• Illustration100

ADHD eller inte?

Jag har all respekt för diagnoserna ADHD, autism och alla bokstavsdiagnoser. Och jag förstår att det är en stor utmaning för både de drabbade och föräldrar. Men är denna diagnos alltför lätt att sätta om det inte går bra i skolan, eller om barnet är oroligt och har svårt att koncentrera sig?
    Under min barn- och tonårstid på 70-80-talet så minns jag ingen som skulle kunna få denna diagnos. Det var lugnt på lektionerna, och inga problem. Det fanns några stycken som hade svårt att hänga med, men de fick stödundervisning och kom ifatt.

1987 kom denna diagnos, hårt marknadsförd av läkemedelsindustrin i framförallt USA. Och i Sverige 2002, och samma år godkändes det centralstimulerande preparatet Concerta.

I Gävleborgs län har 10% av pojkarna 10-14 år fått diagnosen ADHD. Concerta och Elvanse innehåller amfetamin. Detta innebär ett livslångt beroende av en drog som är narkotikaklassad på samma sätt som kokain. Och det är inga små doser ...

Är det risk för att många barn felaktigt har fått denna diagnos? Och får leva med att "det är hans diagnos som gör honom så svår att hantera". 

• Svar på tråden ADHD eller inte?
  • AndreaBD
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 13:41:42 följande:

Jag vet att det här med feldiagnostisering  diskuterats ganska mycket inom läkarkåren. Jag är inte läkare utan har följt mer i periferin.  Det som man funderat över och tittat på är sambandet av införandet av dom nya kraven som kom i skolan där kriterierna för att nå upp till godkänt ökat.  Man vet sedan tidigare att alla klarar inte att utföra studier på det nya analytiska sättet som skolan kräver allt mer.  Efter införandet av dom nya kraven har man sett att ADHD diagnoserna ökat. Man vet också att barn som inte klarar skolarbetet ofta reagerar utåtagerande på samma sätt som de som diagnostiseras med ADHD. 

Barn som har för höga ELLER för låga krav på sig i skolan reagerar ofta utåtagerande, ja. Sedan har jag haft elever med ADHD som inte har utmärkt sig på sånt sätt alls. Dvs. de har haft svårt att koncentrera sig, men inte gjort något väsen av sig för det. 

Jag har själv två vuxna barn med ADHD. Sonen har inte heller utmärkt sig negativt. Dottern har varit "explosiv", men hon väntade oftast tills hon var hemma. Eftersom det skulle vara pinsamt att göra bort sig i skolan. Plus att båda presterade bra i skolan. 
  • Anonym (Autisten)

Blir lite matt på sånna här diskussioner. 

Om man nu är så intresserad av ämnet i sig, och har djupare funderingar. Ett tips. Sluta gå runt och tyck en massa baserat på det egna hopkoket av spekulationer, som inte är baserat på annat än bristfällig kunskap och låg insikt i ämnet. Diskussionen i sig hade kunnat vara seriös, men det går inte när utgångs nivån är såhär uselt låg. 

Att vara ignorant är i dagens samhälle ett aktivt val man gör. 

Google Scholar, sök på relevanta studier för ämnet. Läs studier. Studera lite grundläggande psykologi, vilket kan göras utan att man nödvändigtvis måste gå en utbildning. 

Man har överlag stor koll idag på vad npf är för något, och hur det uttrycker sig. Det är även observerbart i hjärnan. Att diagnoserna ökat är inte konstigt, och beror heller inte endast på en orsak. Utan är komplext, och flera faktorer inverkar. Jag orkar inte skriva en lista över dessa orsaker. Utan det bästa är faktiskt att sätta sig in i ämnet själv. Så man får en bredare förståelse och insikt via just egen ökad kunskap i ämnet. Massor av frågetecken försvinner då, och det blir logiskt. 

