- +
- Artiklar
- Planerar
- Förälder
- Mina länkar
- Skapa en ny tråd
- Regler
- Forum
- Senaste
- Nya trådar
- Omröstningar
- Quiz
- Obesvarade
- Hetaste
- Kategorier
- Adoption
- Adopterad/vuxen
- Förälder
- Hemma igen
- Hjälp/Råd
- Intresserad
- Land
- Under utredning
- Väntar barnbesked
- Övrigt
- Ekonomi & juridik
- Ekonomi
- Familjerätt
- Företagande
- Juridik
- Konsument/Inhandla
- Lån & skulder
- Spartips
- Övrigt
- Familjeliv.se
- Artiklar
- Dagens fråga
- Efterlysning - media
- Familjeliv - sajten
- Familjeliv förslagslåda
- Helgvärd
- Information
- Jultävlingar på Familjeliv
- Ny på Familjeliv
- Träffar
- Tävlingar - av Familjeliv
- Tävlingar - av medlemmar
- Övrigt
- Fritid & hobby
- Dator & Teknik
- Foto & Video
- Internet
- Motor
- Photoshop
- Pyssel
- Scrapbooking
- Släktforskning
- Spel
- Sport & Fritid
- Teknik
- Övrigt
- Fråga experten
- Barnmorskan
- Öron-näsa-hals- läkaren
- Inaktiva
- Förälder
- 40+
- Allergier
- Amning
- Attachment Parenting
- Barn 0-12mån
- Barn 1-2 år
- Barn 3-5 år
- Barn 6-12 år
- Barn/funktionshinder
- Barnböcker
- Barnkläder
- Barnomsorg
- Barns utveckling
- Barnvagnar
- Bilbarnstol/Säkerhet
- Blöjfri bebis-EC
- Blöjor/Potträning
- Bärsjal / Bärsele
- Dop & Namn
- Efter förlossningen
- Enbarnsföräldrar
- Ensam förälder
- Far/morförälder
- Flaskmatning
- Flerbarnsförälder
- Fosterförälder/barn
- Funktionsnedsättning
- Föräldrapenning
- Hemmaförälder
- Inhandla
- Kost/Matvanor
- Mobbning
- Mor-och farförälder
- Namn
- Njutningsföräldrar
- Pappor
- Pedagogik
- Prematurbarn
- Regnbågsfamilj
- Relation/samliv
- Resa med barn
- Skola
- Styv/Bonusförälder
- Syskon
- Sång/Lek/Boktips
- Sömn/Dygnsrytm
- Tonåring
- Tvillingförälder
- Ung förälder
- Ungdomar
- Uppfostran
- Utlandsförälder
- Varannan-veckas förälder
- Åkomma/sjukdom
- Övrigt
- Barnkalas
- Lekar och aktiviteter
- Gravid
- 40+
- Andra trimestern
- Arbetslivet
- Ensam gravid
- Fosterdiagnostik
- Fosterutveckling
- Förlossning
- Förlossningsrädsla
- Första barnet
- Första trimestern
- Grav. komplikationer
- Hälsa & Kost
- Inhandla/preparera
- Kejsarsnitt
- Mammakroppen
- Namn
- Oro för missfall
- Pappagrupp
- Regnbågsfamilj
- Samlevnad
- Syskon
- Tredje trimestern
- Tvillingar
- Ultraljud
- Ung & Gravid
- Övrigt
- Smärtlindring
- Hus & hem
- Bakning
- Dryck
- Heminredning
- Hus
- Lägenhet
- Matlagning
- Trädgård
- Övrigt
- Husdjur
- Akvarium
- Burfåglar
- Hundar
- Hästar
- Kaniner
- Katter
- Reptiler
- Smågnagare
- Övrigt
- Kropp & själ
- Filosofi
- Frivilligt barnlösa
- Glädje
- Kosthållning
- Medialt
- Mode
- Psykologi
- Relationer
- Rädsla/skräck
- Singel
- Skönhet
- Sorg
- Tatuering & Piercing
- Träning
