• Illustration100

ADHD eller inte?

Jag har all respekt för diagnoserna ADHD, autism och alla bokstavsdiagnoser. Och jag förstår att det är en stor utmaning för både de drabbade och föräldrar. Men är denna diagnos alltför lätt att sätta om det inte går bra i skolan, eller om barnet är oroligt och har svårt att koncentrera sig?
    Under min barn- och tonårstid på 70-80-talet så minns jag ingen som skulle kunna få denna diagnos. Det var lugnt på lektionerna, och inga problem. Det fanns några stycken som hade svårt att hänga med, men de fick stödundervisning och kom ifatt.

1987 kom denna diagnos, hårt marknadsförd av läkemedelsindustrin i framförallt USA. Och i Sverige 2002, och samma år godkändes det centralstimulerande preparatet Concerta.

I Gävleborgs län har 10% av pojkarna 10-14 år fått diagnosen ADHD. Concerta och Elvanse innehåller amfetamin. Detta innebär ett livslångt beroende av en drog som är narkotikaklassad på samma sätt som kokain. Och det är inga små doser ...

Är det risk för att många barn felaktigt har fått denna diagnos? Och får leva med att "det är hans diagnos som gör honom så svår att hantera". 

• Svar på tråden ADHD eller inte?
  • Anonym (Njae)
    Räkan77 skrev 2023-11-12 13:55:55 följande:

Jag tror nog att alla är på det klara med att dagens samhälle och skola innebär att fler får diagnosen adhd eftersom du bara får diagnosen om du har stora problem i ditt liv. Om vi skulle leva som jägare/samlare så skulle nog inte så många barn behöva medicin för att fungera.

Problemet är att vi lever i ett samhälle som kräver otroligt mycket av både barn och vuxna och för att klara av det behöver många medicin. Det går inte som förälder att ändra på samhället och skolan för att slippa medicinera sitt barn. 

Jag är övertygad om att mina killar inte skulle behöva medicin om de levde i ett samhälle där man inte gick i en skola med samma krav som den svenska. Men nu bor vi här och mina barn behöver gå ut grundskolan med godkända betyg för att inte riskera arbetslöshet och utanförskap. 

Hur ser du på att dina barn behöver medicineras för att klara skolan? Är skolan verkligen rätt anpassad för våra barn om det är konsekvensen? 

• Anonym (Autistisk tjej)

Ingen av medicinerna du nämner är ren amfetamin det är salter som sakta bryts ner av kroppen verkningstiden är 12 timmar. Det är inte höga doser heller en vanlig missbrukare tar ca 20 000 gånger högre dos än vad som är normalt vid ADHD. Man behöver inte ta ADHD medicin hela livet det rekommenderas att utvärdera en gång om året. Följer man läkarens anvisningar är det inte beroendeframkallande. 

Vårt samhälle slår ut fler idag än på 70- och 80- talet vi har lägre tolerans för att folk är olika idag och det var en helt annan struktur i skolan då än nu det driver upp diagnoserna. Det är också bättre kunskap idag. 

• Anonym (Autistisk tjej)
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 14:06:47 följande:

Hur ser du på att dina barn behöver medicineras för att klara skolan? Är skolan verkligen rätt anpassad för våra barn om det är konsekvensen? 

Skolan är absolut inte rätt anpassad för någon i dagens samhälle men det kan man inte göra något åt som ensam individ.
  • AndreaBD
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 12:01:22 följande:

Inom ramen för utvecklingsstörning faller allt som inte utvecklats normalt, eller inte alls. inom mitt skrå kan det vara en medfödd emaljeffekt eller ett tandanlag som saknas. I sjukvården syftar det inte främst på autism. Inte på andra neuropsykologiska sjukdomar eller tillstånd heller. 

Det är stor skillnad på vad barn med neuropsykiatriska diagnoser klara av. Det jag beskrev är en typ av barn, som det tyvärr finns en ganska stor klick av. En grupp där föräldrarna säger att barnen har ADHD och inte kan ligga still, men när dom här barnen får tydliga direktiv om vad som gäller fungerar det att genomföra en tandbehandling lika bra som på ett barn utan diagnos. Har barnet allvarligare problem och inte klarar av att ligga still får man naturligtvis anpassa behandlingen därefter. Men just den här klicken av barn med diagnosen ADHH? 

