• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
  • Anonym (L)

Jag känner med dig, TS. Man verkar inte få anmärka på minsta lilla som barn gör om man bor i lägenhet, man ska tydligen tåla vad som helst bara för att det är baaaaaaaaarn!!!! 

Min granne som bor under har en 3-åring som springer fram och tillbaka HELA dagarna, på hälarna. De går aldrig ut. De har även en bebis men den kan inte krypa eller gå än (tack och lov).
    Det börjar vid 7 på morgonen och slutar vid 20 på kvällen. Genom att det inte är på sen kväll/natt så kan jag inte ringa jouren.

Jag jobbar hemma 50% av veckorna (min arbetsgivare har bestämt detta, inte jag) och jag kan sitta med hörlurar med musik i eller podd men hör dunkandet och smällarna igenom. Folk jag har på besök reagerar och undrar vad i helskotta det är som låter. Och som sagt- det är UNDER mig. Våra lägenheter är identiska, öppen planlösning. Så det låter inte mindre i andra rum. 

Jag har ringt på, sagt att det vore snällt om det gick att springa mindre inne, erbjudit dem att komma upp och lyssna, messat till föräldrarna att lugna ner situationen när jag och mitt barn inte ens kan höra vad de säger på TV för att det smäller och dånar. Inget hjälper. De skiter i vad jag säger. Min enda tröst är att de letar annat boende och förhoppningsvis flyttar snart. 

• Anonym (L)

... Och för att svara på frågan innan den kommer: Ja, jag har barn själv och vi har bott i lägenhet hela hennes liv. Hon är 12 år och har ALDRIG fått springa fram och tillbaka inne i lägenheten. Har hon haft så mycket energi att hon inte kan gå normalt har vi gått ut eller så har jag sagt åt henne. Jag har lärt henne att vårt golv är någon annans tak och att det låter när man hoppar runt, alla kanske inte tycker det är trevligt. Har man barn får man ta sitt ansvar för att låta dem springa av sig på annan plats än inne i hemmet, 12 timmar per dag.

• Anonym (Nnn)
    Anonym (L) skrev 2024-01-15 13:34:30 följande:

... Och för att svara på frågan innan den kommer: Ja, jag har barn själv och vi har bott i lägenhet hela hennes liv. Hon är 12 år och har ALDRIG fått springa fram och tillbaka inne i lägenheten. Har hon haft så mycket energi att hon inte kan gå normalt har vi gått ut eller så har jag sagt åt henne. Jag har lärt henne att vårt golv är någon annans tak och att det låter när man hoppar runt, alla kanske inte tycker det är trevligt. Har man barn får man ta sitt ansvar för att låta dem springa av sig på annan plats än inne i hemmet, 12 timmar per dag.

De dansar där uppe, klarvaket
    är huset fast klockan är tolv
    då slår det mig plötsligt att taket
    mitt tak är en annans golv

Nils Ferlin

:)
  • Anonym (Kontra)
    Anonym (L) skrev 2024-01-15 13:32:31 följande:

Jag känner med dig, TS. Man verkar inte få anmärka på minsta lilla som barn gör om man bor i lägenhet, man ska tydligen tåla vad som helst bara för att det är baaaaaaaaarn!!!! 

Min granne som bor under har en 3-åring som springer fram och tillbaka HELA dagarna, på hälarna. De går aldrig ut. De har även en bebis men den kan inte krypa eller gå än (tack och lov).
    Det börjar vid 7 på morgonen och slutar vid 20 på kvällen. Genom att det inte är på sen kväll/natt så kan jag inte ringa jouren.

Jag jobbar hemma 50% av veckorna (min arbetsgivare har bestämt detta, inte jag) och jag kan sitta med hörlurar med musik i eller podd men hör dunkandet och smällarna igenom. Folk jag har på besök reagerar och undrar vad i helskotta det är som låter. Och som sagt- det är UNDER mig. Våra lägenheter är identiska, öppen planlösning. Så det låter inte mindre i andra rum. 

Jag har ringt på, sagt att det vore snällt om det gick att springa mindre inne, erbjudit dem att komma upp och lyssna, messat till föräldrarna att lugna ner situationen när jag och mitt barn inte ens kan höra vad de säger på TV för att det smäller och dånar. Inget hjälper. De skiter i vad jag säger. Min enda tröst är att de letar annat boende och förhoppningsvis flyttar snart. 

Hårt mot hårt 

Om mina grannars ungar är högljudda och river lägenheten så man inte kan tänka. Då slår jag på hårdrock på högsta volym så hela huset och halva kvarteret gungar =) Ja menar fine deras ungar får leva rövare på dagtid, MEN jag får också spela musik  
  • Anonym (L)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-16 09:55:04 följande:
    Hårt mot hårt 

Om mina grannars ungar är högljudda och river lägenheten så man inte kan tänka. Då slår jag på hårdrock på högsta volym så hela huset och halva kvarteret gungar =) Ja menar fine deras ungar får leva rövare på dagtid, MEN jag får också spela musik  
    Jag har pratat med dem FLERA gånger om detta. De säger att "barnet är 3 och förstår inte" men samtidigt att "hen har börjat stampa i golvet för att du klagar". Det kan knappast en 3-åring koppla, så det är ju något föräldrarna isåfall säger åt barnet att aktivt göra. Helt sjukt. Hatar dem allihop.
  • Anonym (Kontra)
    Anonym (L) skrev 2024-01-16 12:13:21 följande:
    Jag har pratat med dem FLERA gånger om detta. De säger att "barnet är 3 och förstår inte" men samtidigt att "hen har börjat stampa i golvet för att du klagar". Det kan knappast en 3-åring koppla, så det är ju något föräldrarna isåfall säger åt barnet att aktivt göra. Helt sjukt. Hatar dem allihop.
    Du kan inte argumentera med småbarns familjer 

9 av 10 tror hela världen kretsar runt dom och deras lilla mirakel , alla andra måste anpassa sig . Och bor man i lägenhet får man minsann tåla att deras små odågor lever rövare

Därför diskuterar jag inte med dom. Föredrar att dränka deras oljud i stället med bra musik på högsta volym 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-16 09:55:04 följande:
    Hårt mot hårt 

Och övriga grannar, som sköter sig, de bara skiter du i? Det du gör drabbar ju de andra lika mycket, om inte mer, som barnfamiljen. De kanske behöver sova, är sjuka, jobbar hemifrån etc.
  • Anonym (Kontra)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-16 13:37:08 följande:
    Hårt mot hårt 

Och övriga grannar, som sköter sig, de bara skiter du i? Det du gör drabbar ju de andra lika mycket, om inte mer, som barnfamiljen. De kanske behöver sova, är sjuka, jobbar hemifrån etc.
    Tråkigt för dom, dom borde köpa ett hus på landet 

Sova på dagtid? Sova gör man på natten
  • Anonym (Acceptans)

Bor granne med en ensamstående kvinna med 3 barn och hund och det är ett jäkla liv från tidig morgon till sen kväll, ibland på nätterna med. Hyresvärden menar att sådant får man stå ut med när det gäller barnfamiljer som grannar (en privat hyresvärd ska tilläggas) och eftersom hon har den största lägenheten i huset och betalar högst hyra så är han väl mån om att behålla henne som hyresgäst.

Förutom barnen som springer fram och tillbaka och dundrar med sina leksaker så står deras hund ibland och skäller i flera timmar.

Hade det varit en ensamstående stökig och högljudd missbrukare t.ex. hade vi kunnat få personen vräkt, men här får man alltså gilla läget.

• molly50
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-16 14:00:42 följande:
    Tråkigt för dom, dom borde köpa ett hus på landet 

Sova på dagtid? Sova gör man på natten
    Hört talas om att jobba natt?
    Då kan man behöva sova på dagtid.
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?