Räkan77 skrev 2023-11-12 13:55:55 följande:
Jag tror nog att alla är på det klara med att dagens samhälle och skola innebär att fler får diagnosen adhd eftersom du bara får diagnosen om du har stora problem i ditt liv. Om vi skulle leva som jägare/samlare så skulle nog inte så många barn behöva medicin för att fungera.
Problemet är att vi lever i ett samhälle som kräver otroligt mycket av både barn och vuxna och för att klara av det behöver många medicin. Det går inte som förälder att ändra på samhället och skolan för att slippa medicinera sitt barn.
Jag är övertygad om att mina killar inte skulle behöva medicin om de levde i ett samhälle där man inte gick i en skola med samma krav som den svenska. Men nu bor vi här och mina barn behöver gå ut grundskolan med godkända betyg för att inte riskera arbetslöshet och utanförskap.
Jag håller med ditt första stycke, men inte med resten.
Visst kan man inte (ensamt) förändra samhället, men föräldrar kan göra mycket för sina egna barn som underlättar livet med npf för dem. M
ånga gör dock inte det, eller bara till en låg grad, för att de prioriterar annat.
Och vilka krav i skolan pratar du om? I svenska skolor finns inga krav, krav är barnmisshandel! Det är vanligt att barn i tv
åan eller tom trean inte kan läsa, att barn i mellanstadiet inte klarar av att skriva en sammanhängande berättelse på minst en A4 sida och att högstadieelever inte kan multiplicera.
Gällande uppförandet finns inga krav heller. Man kan ju inte kräva av barn att h
ålla käften, för envisas hen att 2+2 är 8 måste man ta diskussionen tills barnet är nöjd.
Ja, jobbigt är detta för alla, npf eller inte, men krav?
Anonym (Autisten) skrev 2023-11-12 18:34:25 följande:
Blir lite matt på sånna här diskussioner.
Om man nu är så intresserad av ämnet i sig, och har djupare funderingar. Ett tips. Sluta gå runt och tyck en massa baserat på det egna hopkoket av spekulationer, som inte är baserat på annat än bristfällig kunskap och låg insikt i ämnet. Diskussionen i sig hade kunnat vara seriös, men det går inte när utgångs nivån är såhär uselt låg.
Att vara ignorant är i dagens samhälle ett aktivt val man gör.
Google Scholar, sök på relevanta studier för ämnet. Läs studier. Studera lite grundläggande psykologi, vilket kan göras utan att man nödvändigtvis måste gå en utbildning.
Man har överlag stor koll idag på vad npf är för något, och hur det uttrycker sig. Det är även observerbart i hjärnan. Att diagnoserna ökat är inte konstigt, och beror heller inte endast på en orsak. Utan är komplext, och flera faktorer inverkar. Jag orkar inte skriva en lista över dessa orsaker. Utan det bästa är faktiskt att sätta sig in i ämnet själv. Så man får en bredare förståelse och insikt via just egen ökad kunskap i ämnet. Massor av frågetecken försvinner då, och det blir logiskt.
Man har även stor koll p
å vad som krävs för att underlätta för barn med npf, fast många skiter helt i det. Det var bland annat mindre stökig tidigare eftersom barnen fick i större utsträckning vad de behövde - tydliga regler och ramar, mycket frisk luft, mycket rörelse, färre intryck.