Håller inte alls med dej att det inte spelar någon roll vad föräldrarna gör. I samtliga grader av diagnoser spelar det stor roll hur föräldrar reagerar och interagerar med sina barn. Även i dom fall där barnen flyger runt högt och lågt. 

Ja, jag tror vi släpper det här med utvecklingsstörning, det bidrar ju inte till diskussionen. 

Jag har i många år jobbat på en specialskola och undervisat barn med ADHD (en del hade också autism och/eller andra diagnoser). Dessutom hade barnen terapi och vi arbetade tätt ihop med behandlarna och gick ibland också i samma fortbildningar. Och vi har också tillsammans utvärderat ganska mycket, vad som fungerar, hur dessa barn fungerar, lärare och behandlare. Så det jag säger bygger på mycket erfarenhet. 

Jag har inte sagt att det generellt inte spelar någon roll vad föräldrarna gör. Jag menade, i en viss situation, om det är något som triggar barnet, så kommer inte föräldrarna kunna stoppa utbrottet eller att barnet går upp i varv och far runt (det är lite skillnad där beroende på ålder - yngre barn far runt, äldre får snarare utbrott). Det finns liksom en "point of no return". 

Generellt: Man kan inte få bort ADHD-symptom med att interagera på rätt sätt. Däremot kan man påverka annat, sekundära symptom. Ibland kan man också överraska ett barn med ADHD så att de kanske reagerar annorlunda, för att de inte är beredda på det. Men just detta fungerar ju sämst för föräldrarna, eftersom barnet känner sina föräldrar väl. 
  • AndreaBD
    Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 12:12:59 följande:

Du skrev att hyperaktivitet inte finns dom biverkning på ADHD medicin. Jag rättade dej bara. Den finns och en del, inte alla drabbas. 

Alla mediciner som har verkan har för övrigt biverkningar. Inget särskilt anmärkningsvärt att hosta finns som biverkning på din astmamedicin. 

Ja en depottablett går också ur kroppen. Skillnaden mot en icke depottablett är att frisättningen av dom verksamma substanserna går långsammare och fördelas jämnare över dygnet. Det betyder att du inte får någon peak av läkemedlet på samma sätt som om du tar t ex en Alvedon där du har full effekt någon timme för att 10 timmar senare inte har någon/ mycket lite effekt. Ungefär hälften av dom barn jag träffar som medicinerar mot ADHD står på depottabletter. 

Jag tog bara upp det här med astma för att du tyckte det var konstigt att hyperaktivitet skulle finnas som biverkning på ADHD-medicinen. Då är det väl inget konstigt att ha just den biverkningen?  Jag mindes inte exakt alla biverkningar, det är många år sedan. 

Jo, man brukar ge depot-medicin till barn, eftersom det är svårare där att säkerställa att lunch-dos tas. Men, har det varit vanligt med sömn-problem då? Ibland ger man också Melantonin då.
  • AndreaBD
    Räkan77 skrev 2023-11-12 13:55:55 följande:

Jag tror nog att alla är på det klara med att dagens samhälle och skola innebär att fler får diagnosen adhd eftersom du bara får diagnosen om du har stora problem i ditt liv. Om vi skulle leva som jägare/samlare så skulle nog inte så många barn behöva medicin för att fungera.

Problemet är att vi lever i ett samhälle som kräver otroligt mycket av både barn och vuxna och för att klara av det behöver många medicin. Det går inte som förälder att ändra på samhället och skolan för att slippa medicinera sitt barn. 

Jag är övertygad om att mina killar inte skulle behöva medicin om de levde i ett samhälle där man inte gick i en skola med samma krav som den svenska. Men nu bor vi här och mina barn behöver gå ut grundskolan med godkända betyg för att inte riskera arbetslöshet och utanförskap. 

Det konstiga är dock att barnens kunskaper blir lägre och lägre. Jag har arbetat som lärare i snart 30 år och det jag gjorde med elever för 20, 25 år sedan, kan jag inte göra nu. Då blir det bara ramaskri att det är alldeles för svårt. Det är det jag inte får ihop. Det verkar som om alla - eller nästan alla - barn inte klarar av lika mycket numera. Jag får inte ihop det! 

