• Svar på tråden Människor som firar brutalt terrorangrepp
  • Anonym (XXX)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-09 15:38:10 följande:
    Skitsnack! Värnplikten är för både killar och tjejer och de lär sig inte att skjuta barn eller blir hjärntvättade. 
    Jag känner som sagt män som gjort det... Det var visserligen c:a 35 år sedan, men jag tror inte att något har blivit bättre där sedan dess, om vi säger så. 
  • Anonym (L)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 15:33:50 följande:
    Fast det är inte många judar som tar ställning emot staten Israel. Eller känner du några sådana..? När de har kommit så långt, brukar de ha slutat identifiera sig som judar helt och hållet, slutat gå i synagogan, slutat fira de judiska högtiderna...
    Jag känner flera sådana och jag hör själv till dem. Det finns många judar som inte har minsta intresse av att emigrera till Israel och det finns flera skäl till det, bla detta. Framför allt Israels regim som de senaste decennierna sakta börjar nedmonteringen av demokratin. Och många judar tar aktivt ställning emot expansionen av bosättningar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Eva) skrev 2023-10-09 13:00:57 följande:
    De palestinska myndigheterna har ej fördömt attacken. Självklart skall biståndet upphöra. Svenska skattebetalare har pumpat in otroliga summor år efter år (fast vi behöver pengarna här hemma)till Palestina. Deras ledare har byggt lyxpalats. 
    EU har nu beslutat att stoppa alla utbetalningar till Palestina, och se över biståndet så att inget går till Hamas. Även Tyskland och Österrike har stoppat alla utbetalningar. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 15:50:53 följande:
    Jo jag vet. Men att personer som är födda i Sverige men med judisk bakgrund frivilligt åker ner dit och skjuter folk, det fattar jag inte. De kan ju plugga gratis här, de måste inte göra värnplikten därför. Det är dessutom oroande, i och med att man aldrig vet vilken sida Sverige kommer att hamna på i ett eventuellt tredje världskrig. Det kan bli alla möjliga oväntade allianser, det såg man ju redan under WWII. Å andra sidan har vi ännu fler araber här... Nä, jag vill inte tänka på det.

Ja, vi tillhör ju redan den västliga sidan med Nato och USA. Israel stöttas också av USA, så Sverige och Israel lär vara på samma sida. 

Hamas å andra sidan stöttas av Iran. Iran samarbetar med Ryssland .

• Anonym (XXX)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-09 16:11:51 följande:

Ja, vi tillhör ju redan den västliga sidan med Nato och USA. Israel stöttas också av USA, så Sverige och Israel lär vara på samma sida. 

Hamas å andra sidan stöttas av Iran. Iran samarbetar med Ryssland .

Fast man vet aldrig vilka (nya) allianser som kan bildas medan kriget pågår. Tänk Tyskland-Japan-Italien under WWII t.ex.. Vem hade kunnat tro det före kriget..? Eller att Storbritannien och Frankrike plötsligt skulle vara bundsförvanter under båda världskrigen, efter att ha legat mer eller mindre i krig med varandra i tusen år?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 16:23:28 följande:
    Fast man vet aldrig vilka (nya) allianser som kan bildas medan kriget pågår. Tänk Tyskland-Japan-Italien under WWII t.ex.. Vem hade kunnat tro det före kriget..? Eller att Storbritannien och Frankrike plötsligt skulle vara bundsförvanter under båda världskrigen, efter att ha legat mer eller mindre KONSTANT i krig med varandra i tusen år?
    Har lagt till ett ord!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 16:23:28 följande:
    Fast man vet aldrig vilka (nya) allianser som kan bildas medan kriget pågår. Tänk Tyskland-Japan-Italien under WWII t.ex.. Vem hade kunnat tro det före kriget..? Eller att Storbritannien och Frankrike plötsligt skulle vara bundsförvanter under båda världskrigen, efter att ha legat mer eller mindre i krig med varandra i tusen år?

Ja, de nya samarbetsparterna  som är lite förvånande är trion Ryssland-Iran-Kina. Som nu också samarbetar med terrorister som Hamas. Ryssland-Iran-Kina har ju inte mycket gemensamt egentligen, men de förenas i sitt hat mot den demokratiska västvärlden.
    Sverige: Vi är rejält och tryggt förankrade i Västvärlden och har ett militärt samarbete med Nato och USA, precis som Israel som alltid stöttas av USA. 

I ett eventuellt krig, som vi hoppas aldrig kommer att ske, skulle vi definitivt stå på den västliga sidan. Det kan bli intressant med så många Palestinier och muslimer vi har i landet tex från Syrien. De syrier jag har träffat har alla hatat USA, även ungdomar. Intressant blir det då när unga svenskar med bakgrund från tex Palestina och Syrien skall göra värnplikt för Sverige och öva med Nato och USA. 

• AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 15:50:53 följande:
    Jo jag vet. Men att personer som är födda i Sverige men med judisk bakgrund frivilligt åker ner dit och skjuter folk, det fattar jag inte. De kan ju plugga gratis här, de måste inte göra värnplikten därför. Det är dessutom oroande, i och med att man aldrig vet vilken sida Sverige kommer att hamna på i ett eventuellt tredje världskrig. Det kan bli alla möjliga oväntade allianser, det såg man ju redan under WWII. Å andra sidan har vi ännu fler araber här... Nä, jag vill inte tänka på det.
    Japp. Du skulle se de som bor utomlands hur de bär sig åt om de hälsar på i Israel. Jätte-patriotiska. Hela familjen, inklusive små-barn har David-sjärnor och massor med andra judiska prylar, redan på flyget alltså. Jag tror det är speciellt för judarna att de faktiskt HAR ett eget land. Det har de ju inte alltid haft. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-09 15:46:29 följande:
    Du har väl ingen anledning att sluta identifiera dig som svensk, så länge som du bor i Sverige? Men om du skulle gifta dig med en utländsk man, flytta till hans land, föda barn där, följa med till hans religiösa tempel och få vänner av hans folk... så skulle din svenska identitet förmodligen börja betyda mindre och mindre för dig för varje decennium. Särskilt om du inte höll kontakten med någon här i Sverige. Och dina barn skulle förmodligen inte känna sig svenska alls. 
    Jo, folk som bor utomland brukar generellt bli mer patriotiska, försvarar sitt hemland. Det är ett vanligt fenomen. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-09 16:40:58 följande:

Ja, de nya samarbetsparterna  som är lite förvånande är trion Ryssland-Iran-Kina. Som nu också samarbetar med terrorister som Hamas. Ryssland-Iran-Kina har ju inte mycket gemensamt egentligen, men de förenas i sitt hat mot den demokratiska västvärlden.
    Sverige: Vi är rejält och tryggt förankrade i Västvärlden och har ett militärt samarbete med Nato och USA, precis som Israel som alltid stöttas av USA. 

I ett eventuellt krig, som vi hoppas aldrig kommer att ske, skulle vi definitivt stå på den västliga sidan. Det kan bli intressant med så många Palestinier och muslimer vi har i landet tex från Syrien. De syrier jag har träffat har alla hatat USA, även ungdomar. Intressant blir det då när unga svenskar med bakgrund från tex Palestina och Syrien skall göra värnplikt för Sverige och öva med Nato och USA. 

Japp, taxichauffören som körde oss runt i Palestina sa också att de tycker att det mesta är USAs fel. Ryssarna däremot kommer de bra överens med, sa han. Jag sa till honom att det är tvärtom för oss, och han fick sig väl lite av en tankeställare - att åtminstone förstå att vi kan vara i en annan situation.  
Svar på tråden Människor som firar brutalt terrorangrepp