• Illustration100

ADHD eller inte?

Jag har all respekt för diagnoserna ADHD, autism och alla bokstavsdiagnoser. Och jag förstår att det är en stor utmaning för både de drabbade och föräldrar. Men är denna diagnos alltför lätt att sätta om det inte går bra i skolan, eller om barnet är oroligt och har svårt att koncentrera sig?
    Under min barn- och tonårstid på 70-80-talet så minns jag ingen som skulle kunna få denna diagnos. Det var lugnt på lektionerna, och inga problem. Det fanns några stycken som hade svårt att hänga med, men de fick stödundervisning och kom ifatt.

1987 kom denna diagnos, hårt marknadsförd av läkemedelsindustrin i framförallt USA. Och i Sverige 2002, och samma år godkändes det centralstimulerande preparatet Concerta.

I Gävleborgs län har 10% av pojkarna 10-14 år fått diagnosen ADHD. Concerta och Elvanse innehåller amfetamin. Detta innebär ett livslångt beroende av en drog som är narkotikaklassad på samma sätt som kokain. Och det är inga små doser ...

Är det risk för att många barn felaktigt har fått denna diagnos? Och får leva med att "det är hans diagnos som gör honom så svår att hantera". 

• Svar på tråden ADHD eller inte?
  • Anonym (Njae)
    AndreaBD skrev 2023-11-12 17:49:51 följande:
    Jag tog bara upp det här med astma för att du tyckte det var konstigt att hyperaktivitet skulle finnas som biverkning på ADHD-medicinen. Då är det väl inget konstigt att ha just den biverkningen?  Jag mindes inte exakt alla biverkningar, det är många år sedan. 

Jo, man brukar ge depot-medicin till barn, eftersom det är svårare där att säkerställa att lunch-dos tas. Men, har det varit vanligt med sömn-problem då? Ibland ger man också Melantonin då.

Nu får du nog läsa om och lösa rätt.

Det var du som svarade någon annan med ganska stora bokstäver att bli speedad är inte en biverkning av ADHD medicin. Jag rättade dej med att hyperaktivitet och flera andra symptom som kan sammankopplas med att bli speedad faktist är biverkningar till just ADHD mediciner. Inget annat.  Och hur du kopplar i hop det till att jag tycker det är konstigt att just den biverkningen finns på ADHD medicin är ett mysterium. Ingenting som jag sagt.

När det gäller depotmedicin ger man det i först hand för att få en jämnare utsöndring av dom verksamma substanserna. Inget annat. Att man slipper kontrollera att lunchdosen tas räknas som en positiv bieffekt. 

• Anonym (Jeaaica)
    Anonym (k) skrev 2023-11-12 18:54:22 följande:
    PANDAS är en diagnos som fått mer uppmärksamhet på senare år men innan inte varit något alla läkare har koll på. Ovanlig. Det är trist att det tog lång tid, dock lätt att förstå varför.

Nej jag förstår det. Menar bara att det är tråkigt.

Det är säkert mycket vanligare än man tror. 

• Anonym (Jeaaica)

Sen att jag inte sägs inte ens har pandas längre utan nu utmattning efter pandas, är en annan sak. Min ångest och koncentrationssvårigheter beror på utmattningen. Besvären kommer när jag är trött. Eller om jag gjort något ansträngande som fysisk aktivitet eller mycket intryck. Tex umgåtts med vänner. Varit bland mycket folk. 

Så hur många är inte utmattade då? Med tanke på alla mobiler, tv, osv osv som påfrestar hjärnan. Men så kanske man går på adhd. 

Det kan inte vara lätt att veta vad som är vad. 

• Anonym (Inte den tandläkaren, tack)
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-11 23:35:54 följande:

Funderar på samma som du. Visst finns det barn som har en utvecklingsstörning på riktigt. Och så finns det dom andra. Dom som kanske mer är ett resultat av slappa, oangagerade föräldrar och en skola som inte klarar av att hantera barnen.

