TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:44:47 följande:
Jag har empati och ingen skall tvingas tycker jag. Men jag tycker att det är positivt att inte skämmas över sin kropp och att våga vara naken i ett samkönat omklädningsrum. Man bör hjälpa barnen att våga, men naturligtvis inte till priset av mobbing, övergrepp eller fotografering. Och inget tvång. Några duschkontroller har jag aldrig varit utsatt för eller hört talas om.
Men det här ser vi uppenbart olika på. Jag antar att de som inte gillar att visa sig nakna drar sig för att gå till offentliga simhallar.
Nej, allt det du skriver nu håller jag i princip med om.
Man ska inte skämmas över sin kropp - nej, i den bästa av världar.
Det är bra om man vågar vara naken i ett omklädningsrum - ja, om man behöver vara det så är det bra om man klarar av det. Det kan vara så att man upplever det svårt i tonåren, i skolan, men ändå klarar det som vuxen i andra sammanhang. Tvång under uppväxten brukar inte generera god utveckling, utan tvärtom.
Man kan uppmuntra barnen att våga vara nakna i omklädningsrummet - nja, inte för något självändamål. Man ska i så fall se till att omklädningsrummet är en så trygg miljö att det går att våga. Och det innebär kanske att man har enskilda bås istället för tvångssamvaro.
Duschkontroller hade vi på gympan när jag gick i skolan. Särskilt en manlig gympalärare hade ofta anledning att kontrollera att vi duschade ordentligt.
Och ja, vuxna har ofta större självbestämmande och kan välja bort situationer som de inte är bekväma med. Men vi kan ge även barn och ungdomar det självbestämmandet i så stor utsträcknings om möjligt. I alla fall i såna frågor som rör kropp och integritet samt att få chans att undvika risk för övergrepp och mobbing.