- Vikt
- Övrigt
- Hälsa
- Känsliga rummet
- Abort
- Adoption
- Allmän debatt
- Barnlängtan
- Ekonomi
- Familjehem
- Familjejuridik-Vårdnadstvist
- Familjerätt
- Förlorat barn
- Förlossningsrädsla
- Föräldraskap
- Graviditet
- Kroppsligt
- Missbruk
- Missfall
- Misshandel/Våld
- Myndighetskontakt
- Psykisk ohälsa
- Relationsproblem
- Skilsmässa/Separation
- Sorg
- Styvförälder
- Svårt att få barn
- Medlemstrådar
- Allmänna
- Föräldrar
- Föräldrar med funktionsnedsättning
- Planerar barn
- Väntar barn
- Nöje
- Bloggliv
- Böcker
- Film/TV
- Humor
- Högtider
- Kultur & Konst
- Musik
- Nöje
- Poesi
- Shopping
- Övrigt
- Resor
- Pappagrupp
- Fritidsintressen
- Föräldrapenning
- Graviditet
- Infertilitet
- Pappaledighet
- Provrörsbefruktning
- Spel
- Sport
- Övrigt
- Planerar barn
- 40+
- Barnlängtan
- Ensamstående/Singel
- Fertilitet & Kropp
- Förberedelser/kost
- Graviditetssymtom
- Graviditetstest
- Kvinnosjukdomar
- Oro för missfall
- Preventivmedel
- Regnbågsfamilj
- Relation & samliv
- Syskon
- Utredning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- Samhälle
- Anonyma diskussioner
- Arbete
- Etik
- Fråga mig vad du vill
- Irritation
- Jämställdhet/Genus
- Natur & Miljö
- Nyheter
- Politik
- Religion
- Samhälle
- Språk
- Studerande
- Vetenskapligt
- Välgörenhet
- Övrigt
- Valet 2014 - Vad tycker du?
- Sandlådan
- Egotrådar
- Ironi & satir
- Lektrådar
- Tro det eller ej
- Sex & samlevnad
- Föräldraskap
- Homo/bi/trans
- Könssjukdomar
- Leksaker/hjälpmedel
- Minskad lust
- När man inte vill
- Otrohet
- Sex & graviditet
- Sex & Sånt
- Sex efter förlossning
- Skydd
- Smärta/Obehag
- Ställningar
- Svårt att få barn
- 40+
- Behandlingar
- Ekonomi
- Endometrios
- Fertilitet och kropp
- Insemination
- Läkemedel
- Manlig infertilitet
- Ofrivillig barnlöshet
- Oförklarlig barnlöshet
- PCO
- Provrörsbefr. / IVF
- Regnbågsfamiljer
- Relation och samliv
- Ruvare
- Sekundär barnlöshet
- Singel
- Spermiedonation
- Svårt -bli gravid
- Upprepade missfall
- Utomkvedshavandeskap
- Utredning
- Äggdonation
- Ägglossning
- Äntligen gravid
- Övrigt
- änglarum
- Anhöriga
- Avbruten graviditet
- Begravning
- Grav/Minneslund
- Missfall
- Sjukvård
- Sorg
- Väntan
- Änglabarn
- Änglasyskon
- Övrigt
- Annonsera
- Kontakt
- Säkerhet & regler
- Cookies
-
Anonym (Fundersam)Sun 29 Oct 16:156373 visningar146 svar1466373
Har ni förtroende för svensk socialtjänst?
Har noterat att det finns en del trådar om svensk socialtjänst.
De flesta som startar trådar är väl missnöjda på ett eller annat sätt.
Jag undrar om ni själva har förtroende för den här institutionen? Tänker på rättssäkerhet, objektivitet, integritet och bemötande.
I de fall olika former av tvångsåtgärder, omhändertagande etc sker. Har då alltid socialtjänsten på fötterna tror ni?
Har sett att man från vissa håll kallar kritik för desinformation. Är all kritik desinformation?
I de fall socialtjänsten begår misstag. Får de drabbade då upprättelse? Går det ens att få? Hur åtgärdar man ryktesspridning som exempelvis ett felaktigt omhändertagande kan ge upphov till?
-
Svar på tråden Har ni förtroende för svensk socialtjänst?
-
Anonym (rädda barnen)Sun 29 Oct 16:19Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Nä, eftersom en släkting har ADHD, borderline och är hoarder som lever med möglig mat och en massa äckel runt sig men ändå får ha kvar sina egentillverkade barn och låta dem lukta illa.
Hon fick avlastningsperson av soc en dag i veckan bara under ett par år, och nu flyttade hon och då är de väl utanför all övervakning igen.
Jag tvivlar ffa väldigt mycket på att det sker en adekvat överlämning mellan kommuner och skolor vid flytt.
Det borde vara dryga böter på att inte kontakta nästa soc-kontor om man redan har pågående stödinsatser, anser jag. -
Anonym (Fundersam) TrådstartarenSun 29 Oct 16:31Ja, det där låter förstås inte bra, men jag antar att det som vanligt finns två sidor av storyn?Anonym (rädda barnen) skrev 2023-10-29 16:19:50 följande:
Nä, eftersom en släkting har ADHD, borderline och är hoarder som lever med möglig mat och en massa äckel runt sig men ändå får ha kvar sina egentillverkade barn och låta dem lukta illa.
Hon fick avlastningsperson av soc en dag i veckan bara under ett par år, och nu flyttade hon och då är de väl utanför all övervakning igen.
Jag tvivlar ffa väldigt mycket på att det sker en adekvat överlämning mellan kommuner och skolor vid flytt.
Det borde vara dryga böter på att inte kontakta nästa soc-kontor om man redan har pågående stödinsatser, anser jag.
-
Anonym (jodå)Sun 29 Oct 16:37Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Vi har bara bra erfarenheter av socialtjänsten i vår kommun. Nu är vi lite äldre och har erfarenhet från flera årtionden och olika ärenden men det har varit bra både när vi behövde hjälp med ekonomin, en vända på 80-talet och en vända på 90-talet, och när vi behövt hjälp med barnet och barnbarnet på 00- och 10- och 20-talen. Vi har blivit väldigt bra och proffessionellt bemötta och fått den hjälp som vi behövt.
Jag tror att det i de flesta fall fungerar bra mellan socialtjänsten och "samhället". De vi andra hör talas om är de fall som går fel. Det vore ju önskvärt att 0 fall gick fel varje år. Ibland tänker jag också att det skulle kunna finnas en central organisation som kan ta hand om exakt alla LVU istället för lokala arbetare som kan vara jäviga. Jag känner till ett sådant fall i grannkommunen och det är sorgligt. -
Anonym (Fundersam) TrådstartarenSun 29 Oct 16:38Rör det fall med separation, vårdnadstvister m.m.?Anonym (Hin håle) skrev 2023-10-29 16:33:35 följande:
Ja, till viss del.
Anser att de i allt för många fall tar ställning för mamman till barnen istället för att sätta barnen i första rummet.
-
Anonym (Nej)Sun 29 Oct 16:41Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.
Inte om det gäller mig själv iaf. Har både hört och upplevt tillräckligt för att inte göra det. Nej, jag har inte fått omhändertagna ungar osv men som sagt, upplevt tillräckligt ändå. Jag vill ha så lite med dem att göra som möjligt.
Jag tror soc gör många fel, åt båda håll. Sätter inte in tvångsåtgärder där det behövs, sätter åt milt oskyldiga alldeles för hårt. Nästan som att en del verkar vilja kompensera för andras slapphet.
