Inlägg från: Anonym (Caspians secret) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Caspians secret)

Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?

Till Fullt upp, du skrev:

"Ensamhet kan bero på så mycket olika saker och vad vi alla har för förutsättningar. Det kan vara fysiska sjukdomar, liksom psykisk ohälsa, såsom depressioner med mera. När man mår riktigt dåligt har man inte ork och kraft att ta kontakt och ge sig ut bland människor. Men om man aldrig varit där själv, förstår man inte."

Jag håller med om att om man inte varit där själv kan det vara svårt att förstå. Samtidigt är det inte ovanligt att människor som mår såhär snabbt börjar agera utifrån så kallad sjukdomsvinst, och exempelvis förväntar sig anpassning från andra, vilket leder till risk för att människor drar sig undan och lämnar någon åt sin ensamhet. 

"Sedan finns det faktiskt människor som andra är rädda för och har komplex inför. Det finns människor som kan vara otroligt avundsjuka, elaka och sådana människor går det inte att vara med."

Jag är inte riktigt med på hur du menar, men är man rädd för någon eller känner sig underlägsen så är det svårt att få en jämlik relation. Det kan hända i en del föräldra-barnrelationer. 

Avundsjuka och elakhet är inte attraktivt. En brasklapp för att människor på FL säger att det är avundsjuka och elakhet i de mest märkliga av situationer, men jag utgår ifrån att du menar relationer utanför de dysfunktionella och mångåriga relationer en del användare utvecklat till varandras nick här. 

"Det är bara att gratulera alla som har kraft och ork att odla bra relationer och att det fungerar. Att vårda relationer är ett givande och ett tagande. Annars fungerar det inte."

Amen. Mycket bra uttryckt. 
    "Fast ibland blir man tillskriven en "offerkofta" som man själv inte har, när man beskriver sin situation. Jag tycker inte ett dugg synd om mig men jag har några gånger beskrivit min situation, jag är väldigt ensam, och andra har sagt åt mig att sluta tycka synd om mig själv och göra något åt det. Jag har alltså inte beklagat mig alls utan till och med några gånger i klartext skrivit att jag är helt ok med mitt liv. "

Det handlar ibland just om att du inte är ett offer, inte passar in i mallen för hur du "bör" uppföra dig i rollen som ensam. Det kan väcka ont blod. Men frågan är varför du väljer att/har behov av berätta om du är okej med din situation? Där kan människor nog undra över ditt motiv.

Om någon inte förstår dina motiv för att berätta om någonting, inte relaterar, så kan de vara väldigt snabba på med offerkoftan.

Varenda person som inte är norm på något område har åtminstone någon erfarenhet av att bli missförstådda och till och med vantolkade ibland. 

Har man en svår situation av något slag som man är beredd att berätta om öppet kan man vara hyfsat säker på att det finns någon eller några som vill vrida till det hela till att det skulle handla om självömkan.

Något som är väldigt känsligt är att sätta saker i perspektiv som puttar in någon i sämre dager än vad de själva vill se sig i. På ett öppet forum finns det alltid någon som kommer att ta illa upp. Men är du ensam så har du säkert få andra möjligheter att uttrycka dig, eftersom du är just ensam om din situation. 

När jag tänker lite vidare på det här så är de flesta som använder forum på ett seriöst sätt ensamma om sin situation. Det är ju därför de vänder sig hit. 

Men sedan vrider man sig som en mask och påstår att man har så goda vänner och så fina relationer som man inte vill belasta. 

Visst kan det vara så, men... Ja. 

Det skulle gå att visa varandra betydligt mer omsorg än vad som oftast görs och omsorgen som trots allt visas är många gånger av den fejkade uppvisningssorten, "skriv till mig" i syfte att visa sig god och samtidigt få utsatta och ensamma människor att öppna sig för en. 

Äckligt är vad det är, men det är vad det är. En annan tråd handlar om karma. Man kan hoppas på den.
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 18:55:10 följande:
    För att vara tydlig med det, de gånger jag har beskrivit min situation i trådar här och på andra forum så är det på direkt uppmaning av trådstartaren att andra som är ensamma ska beskriva hur de har det, ibland med direkt önskan om "gärna från er som trivs/har det bra ändå". Det är inte bara ur det blå.
    Då kan man fråga sig vad de som inte är ensamma har i tråden att göra. Eller har det varit så att de andra ensamma i tråden har känt sig angripna av att du trivs med din ensamhet, och inte har klarat av att höra det du haft att säga?

Internet är så svårt. Ibland tror jag inte på det jag läser heller. Människor målar upp alla möjliga situationer av ingen anledning alls, eller av ljusskygga anledningar som är avsedda att smutskasta en viss typ av livssituation eller för att väcka oro, eller få uppmärksamhet. 

Jag fick bara tanken att någon kanske inte trodde på dig och vad du berättade. Men om det har hänt flera gånger så måste det ligga mer i leken. 

Det var bra att du skrev och gav en motröst till de antaganden som gjorts i trådstarten. 

"Jag känner mig ensam" är en beskrivning av en mycket, mycket vanlig situation med en rad olika anledningar. Man kan vara separerad, sakna familj, sakna vänner. Man kan ha familj och vänner men inte vara förstådd i sjukdom eller annan livskris. Man kan ha ovanliga erfarenheter.

Att uttrycka en känsla är inte automatiskt en klagan. 

Som (Inflation) säger (Fyndigt nick i sammanhanget 🙂):
    "Om folk slutar tycka synd om sig själva kan man ju lika väl stänga ner FL."

Men det går att berätta om en svår situation på olika sätt. De. absolut vanligaste anledningarna på internetforum är för att få medhåll eller för att smutskasta någon annan. 

Det hade kanske kunnat vara på något annat sätt, men på det här forumet känner vissa av användarna något som liknar avsky mot varandra. Som någon skrev, det känns ofta som att stoppa huvudet i en tunna med skit att läsa vad människor skriver till varandra här. Med några få ljusnande undantag. 
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 19:21:51 följande:
    "Jag känner mig ensam" är en klagande känsla. Den behöver inte vara orimlig bara för att det är en klagande. Den riskerar att hamna i offermentalitets-facket beroende vad som sägs till uttrycket.

jämför med "jag känner mig glad" vilket också är en känsla men inte klagande.
    Jag är singel. 
    Jag har hög elräkning. 
    Jag lever varannanveckasliv. 
    Jag matchar med för många stolpskott på Tinder.

Jag är gift med en arbetslös kvinna. 
    Jag är gift med en man som aldrig städar. 
    Jag lever i en sexlös relation. 
    Jag har inte haft sex. 
    Jag har bara haft sex en gång. 
    Jag har inte råd att bo kvar om vi separerar. 

Han ghostade mig. 
    Jag saknar dig 
    Jag saknar 
    Saknar 
    Saknar honom 
    Saknar dig

Måste man tycka om mammarollen
    Min bekant har ett alldagligt utseende. 
    Anonym (ibland) skrev 2023-11-16 19:51:30 följande:
    Fast nu var det ju inte "jag känner mig ensam", utan "jag är ensam". 
    Jag tycker att det var värdefullt att du delade dina erfarenheter av att skriva om din ensamhet. 
    Anonym (Gryning) skrev 2023-11-16 20:38:04 följande:
    Vad vill du säga med den här listan? Vissa uttryck är klagan. Vissa inte. Vissa typer av klagan är rimliga,
    Och Viss typ av klagan är orimlig och beror på en offermentalitet.
    Precis det jag ville säga med listan. Att det beror på, och ligger i betraktarens ögon. 

Jag är skamligt ointresserad av offermentalitet och av gnäll! Det som intresserar mig är ensamhet, lidande, att uttrycka sig, vem som lyssnar, vem som inte lyssnar och varför. Det intresserar mig oupphörligen, sociologiskt, personligen. 

Jag är nästan outtröttlig vad gäller detta mitt intresse, just för att det är en sådan vanlig förenkling: Hen gör sig till ett offer, jaha, vem bestämmer det, vart vill du komma? Varför bryr du dig om att trampa runt i det variga såret istället för att dansa iväg på din egen påstått drömmiga äng?

Det orimliga. Det omänskliga. Det obegripligt mänskliga i ett gott gnäll. 
    "Det är en intressant fråga. 

Jag tror det mest handlar om att ta avstånd från beteenden man absolut inte vill se i sig själv, sina anhöriga eller k samhället i stort. Offermentallitet är en sjukdom som ska bekämpas imo. Låter man den ta över blir bara fler och fler drabbade av den sjukdomen. Därför det är då viktigt att stå fast emot den."

Man kanske tror att man gör någon en tjänst genom att ropa offerkofta på nätet. 

Jag tror att det är bättre att vara förstående och konstruktiv och samtidigt ignorera det man ser som offerkoftigt. 

Några inlägg upp listade jag trådar jag sett. De flesta intresserar mig inte. Jag hoppar över dem. 

Den här tråden handlar om ensamhet. Det har jag erfarenhet av. Det intresserar mig. Då skriver jag gärna, så länge det inte urartar. Men det håller balansen än så länge, även om vi har några ettriga försök att få igång lite pajkastning här och var. 
    "En riktig offerkofta skulle ju inte söka råd på internet överhuvudtaget.."

Jag kan också tänka så. Att man visar att man vill något genom att söka kontakt. Men eftersom FL består av Trollmor och Ajajajajbuff som är fastbundna i svansen är folk redigt trötta på varandra och varandras kontaktförsök.

Hela trådstarten andas total tröttma och förutsätter att de människor personen vänder sig till inte gör någonting annat än att vara här, (vilket i sig förutsätter att man har en enorm koll själv på alla trådar här. Oh the irony, som en av stammisarna här brukar uttrycka det.)

"Vore intressant att höra vad det värsta TS varit med om i sitt liv, innan TS skriver om människor, som mår dåligt och tycker att livet varit tufft mot dom på olika sätt. "

Jag håller med om att en sådan delning skulle kunna ge mer av förståelse för TS bevekelsegrunder här i livet. Det kan handla om en person som vänt sitt liv och därför förutsätter att andra kan göra detsamma.

Det finns några saker alla kan göra för att bryta sin isolering. Jag har tillbringat en del av dagen på ett fik. Jag tillhör de lyckligt lottade som har råd att köpa fika för 80 kronor för att sitta bland andra människor en stund.

När jag tog bussen till fiket blev jag tilltalad av en man som upplyste mig om att han trampat snett och att det gör ont. Jag berättade att jag varit med om samma sak. Tyvärr blev jag lite överrumplad så jag höll inte ögonkontakt under meningsutbytet, men nästa gång det händer så kan jag kanske göra det, för hans blick var öppen och nyfiken.

Det gör mig inget om vi byter några ord vid busshållplatsen igen. 
Svar på tråden Kan folk bara sluta tycka synd om sig själva?