Anonym (Njae) skrev 2023-11-11 23:35:54 följande:
Funderar på samma som du. Visst finns det barn som har en utvecklingsstörning på riktigt. Och så finns det dom andra. Dom som kanske mer är ett resultat av slappa, oangagerade föräldrar och en skola som inte klarar av att hantera barnen.
Jag jobbar som tandläkare och träffar på den senare kategorin dagligen. Det är alltid samma scenario som utspelar sej. Barnet som kommer in rasar ner i behandlingsstolen. Har svårt att sitta still. Pillar på allt och beter sej allmänt stökigt. Föräldern som följer med slår sej ner på besöksstolen utan att bry sej ett dugg om att barnet inte uppför sej. När jag säger till barnet att man inte får pilla på mina instrument eller borrmaskiner hinner jag inte ens avsluta förrän föräldern flikar in. Mitt barn har faktist ADHD!!! Alltid argt och irriterat. Det kan inte sitta still. Det har en diagnos! Det får du ta!
Jag är rätt hård mot dom här barnen. Inte elak, men tydlig och bestämd. Är klar med vad som gäller hos mej. Förklarar vad jag ska göra och varför. Låter barnen vara med i behandlingen, men dom gör det jag bestämt, Dom är fria att avbryta behandlingen genom att räcka upp ena handen om dom tycker något är obehagligt eller om dom undrar över något. Inget annat. Första besöket brukar dom häpet göra exakt som jag säger, men dom testar mej ofta flera gånger för att se om jag säger ifrån. Inget pillande eller svårt att ligga still dock. Blir det flera besök funkar dom här barnen sen alla klockrent i behandlingsstolen. När vi kommit så långt till att dom litar på mej trilskas dom inte ett enda dugg. Jag märker att dom gillar raka rör. Inga problem alls att varken laga eller ta bort tänder på dom här barnen. Och det är dom som oftast kommer med teckningar eller någon liten sak dom gjort till mej för att dom gillar mej. Det som vid första besöket var en hopplös unge som enligt föräldrarna inte klarade av att varken sitta still eller få tillsägelse är allt annat än det vid sista besöket. Föräldrarna. Tja är inte säker på att dom gillar mej och dom får jag oftast ingen pli på. Dom sitter helst nedsjunken på besöksstilen, scrollande på sina mobiler och lyfter inte ens blicken för att se vad som händer med sina barn. Är rätt säker på att jag skulle kunna ha ihjäl barnet utan att dom märkte det.
Men du tolkar orsak och verkan lite fel där. Om du på något sätt "överraskar" ett barn med ADHD, så kommer barnet att hålla sig relativt lugn. Nyhetens behag! Allt fungerar EN GÅNG med dessa barn.
Och det är förstås inte så att alla föräldrar skulle nonchalera sina barn. Snarare finns det många som sliter jättehårt. Men så klart också några som är utmattade, eller omogna. Men om du letar efter "utvecklingsstörning" - du är medveten om att de är normalt intelligenta? Det där är också irriterande - om folk tror att våra barn måste vara tröga. Många är klippska, och förstås snabbtänkta.