• Anonym (Jenny)

Duscha efter idrotten i skolan

Det är många barn som inte vill vara med på idrotten i skolan eftersom man behöver duscha efter lektionen.

Något som har fungerat för mina barn är att tränarna på deras fritidsaktiveter har bestämt man ska duscha och byta om tillsammans efter varje träning.

Det gör att tjejerna i laget kan prata och umgås i omklädningsrummet och lära känna varandra. Detta är viktigt eftersom barnen kom från flera olika skolor.

Det gör även att det inte är en stor sak att byta om och duscha med andra när man gör det på 2-3 träningar i veckan, en match och två gånger på skolidrotten.

Mina tjejer och deras kompisar från fotbollen eller innebandyn har aldrig haft något problem med att duscha efter skolidrotten, de som tycker det är jobbigt är de som aldrig varit med i något lag på fritiden.

• Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 15:14:54 följande:
    Jag skulle gissa på att ganska många, unga som vuxna, helst inte visar sig nakna inför andra i omklädningsrum. Och det beror varken på diagnoser eller mobbing, bara vanlig integritet. 
    Jättemärkligt att du inte snappat upp det, kanske du inte är så uppmärksam på andra, eller så pratar de inte med dig om det?  Däremot har jag märkt att det finns enstaka individer som gärna paraderar runt spritt språngande i omklädningsrum utan att märka att andra tycker det är en smula påträngande. Om de har någon diagnos eller ej har jag dock ingen aning om.  

Då måste vi alla ha diagnos då i vår Simhall. Många bastar helt nakna och går ogenerat mellan bastun och duschen. Jag kan ju inte veta hur de känner sig men de verkar i alla fall ogenerade. Jag går också en simträningsgrupp och där är vi så ogenerade att vi pratar och duschar bredvid varandra och snackar helt näck länge i bastun. Det är ju bara kvinnor i omklådningsrummet. 

Jag tycker det är bra att inte skämmas över din kropp, det vill jag lära mina barn . Men självklart skall ingen tvingas eller mobbas eller fotograferas!  Der är ju absolut inte ok. 

• Anonym (Doc)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:27:52 följande:

Då måste vi alla ha diagnos då i vår Simhall. Många bastar helt nakna och går ogenerat mellan bastun och duschen. Jag kan ju inte veta hur de känner sig men de verkar i alla fall ogenerade. Jag går också en simträningsgrupp och där är vi så ogenerade att vi pratar och duschar bredvid varandra och snackar helt näck länge i bastun. Det är ju bara kvinnor i omklådningsrummet. 

Jag tycker det är bra att inte skämmas över din kropp, det vill jag lära mina barn . Men självklart skall ingen tvingas eller mobbas eller fotograferas!  Der är ju absolut inte ok. 

Jasså tror du att de alla har diagnos, där ser man. 

Att ha en hög kroppslig integritet handlar inte om att skämmas för sin kropp, bara om att man inte vill vara naken med kreti och pleti. 

• Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:27:52 följande:

Skillnaden i din simhall och simträningsgrupp är dels att ni är där av fri vilja. Inget tvång eller plikt. Ni kan således välja bort det om ni skulle uppleva obehag i omklädningsrummet.

En annan viktig skillnad är att ni inte är där tillsammans med någon som mobbar er eller utsätter er för övergrepp. Om det hände dig i det omklädningsrummet så skulle du sannolikt inte känna dig lika bekväm vid nästa tillfälle. Du kanske till och med låta bli att gå dit nästa gång. Ska barn och ungdomar inte få samma möjlighet att undvika att bli utsatt?

Och den sista skillnaden är att ni är vuxna och färdiga i er utveckling. Ni har enormt mycket större resurser att hantera situationen med att vara naken inför andra, än en känslig tonåring eller ett barn har.

Jag tycker att det är bra att lära sina barn att inte skämmas över sin kropp. Men det verkar också finnas ett behov av att lära vuxna att känna empati med barn och ungdomar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Doc) skrev 2023-10-06 15:33:30 följande:

Jasså tror du att de alla har diagnos, där ser man. 

Att ha en hög kroppslig integritet handlar inte om att skämmas för sin kropp, bara om att man inte vill vara naken med kreti och pleti. 

Ja, jag är ju lite äldre och vi var inte så blyga. Jag solade tex alltid topless som ung , även på badstränderna i Grekland, när vi båtluffade som artonåringar.  Så jag är van att röra mig på stranden i endast bikinitrosor. Jag har massor av foton på oss tjejer där vi stod alla topless på stranden i Grekland, på åttiotalet. 
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:03:54 följande:
    Jag kan förstå att några enstaka barn kan känna så, kanske pga mobbning eller diagnos. Men att majoriteten känner så verkar ju jättemärkligt, och inget känner igen från vare sig min eller mina barns uppväxt.
    Du verkar ha väldigt svårt att förstå att något kan förekomma även om du personligen inte har erfarenhet av det. Gäller det även andra sammanhang? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 15:38:57 följande:
    Skillnaden i din simhall och simträningsgrupp är dels att ni är där av fri vilja. Inget tvång eller plikt. Ni kan således välja bort det om ni skulle uppleva obehag i omklädningsrummet.

En annan viktig skillnad är att ni inte är där tillsammans med någon som mobbar er eller utsätter er för övergrepp. Om det hände dig i det omklädningsrummet så skulle du sannolikt inte känna dig lika bekväm vid nästa tillfälle. Du kanske till och med låta bli att gå dit nästa gång. Ska barn och ungdomar inte få samma möjlighet att undvika att bli utsatt?

Och den sista skillnaden är att ni är vuxna och färdiga i er utveckling. Ni har enormt mycket större resurser att hantera situationen med att vara naken inför andra, än en känslig tonåring eller ett barn har.