• AndreaBD
    Anonym (Fia) skrev 2023-11-12 18:02:45 följande:
    Jag gick också i skolan på 80-talet och inte sjutton var det lugnt. Trots att vi bodde i ett bättre villaområde var det bråk, killar som tafsade på tjejerna, vikarier på löpande band som inte kunde hantera klassen, och så de riktigt störiga (som idag skulle haft en npf-diagnos satt redan i lågstadiet och därmed extra resurser mm) de fick hålla på tills någon röd gräns passerades och då hamnade de i specialklass. 
    Det är just det som gjorde skillnaden! Att de hamnar i specialklass annars! Jag har också jobbat på det sättet som lärare. När sedan specialskolan i kommunen avskaffades blev det genast sämre. 
  • AndreaBD
    Anonym (Jeaaica) skrev 2023-11-12 18:08:47 följande:
    Det tog ju 16,5 år för dem att komma på det. Det är ju det tråkiga med det. Och hade inte jag själv varit på om detta hade jag väl fått adhd på pappret också. 
    Det måste ha varit helt inkompetenta läkare. Det är helt orimligt att sätta diagnos på ett barn som inte har haft dessa problem tidigare. 
  • Anonym (Jeaaica)
    AndreaBD skrev 2023-11-12 18:37:38 följande:
    Det måste ha varit helt inkompetenta läkare. Det är helt orimligt att sätta diagnos på ett barn som inte har haft dessa problem tidigare. 

Råkade väl säga att jag hade liiiiite lite tvång innan 15 års ålder (som var en lek, då alla i klassen gick på de vita sträcken på övergångsstället men det förstod de nog inte). Det var inget tvång, det var ju nåt alla gjorde. Jag kunde strunta i det. Likaså sa jag att jag var blyg som barn. Sedan har jag en lillasyster med autism (tror dock inte hon har det heller). 

Det var anledningarna till att de trodde jag hade både autism och adhd.

Försöker att inte tänka på det. Blir bara ledsen.

Tror de kommer komma på fler och fler som egentligen inte har adhd och autism. Men jag vet inte. Det känns bara så.

• Anonym (Jeaaica)

Men jag hade ju absolut fått adhd diagnos annars. Det var det man trodde. 

Nu känns det bara skönt att nån verkligen har lyssnat. Tror inte de har tid bara, att fundera så mycket. Man fyller i lite papper bara. Prata nån enstaka gång med en psykolog. Sen var det inte mer än så.

• Anonym (k)
    Anonym (Jeaaica) skrev 2023-11-12 18:08:47 följande:
    Det tog ju 16,5 år för dem att komma på det. Det är ju det tråkiga med det. Och hade inte jag själv varit på om detta hade jag väl fått adhd på pappret också. 
    PANDAS är en diagnos som fått mer uppmärksamhet på senare år men innan inte varit något alla läkare har koll på. Ovanlig. Det är trist att det tog lång tid, dock lätt att förstå varför.
  • Kvittning

Samhället och framförallt skolan idag är så annorlunda mot hur det såg ut när vi som hänger här var små. 

Mitt barn med add hade funkat alldeles utmärkt i skolan på 80-talet. Och det gjorde jag också (dock var jag väldigt bråkig, men jag funkade faktiskt hyfsat bra ändå). 

Men skolan idag med alla grupparbeten, fokus på just de sakerna som är extra svårt för de med npf och "hämta information på internet" framför att söka fakta på väl avgränsade sidor i böcker är som gjord för att totalt slå ut de här barnen. Resultatet blir att de blir utåtagerande på ett sätt som barnen med adhd på 80-talet inte var. 

Jag tror absolut att det finns barn som får adhd-diagnos som inte borde fått det, men jag tror att det också är väldigt många med add där kaoset är på insidan istället för utsidan som aldrig får den diagnos de skulle behöva. 

• Kvittning
    Anonym (Fia) skrev 2023-11-12 18:02:45 följande:
    Jag gick också i skolan på 80-talet och inte sjutton var det lugnt. Trots att vi bodde i ett bättre villaområde var det bråk, killar som tafsade på tjejerna, vikarier på löpande band som inte kunde hantera klassen, och så de riktigt störiga (som idag skulle haft en npf-diagnos satt redan i lågstadiet och därmed extra resurser mm) de fick hålla på tills någon röd gräns passerades och då hamnade de i specialklass. 

