren hand om pojkarna och en kvinnlig fritidsfröken har hand om flickorna. 

Jag har aldrig förstått varför det är så förbannat viktigt att gilla att stå naken intill andra nakna. Jag gör det som vuxen när det krävs, men jag tycker inte om det, och i de fall det går att undvika, så gör jag det. Mitt gym har för övrigt väggar mellan duscharna, frostad dörr framför och möjlighet att hänga handduk precis intill duschen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 11:13:15 följande:
    Okej så du och dina barn har inge problem med det. Toppen för er men hur var det ens ett svar på det jag skrev? Du förstår ju säkert att vi alla har olika nivå på kroppslig integritet så vad du och din familj är bekväma med är inget allmängiltigt,
    Jag kan förstå att några enstaka barn kan känna så, kanske pga mobbning eller diagnos. Men att majoriteten känner så verkar ju jättemärkligt, och inget känner igen från vare sig min eller mina barns uppväxt.
  • TvillingmammaVästgöte
    Gryntroll skrev 2023-10-06 13:59:09 följande:

Ja precis jag tror också att det är tiderna och möjligheterna som har ändrats. Hade en idrottslärare stegat in i omklädningsrummet och kontrollerat duschandet idag hade det blivit ramaskri.

Jag tror att kollektivt duschande även på simhallar och gym är på utdöende, det rimmar liksom inte riktigt med dagens syn på den personliga integriteten.

Vår simhall är nybyggd och fräsch och där duschar och bastar vi helt näck utan bås, massor av kvinnor, jag är där ett par gånger i veckan. Jag tycker det är jätteskönt att vi inte behöver gömma oss och kan vara som vi är. Många är gamla och skrynkliga eller kraftigt överviktig men vågar ändå och ingen verkar skämmas eller gömma sig. De som är känsliga för att vara nakna kanske inte går och simmar, men det finns ett bås där man kan stänga in sig om man önskar. Det skulle man naturligtvis kunna ordna på skolorna också, antar jag. 
  • Anonym (Doc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:03:54 följande:
    Jag kan förstå att några enstaka barn kan känna så, kanske pga mobbning eller diagnos. Men att majoriteten känner så verkar ju jättemärkligt, och inget känner igen från vare sig min eller mina barns uppväxt.
    Jag skulle gissa på att ganska många, unga som vuxna, helst inte visar sig nakna inför andra i omklädningsrum. Och det beror varken på diagnoser eller mobbing, bara vanlig integritet. 
    Jättemärkligt att du inte snappat upp det, kanske du inte är så uppmärksam på andra, eller så pratar de inte med dig om det?  Däremot har jag märkt att det finns enstaka individer som gärna paraderar runt spritt språngande i omklädningsrum utan att märka att andra tycker det är en smula påträngande. Om de har någon diagnos eller ej har jag dock ingen aning om.  
  • Mrs Moneybags

Tror det handlar mycket om sociala medier och risken att bli fotograferad.

Jag är född 1971 och visst fanns det enstaka klasskamrater som gömde sig på toa och bytte om osv. Ingen reagerade speciellt på det, men det var ju långt innan det fanns mobiltelefoner. 

Duschar man hemma varje dag är det ingen fara om man hoppar över duschen i skolan en gång. 

En enkel lösning är ju att ordna med duschdraperier och sådant så att barnen kan känna sig trygga. 

Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan