Anonym (100) skrev 2023-11-19 06:56:38 följande:
Är det verkligen svårt? Det tycker inte jag. Klagan är aldrig konstruktiv. Hjärnan vill däremot intala en att klagan är konstruktiv även att den inte är det.
Vill man vara kvar på en arbetsplats som inte fungerar tillfredsställande ska man absolut inte vara den gnälliga. Utan istället ska man vara den positiva och få med andra. Man påverkar andra med sitt beteende vilket även Caspians secret är inne på. Om man själv är positiv ökar chanserna att omgivningen är det. Om man klagar och är gnällig blir även omgivningen mer gnällig.
Finns det ett problem som man har möjlighet att lösa ska man istället ta sig an det problemet med ett positivt och lösningsorienterat fokus. Det är inte alltid lätt men det är så man ska jobba. Gör man inte det tar man inte sitt ansvar och är en del av problemet på arbetsplatsen, även om man inte tänker på det själv.
Det ska även tilläggas att alla arbetsplatser har ljuspunkter. Lyft upp och berömm kollegor och chefer när de gör något bra. Prata bra om arbetsplatsen. Visa glädje under arbetsdagen. Gör man det blir det också enklare att ta sig an de problem som finns.
Bra skrivet. Nycklarna är:
Vill jag vara kvar?
Hur kan jag bidra till att det blir trevligt om jag bestämmer mig för att vara kvar?
I arbetslivet finns lagar som reglerar lojalitet mot arbetsplats, så du kan inte prata illa hur som helst om en arbetsplats om du lämnat. Däremot kan man klaga på företaget och se till att sprida att det inte är bra om man har det behovet.