Jag jobbar som tandläkare och träffar på den senare kategorin dagligen. Det är alltid samma scenario som utspelar sej. Barnet som kommer in rasar ner i behandlingsstolen. Har svårt att sitta still. Pillar på allt och beter sej allmänt stökigt. Föräldern som följer med slår sej ner på besöksstolen utan att bry sej ett dugg om att barnet inte uppför sej. När jag säger till barnet att man inte får pilla på mina instrument eller borrmaskiner hinner jag inte ens avsluta förrän föräldern flikar in. Mitt barn har faktist ADHD!!! Alltid argt och irriterat. Det kan inte sitta still. Det har en diagnos! Det får du ta!

Jag är rätt hård mot dom här barnen. Inte elak, men tydlig och bestämd. Är klar med vad som gäller hos mej. Förklarar vad jag ska göra och varför. Låter barnen vara med i behandlingen, men dom gör det jag bestämt, Dom är fria att avbryta behandlingen genom att räcka upp ena handen om dom tycker något är obehagligt eller om dom undrar över något. Inget annat. Första besöket brukar dom häpet göra exakt som jag säger, men dom testar mej ofta flera gånger för att se om jag säger ifrån. Inget pillande eller svårt att ligga still dock. Blir det flera besök funkar dom här barnen sen alla klockrent i behandlingsstolen. När vi kommit så långt till att dom litar på mej trilskas dom inte ett enda dugg. Jag märker att dom gillar raka rör. Inga problem alls att varken laga eller ta bort tänder på dom här barnen. Och det är dom som oftast kommer med teckningar eller någon liten sak dom gjort till mej för att dom gillar mej. Det som vid första besöket var en hopplös unge som enligt föräldrarna inte klarade av att varken sitta still eller få tillsägelse är allt annat än det vid sista besöket. Föräldrarna. Tja är inte säker på att dom gillar mej och dom får jag oftast ingen pli på. Dom sitter helst nedsjunken på besöksstilen, scrollande på sina mobiler och lyfter inte ens blicken för att se vad som händer med sina barn. Är rätt säker på att jag skulle kunna ha ihjäl barnet utan att dom märkte det. 

Är du på riktigt? Du är troligtvis väldigt okunnig inom diagnoser. Om du tror att ADHD och Autism är benämningar på utvecklingsstörningar, måste du läsa på lite. Hur har du lyckas läsa till tandläkare, när du inte en kan särskilja dessa diagnoser? Jag hoppas att du i alla fall har en tandsköterska som kan hjälpa dig där din kunskap brister.

På 70-80 talet fanns det OBS-klasser som man gömde undan dessa barnen i. Ibland sattes även dessa barnen i särskola, fast det inte var något fel på deras IQ. Idag vet man också mer om dessa diagnoser, än vad man visste tidigare. Tänk om du varit född på 30-talet istället. Då fanns det inte barn med dyslexi. Det fanns idioter och ibland obildbara.

• Anonym (Njae)
    Anonym (Inte den tandläkaren, tack) skrev 2023-11-12 21:22:38 följande:
    Är du på riktigt? Du är troligtvis väldigt okunnig inom diagnoser. Om du tror att ADHD och Autism är benämningar på utvecklingsstörningar, måste du läsa på lite. Hur har du lyckas läsa till tandläkare, när du inte en kan särskilja dessa diagnoser? Jag hoppas att du i alla fall har en tandsköterska som kan hjälpa dig där din kunskap brister.

Och det är vad du har att tillföra? Lite härskarteknik för att platta till men ingen egen åsikt. 

Om du har en medicinsk utbildning  borde du veta att ADHD har en annorlunda överföring av dopamin i hjärnan. Orsakat av vad man tror vissa yttre faktorer och eller ärftliga faktorer. Det faller inom begreppet utvecklingsstörning. Drar man parallellen som du gör och likställer utvecklingsstörning med dum i huvudet  har man nog missat en hel del på sin utbildning. Varken neuropsykiatriska diagnoser eller personernas aplasier är dumma i huvudet/ korkade / mindre smarta eller vad det nu är du klassificerar som utvecklingsstörning. 

Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 23:03:12 följande:

Och det är vad du har att tillföra? Lite härskarteknik för att platta till men ingen egen åsikt. 