Kan det vara mobiltelefoner och datorer som gör att barnen bara klarar att koncentrera sig 6 - 7 minuter? Högst. 
  • AndreaBD
    Anonym (Jeaaica) skrev 2023-11-12 12:20:06 följande:

Jag höll på och få både autism, adhd, bipolär eller emotionellt instabil personlighetsstörning diagnos efter flera års bollande mellan diagnoser. Sen lite ocd och gad också. 

men hade inflammation i hjärnan. pandas. 

Stress, ångest och panik. Humörsvängningar. Komcentrationsprbilen.

Kortison, allt borta. 

PANDAS är något väldigt speciellt. Ja, det ger såna symptom. Men jag tror inte det förekommer så ofta? Man borde ju också märka skillnaden - om det börjar plötsligt så kan det vara PANDAS. ADHD är ju medfödd, med några få undantag. Men även vid undantagen gäller det då hjärnskador före 2-års-ålder.
  • Anonym (Fia)
    Illustration100 skrev 2023-11-11 22:56:26 följande:
    ADHD eller inte?

Jag har all respekt för diagnoserna ADHD, autism och alla bokstavsdiagnoser. Och jag förstår att det är en stor utmaning för både de drabbade och föräldrar. Men är denna diagnos alltför lätt att sätta om det inte går bra i skolan, eller om barnet är oroligt och har svårt att koncentrera sig?
    Under min barn- och tonårstid på 70-80-talet så minns jag ingen som skulle kunna få denna diagnos. Det var lugnt på lektionerna, och inga problem. Det fanns några stycken som hade svårt att hänga med, men de fick stödundervisning och kom ifatt.

1987 kom denna diagnos, hårt marknadsförd av läkemedelsindustrin i framförallt USA. Och i Sverige 2002, och samma år godkändes det centralstimulerande preparatet Concerta.

I Gävleborgs län har 10% av pojkarna 10-14 år fått diagnosen ADHD. Concerta och Elvanse innehåller amfetamin. Detta innebär ett livslångt beroende av en drog som är narkotikaklassad på samma sätt som kokain. Och det är inga små doser ...

Är det risk för att många barn felaktigt har fått denna diagnos? Och får leva med att "det är hans diagnos som gör honom så svår att hantera". 

Jag gick också i skolan på 80-talet och inte sjutton var det lugnt. Trots att vi bodde i ett bättre villaområde var det bråk, killar som tafsade på tjejerna, vikarier på löpande band som inte kunde hantera klassen, och så de riktigt störiga (som idag skulle haft en npf-diagnos satt redan i lågstadiet och därmed extra resurser mm) de fick hålla på tills någon röd gräns passerades och då hamnade de i specialklass. 

Det är jättesvårt att diagnostisera något man inte kan mäta objektivt utan behöver göras genom bedömningar av barnets svårigheter. Givetvis kan det finnas yttre faktorer som spär på svårigheterna och gör att vissa barn feldiagnostiseras. Men att påstå att npf som fenomen är ett nytt påhitt är bara direkt felaktigt. Och om du minns din skolgång som lugn kanske du hade en ovanligt snäll klass, eller ett selektivt minne.
  • Anonym (Jeaaica)
    AndreaBD skrev 2023-11-12 17:58:42 följande:
    PANDAS är något väldigt speciellt. Ja, det ger såna symptom. Men jag tror inte det förekommer så ofta? Man borde ju också märka skillnaden - om det börjar plötsligt så kan det vara PANDAS. ADHD är ju medfödd, med några få undantag. Men även vid undantagen gäller det då hjärnskador före 2-års-ålder.
    Det tog ju 16,5 år för dem att komma på det. Det är ju det tråkiga med det. Och hade inte jag själv varit på om detta hade jag väl fått adhd på pappret också. 
  • Anonym (Jeaaica)

Men jag gav mig inte för jag vet att jag hade inte problem när jag var liten. Det hände nåt maj 2007. Men få har lyssnat, tills två läkare nu då. Som förstod direkt. Trist. Så mycket lidande i onödan.

Svar på tråden ADHD eller inte?