Det är jättesvårt att diagnostisera något man inte kan mäta objektivt utan behöver göras genom bedömningar av barnets svårigheter. Givetvis kan det finnas yttre faktorer som spär på svårigheterna och gör att vissa barn feldiagnostiseras. Men att påstå att npf som fenomen är ett nytt påhitt är bara direkt felaktigt. Och om du minns din skolgång som lugn kanske du hade en ovanligt snäll klass, eller ett selektivt minne.
    En skillnad då jämfört med nu är att det var "bråkstök" i kombination med en lektionsstruktur som funkar för barn med npf. 

Nu är det ett ständigt brus även när det inte är "bråkstök" och det är det som är det förödande. Skolstrukturen i sig skapar ett brus i hjärnan på ett sätt som den inte gjorde på vår tid.
  • Spucks
    Räkan77 skrev 2023-11-12 13:55:55 följande:

Jag tror nog att alla är på det klara med att dagens samhälle och skola innebär att fler får diagnosen adhd eftersom du bara får diagnosen om du har stora problem i ditt liv. Om vi skulle leva som jägare/samlare så skulle nog inte så många barn behöva medicin för att fungera.

Problemet är att vi lever i ett samhälle som kräver otroligt mycket av både barn och vuxna och för att klara av det behöver många medicin. Det går inte som förälder att ändra på samhället och skolan för att slippa medicinera sitt barn. 

Jag är övertygad om att mina killar inte skulle behöva medicin om de levde i ett samhälle där man inte gick i en skola med samma krav som den svenska. Men nu bor vi här och mina barn behöver gå ut grundskolan med godkända betyg för att inte riskera arbetslöshet och utanförskap. 

Jag håller med ditt första stycke, men inte med resten.
    Visst kan man inte (ensamt) förändra samhället, men föräldrar kan göra mycket för sina egna barn som underlättar livet med npf för dem. Många gör dock inte det, eller bara till en låg grad, för att de prioriterar annat. 

Och vilka krav i skolan pratar du om? I svenska skolor finns inga krav, krav är barnmisshandel! Det är vanligt att barn i tvåan eller tom trean inte kan läsa, att barn i mellanstadiet inte klarar av att skriva en sammanhängande berättelse på minst en A4 sida och att högstadieelever inte kan multiplicera.
    Gällande uppförandet finns inga krav heller. Man kan ju inte kräva av barn att hålla käften, för envisas hen att 2+2 är 8 måste man ta diskussionen tills barnet är nöjd.
    Ja, jobbigt är detta för alla, npf eller inte, men krav?
    Anonym (Autisten) skrev 2023-11-12 18:34:25 följande:

Blir lite matt på sånna här diskussioner. 

Om man nu är så intresserad av ämnet i sig, och har djupare funderingar. Ett tips. Sluta gå runt och tyck en massa baserat på det egna hopkoket av spekulationer, som inte är baserat på annat än bristfällig kunskap och låg insikt i ämnet. Diskussionen i sig hade kunnat vara seriös, men det går inte när utgångs nivån är såhär uselt låg. 

Att vara ignorant är i dagens samhälle ett aktivt val man gör. 

Google Scholar, sök på relevanta studier för ämnet. Läs studier. Studera lite grundläggande psykologi, vilket kan göras utan att man nödvändigtvis måste gå en utbildning. 

Man har överlag stor koll idag på vad npf är för något, och hur det uttrycker sig. Det är även observerbart i hjärnan. Att diagnoserna ökat är inte konstigt, och beror heller inte endast på en orsak. Utan är komplext, och flera faktorer inverkar. Jag orkar inte skriva en lista över dessa orsaker. Utan det bästa är faktiskt att sätta sig in i ämnet själv. Så man får en bredare förståelse och insikt via just egen ökad kunskap i ämnet. Massor av frågetecken försvinner då, och det blir logiskt. 

Man har även stor koll på vad som krävs för att underlätta för barn med npf, fast många skiter helt i det. Det var bland annat mindre stökig tidigare eftersom barnen fick i större utsträckning vad de behövde - tydliga regler och ramar, mycket frisk luft, mycket rörelse, färre intryck.
Svar på tråden ADHD eller inte?