Om du har en medicinsk utbildning  borde du veta att ADHD har en annorlunda överföring av dopamin i hjärnan. Orsakat av vad man tror vissa yttre faktorer och eller ärftliga faktorer. Det faller inom begreppet utvecklingsstörning. Drar man parallellen som du gör och likställer utvecklingsstörning med dum i huvudet  har man nog missat en hel del på sin utbildning. Varken neuropsykiatriska diagnoser eller personernas aplasier är dumma i huvudet/ korkade / mindre smarta eller vad det nu är du klassificerar som utvecklingsstörning. 

Härskarteknik? Du menar det du körde i ditt svar till mig? Om du inte vet skillnad på utvecklingsstörning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så är det bara sorglig och ganska kränkande för grupper som lider av en eller båda grupperna. Läs på vad härskarteknik betyder och använd inte det själv om du vill föregå med gott exempel. Om du uppfattade härskarteknik ber jag om ursäkt. Det var inte avsiktlig. Till skillnad mot din.
  • Anonym (Njae)
    Anonym (Inte den tandläkaren, tack) skrev 2023-11-13 02:53:53 följande:
    Härskarteknik? Du menar det du körde i ditt svar till mig? Om du inte vet skillnad på utvecklingsstörning och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar så är det bara sorglig och ganska kränkande för grupper som lider av en eller båda grupperna. Läs på vad härskarteknik betyder och använd inte det själv om du vill föregå med gott exempel. Om du uppfattade härskarteknik ber jag om ursäkt. Det var inte avsiktlig. Till skillnad mot din.

Om ditt syfte inte var att använda dej av ovan nämnda teknik är det lite lustigt att du använde det även i ditt nick. För vad var syftet annars att välja ett som riktar sej nedlåtande mot mej?

Det finns  forskning som visar på en fysisk störning av överföring av signalsubstanser som orsak till ADHD. Om du vill du diskutera i fall det räknas till begreppet störning av utveckling (obs i fysiologisk mening, inget annat) kan du och jag ta det privat. Den här tråden handlar inte om det. 

För övrigt har du inte svarat på ts frågeställning. Kanske dags att göra det?

• AndreaBD
    Anonym (Jeaaica) skrev 2023-11-12 18:49:30 följande:

Råkade väl säga att jag hade liiiiite lite tvång innan 15 års ålder (som var en lek, då alla i klassen gick på de vita sträcken på övergångsstället men det förstod de nog inte). Det var inget tvång, det var ju nåt alla gjorde. Jag kunde strunta i det. Likaså sa jag att jag var blyg som barn. Sedan har jag en lillasyster med autism (tror dock inte hon har det heller). 

Det var anledningarna till att de trodde jag hade både autism och adhd.

Försöker att inte tänka på det. Blir bara ledsen.

Tror de kommer komma på fler och fler som egentligen inte har adhd och autism. Men jag vet inte. Det känns bara så.

Ah... okej. Då var det flera faktorer som gjorde att det blev så. 
  • AndreaBD
    Kvittning skrev 2023-11-12 19:06:39 följande:

Samhället och framförallt skolan idag är så annorlunda mot hur det såg ut när vi som hänger här var små. 

Mitt barn med add hade funkat alldeles utmärkt i skolan på 80-talet. Och det gjorde jag också (dock var jag väldigt bråkig, men jag funkade faktiskt hyfsat bra ändå). 

Men skolan idag med alla grupparbeten, fokus på just de sakerna som är extra svårt för de med npf och "hämta information på internet" framför att söka fakta på väl avgränsade sidor i böcker är som gjord för att totalt slå ut de här barnen. Resultatet blir att de blir utåtagerande på ett sätt som barnen med adhd på 80-talet inte var. 

Jag tror absolut att det finns barn som får adhd-diagnos som inte borde fått det, men jag tror att det också är väldigt många med add där kaoset är på insidan istället för utsidan som aldrig får den diagnos de skulle behöva. 

Hm... alltså, jag är själv lärare på högstadiet och jag tycker inte det är så många grupparbeten numera. Det var mer förut. 
Svar på tråden ADHD eller inte?