Jag tycker att det är bra att lära sina barn att inte skämmas över sin kropp. Men det verkar också finnas ett behov av att lära vuxna att känna empati med barn och ungdomar. 
    Jag har empati och ingen skall tvingas tycker jag. Men jag tycker att det är positivt att inte skämmas över sin kropp och att  våga vara naken i ett samkönat omklädningsrum. Man bör hjälpa barnen att våga, men naturligtvis inte till priset av mobbing, övergrepp eller fotografering. Och inget tvång. Några duschkontroller har jag aldrig varit utsatt för eller hört talas om. 
    Men det här ser vi uppenbart olika på. Jag antar att de som inte gillar att visa sig nakna drar sig för att gå till offentliga simhallar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 15:40:51 följande:
    Du verkar ha väldigt svårt att förstå att något kan förekomma även om du personligen inte har erfarenhet av det. Gäller det även andra sammanhang? 
    Men att det förekommer innebär väl inte att det är vanligt? Jag förstår att det förekommer. 
  • Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:44:47 följande:
    Jag har empati och ingen skall tvingas tycker jag. Men jag tycker att det är positivt att inte skämmas över sin kropp och att  våga vara naken i ett samkönat omklädningsrum. Man bör hjälpa barnen att våga, men naturligtvis inte till priset av mobbing, övergrepp eller fotografering. Och inget tvång. Några duschkontroller har jag aldrig varit utsatt för eller hört talas om. 
    Men det här ser vi uppenbart olika på. Jag antar att de som inte gillar att visa sig nakna drar sig för att gå till offentliga simhallar. 
    Nej, allt det du skriver nu håller jag i princip med om.

Man ska inte skämmas över sin kropp - nej, i den bästa av världar. 

Det är bra om man vågar vara naken i ett omklädningsrum - ja, om man behöver vara det så är det bra om man klarar av det. Det kan vara så att man upplever det svårt i tonåren, i skolan, men ändå klarar det som vuxen i andra sammanhang. Tvång under uppväxten brukar inte generera god utveckling, utan tvärtom. 

Man kan uppmuntra barnen att våga vara nakna i omklädningsrummet - nja, inte för något självändamål. Man ska i så fall se till att omklädningsrummet är en så trygg miljö att det går att våga. Och det innebär kanske att man har enskilda bås istället för tvångssamvaro.

Duschkontroller hade vi på gympan när jag gick i skolan. Särskilt en manlig gympalärare hade ofta anledning att kontrollera att vi duschade ordentligt. 

Och ja, vuxna har ofta större självbestämmande och kan välja bort situationer som de inte är bekväma med. Men vi kan ge även barn och ungdomar det självbestämmandet i så stor utsträcknings om möjligt. I alla fall i såna frågor som rör kropp och integritet samt att få chans att undvika risk för övergrepp och mobbing. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (bra) skrev 2023-10-06 15:52:41 följande:
    Nej, allt det du skriver nu håller jag i princip med om.

Man ska inte skämmas över sin kropp - nej, i den bästa av världar. 

Det är bra om man vågar vara naken i ett omklädningsrum - ja, om man behöver vara det så är det bra om man klarar av det. Det kan vara så att man upplever det svårt i tonåren, i skolan, men ändå klarar det som vuxen i andra sammanhang. Tvång under uppväxten brukar inte generera god utveckling, utan tvärtom. 

Man kan uppmuntra barnen att våga vara nakna i omklädningsrummet - nja, inte för något självändamål. Man ska i så fall se till att omklädningsrummet är en så trygg miljö att det går att våga. Och det innebär kanske att man har enskilda bås istället för tvångssamvaro.

Duschkontroller hade vi på gympan när jag gick i skolan. Särskilt en manlig gympalärare hade ofta anledning att kontrollera att vi duschade ordentligt. 

Och ja, vuxna har ofta större självbestämmande och kan välja bort situationer som de inte är bekväma med. Men vi kan ge även barn och ungdomar det självbestämmandet i så stor utsträcknings om möjligt. I alla fall i såna frågor som rör kropp och integritet samt att få chans att undvika risk för övergrepp och mobbing. 

Det man växer upp med och ser omkring sig är det som man oftast kommer att se som normalt, när man blir vuxen. I de nordiska länderna har vi haft en relativt ogenerad syn på nakenhet historiskt sett. Det ändras nu starkt och fort på grund av många orsaker och impulser från andra länder, inte minst invandringen från muslimska länder  som har en helt motsatt syn på nakenhet än vi haft. Men även tex anglosaxiska länder har haft en strängare syn på nakenhet än vad vi haft i Sverige, historiskt. 

• Anonym (bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-06 15:46:40 följande:
    Men att det förekommer innebär väl inte att det är vanligt? Jag förstår att det förekommer. 
    Tittade du inte i någon av artiklarna jag länkade till? Det är tyvärr oerhört vanligt. Både i skolan och på idrott som utförs på fritiden. 

Fler och fler vuxna idrottsprofiler vittnar om övergrepp de utsatts för i omklädningsrum genom åren. 

Och även barn och ungdomar som inte är mobbade i andra sammanhang riskerar att utsättas just i omklädningsrummet eftersom det är en så utsatt miljö med nakenhet, slutet rum osv.

Som ansvarsfull förälder borde du verkligen hålla dig informerad om sånt här.

Ofta vågar barn och unga inte berätta för någon om övergrepp eller mobbing, men ju fler vuxna som är medvetna desto mer kan de som utsatts våga öppna sig. Så att du inte känner till det kan ju lika gärna bero på att ingen vågat anförtro sig. Stoppar man huvudet i sanden så ser man inget, det säger sig självt. 
Svar på tråden Duscha efter idrotten i skolan