Anonym (Njae) skrev 2023-11-12 12:01:22 följande:
Inom ramen för utvecklingsstörning faller allt som inte utvecklats normalt, eller inte alls. inom mitt skrå kan det vara en medfödd emaljeffekt eller ett tandanlag som saknas. I sjukvården syftar det inte främst på autism. Inte på andra neuropsykologiska sjukdomar eller tillstånd heller.
Det är stor skillnad på vad barn med neuropsykiatriska diagnoser klara av. Det jag beskrev är en typ av barn, som det tyvärr finns en ganska stor klick av. En grupp där föräldrarna säger att barnen har ADHD och inte kan ligga still, men när dom här barnen får tydliga direktiv om vad som gäller fungerar det att genomföra en tandbehandling lika bra som på ett barn utan diagnos. Har barnet allvarligare problem och inte klarar av att ligga still får man naturligtvis anpassa behandlingen därefter. Men just den här klicken av barn med diagnosen ADHH?
Håller inte alls med dej att det inte spelar någon roll vad föräldrarna gör. I samtliga grader av diagnoser spelar det stor roll hur föräldrar reagerar och interagerar med sina barn. Även i dom fall där barnen flyger runt högt och lågt.
Ja, jag tror vi släpper det här med utvecklingsstörning, det bidrar ju inte till diskussionen.
Jag har i många år jobbat på en specialskola och undervisat barn med ADHD (en del hade också autism och/eller andra diagnoser). Dessutom hade barnen terapi och vi arbetade tätt ihop med behandlarna och gick ibland också i samma fortbildningar. Och vi har också tillsammans utvärderat ganska mycket, vad som fungerar, hur dessa barn fungerar, lärare och behandlare. Så det jag säger bygger på mycket erfarenhet.
Jag har inte sagt att det generellt inte spelar någon roll vad föräldrarna gör. Jag menade, i en viss situation, om det är något som triggar barnet, så kommer inte föräldrarna kunna stoppa utbrottet eller att barnet går upp i varv och far runt (det är lite skillnad där beroende på ålder - yngre barn far runt, äldre får snarare utbrott). Det finns liksom en "point of no return".
Generellt: Man kan inte få bort ADHD-symptom med att interagera på rätt sätt. Däremot kan man påverka annat, sekundära symptom. Ibland kan man också överraska ett barn med ADHD så att de kanske reagerar annorlunda, för att de inte är beredda på det. Men just detta fungerar ju sämst för föräldrarna, eftersom barnet känner sina föräldrar väl.