Det finns ingen rättssäkerhet. Det finns ingen upprättelse att få. Inga ursäkter när de gör fel. -
Anonym (Hin håle)Sun 29 Oct 17:16Nej, i de fall jag refererar till har det handlat om gränsfall till vanskötsel.Anonym (Fundersam) skrev 2023-10-29 16:38:44 följande:Rör det fall med separation, vårdnadstvister m.m.?
-
Anonym (Bodil)Sun 29 Oct 17:23
Jag hade stort förtroende för dem tills min egen familj blev utsatt. Det är det vidrigaste jag någonsin varit med om och barnen lider fortfarande av det soc utsatte dem för.
Sammanfattning av våra erfarenheter: stor kunskapsbrist om npf och psykisk ohälsa, omedvetenhet om den kunskapsbristen, tar inte till sig vad psykologer och sjukvårdspersonal säger, arroganta, oproffessionella och känslokalla i bemötande, oförmåga att undersöka objektivt utan letar bara bevis för sin förutbestämda tes. Uttalanden från familjens omgivning och professionella som motsäger deras tes ignoreras. Förklaringar från föräldrarna ignoreras.
Soc har traumatiserat mina barn. Genom sina åtgärder har de försvårat diagnosticering och behandling. De har också använt våld mot barnen.
Även skol- och vårdpersonal är kritiska.
De s.k. råd soc gav oss är raka motsatsen till det både litteratur på området och psykologerna på BUP rekommenderar. Fortroendet ligger långt ner på minusskalan.
-
Anonym (Bodil)Sun 29 Oct 17:26Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.Exakt min upplevelse.Anonym (Nej) skrev 2023-10-29 16:41:52 följande:
Det finns ingen rättssäkerhet. Det finns ingen upprättelse att få. Inga ursäkter när de gör fel.
-
Anonym (Ani)Sun 29 Oct 17:32Uppgifterna du anger när du gillar eller ogillar ett inlägg kommer inte att vara synliga för andra.Anonym (Fundersam) skrev 2023-10-29 16:15:14 följande:Har ni förtroende för svensk socialtjänst?
Har noterat att det finns en del trådar om svensk socialtjänst.
De flesta som startar trådar är väl missnöjda på ett eller annat sätt.
Jag undrar om ni själva har förtroende för den här institutionen? Tänker på rättssäkerhet, objektivitet, integritet och bemötande.
I de fall olika former av tvångsåtgärder, omhändertagande etc sker. Har då alltid socialtjänsten på fötterna tror ni?
Har sett att man från vissa håll kallar kritik för desinformation. Är all kritik desinformation?
I de fall socialtjänsten begår misstag. Får de drabbade då upprättelse? Går det ens att få? Hur åtgärdar man ryktesspridning som exempelvis ett felaktigt omhändertagande kan ge upphov till?
Jag har stort förtroende för dem.
Tvångsomhändertaganden är ju såklart ett tungt ansvar att ta, framförallt under tidspress. Inte konstigt att det blir fel ibland, det är ju människor som tar besluten, och hellre kanske ta ett barn för mycket än att man missar något och något hemskt händer, det har ju också hänt..
Sen kan de ju rikta intern kritik om tex en chef tycker att fel beslut tagits.
Beror på vad man menar med upprättelse, att man får tillbaka sitt barn och en ursäkt från handläggaren och dess chef är ju definitivt upprättelse.
I trådar i detta forum och liknande hörs ju bara Ts version av det inträffade, vilket såklart kan leda till att desinformation sprids.
Ta ett uppmärksammat fall där soc har gjort by the book, men föreställ dig vad den föräldern som tycker att de gjort fel skulle skriva i en tråd så kan du ju tänka dig hur den tråden skulle låta.
Det som kan påverka mitt förtroendet är väl om jag skulle möta en väldigt ung person i ett ärende, någon utan livserfarenhet, som kanske inte är så bra människokännare, och utan egen erfarenhet av att vara förälder.