• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
  • Anonym (Student)
    Anonym (123) skrev 2023-11-18 01:01:51 följande:
    Halv tio?

Det är ju före reglerna säger att det ska vara tyst så varför spionera som en Karen på grannarna då?

Min dotter hade lätt kunnat sitta och banka med gummiklubban på sin brioleksak så det hade dånat i hela huset och jag hade inte brytt mig så länge som det var innan kl 22. Tur man bor i hus så man slipper tokiga grannar.
    Hehe, synd att vi inte är lägenhetsgrannar. Hade din dotter suttit med gummiklubba varje kväll hade jag kontrat med en favoritlåt på en volym som hörts in till dig, på repeat hela kvällen. Jag gillar att köra samma sång i flera timmar medan jag pluggar, hade varit en glädje att utsätta dig för den 4 timmar i streck, kväll efter kväll, genom väggen. 

Fram till kl 22, förstås. 
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Student) skrev 2023-11-18 18:32:32 följande:
    Hehe, synd att vi inte är lägenhetsgrannar. Hade din dotter suttit med gummiklubba varje kväll hade jag kontrat med en favoritlåt på en volym som hörts in till dig, på repeat hela kvällen. Jag gillar att köra samma sång i flera timmar medan jag pluggar, hade varit en glädje att utsätta dig för den 4 timmar i streck, kväll efter kväll, genom väggen. 

Fram till kl 22, förstås. 
    Exakt det jag gjorde, fast inte pga störande ungar utan mer för en IQ-befriad granne som trodde att allas dygn var anpassade till hennes.
  • wildean
    Anonym (Trött) skrev 2023-11-18 18:39:20 följande:
    Exakt det jag gjorde, fast inte pga störande ungar utan mer för en IQ-befriad granne som trodde att allas dygn var anpassade till hennes.
    Jo, har ju alltid normal volym som inte hörs in till grannarna men ska jag köra på repeat har jag oftast hörlurarna på just för att inte riskera att det blir störande. Men för en granne som inte bryr sig om hennes unge sitter och bankar med gummiklubba så det dånar skulle jag göra ett undantag kan jag ju säga.
  • Anonym (Nattjobb)

Är glad att jag inte konstant bor i lägenhet, men ibland gör jag det, har en liten åt dottern som går gymnasiet så sover där ibland mellan mina nattpass.
    En kvinna som bor vägg i vägg med den lägenheten älskar i perioder att spela musik på hög volym och hon tycker säkert att innan 22 så är allt okej.
    På den tiden när vi bodde heltid i lägenhet så lärde jag och sambon barnen att inne försöker man leka någorlunda tyst, alltså inte skrik-lekar och banka med saker.
    Banka kan man göra ute och samma med skrika.
    Gick heller ut med dom om benen var fulla med spring.
    Sen efter 19 var det stillsam lek som gällde.

Visst, denna kvinna vet ej att jag jobbar natt, men varför ens delge sin musik med hel huset, finns hörlurar.
    När äldsta dottern bodde här en sväng under sitt sommarvikariat så höll hon på att banka/slipa/renovera från strax efter 06:00 

Men jag tänker inte ta konflikten med henne då det i slutändan kan påverka/drabba dottern som bor här pga gymnasiestudier.
    Iofs säger hyresvärden att han knappt märkt av vare sig henne eller hennes storasyster under de perioder hon bott här.
    Dom har lärt sig att visa hänsyn till sin omgivning och inte bara se sig själva oavsett vad för rätt dom har i att låta.
    Stör inte andra om du själv inte vill bli störd.

Nu försöka somna efter natt 3 av 4 till hennes lyssnade på radio, hon sänkte iaf volymen när nyheterna kom så dom hörde jag bara lite svagt 

Lite update. Tydligen inte bara vi som blir störda utan alla grannarna i trappuppgången har reagerat. Det är mer livat där på nätterna än vi märker folk dom springer in o ut, ungen vaken till långt in på småtimmarna, hunden deras står o ylar i hallen deras. O.sv. Sen har dom även börjat belamra trappuppgången med grejer så är stökigt för att inte tals om brandfara! Så nu har vi gått samman o alla har gjort anmälningar . Funderar även på att göra orosanmälan då ungen inte verkar få nån slags uppfostran oxh hunden kan vara ensam i flera timmar o dom knappt går ut och rastar den.

O min magkänsla om att inte försöka prata med grannen själv stämde. Hon är tydligen kriminell och har misshandlat folk tidigare i sitt liv så nej henne vågar jag inte tala med öga mot öga.

• Anonym (Jenny)

Mitt Barn var också sådär i den åldern helt omöjlig att handskas med, uppe sent å vrålade och hade sig. Vi ville inget mer än att beteendet skulle upphöra. Och det gjorde det- efter ca 1,5 år. Tror föräldrarna mår skit redan nu, utan att grannar klagar

Anonym (Jenny) skrev 2024-01-03 12:27:24 följande:

Mitt Barn var också sådär i den åldern helt omöjlig att handskas med, uppe sent å vrålade och hade sig. Vi ville inget mer än att beteendet skulle upphöra. Och det gjorde det- efter ca 1,5 år. Tror föräldrarna mår skit redan nu, utan att grannar klagar

Det är inte riktigt så det är hos grannen. Tror ungen är vaken för det är nog svårt komma till ro sova när det springer besök i deras lilla etta om nätterna som pratar o skrattar, sen så skäller hunden så fort nån rör sig i våran lägenhet. O ungen skriker inte på nätterna utan det görs nåt dunsande ljud konstant typ som att hon springer omkring hela tiden.
  • Hysteri
    Anonym (Jenny) skrev 2024-01-03 12:27:24 följande:

Vad spelar det för roll? Efter klockan 22.00 ska det vara tyst kan ni inte sköta de kan i flytta ut i skogen och må dåligt där 

TS. Ordningsregler brukar vara efter klockan 22.00 ska det vara tyst. Följs inte det kontakta hyresvärden , en varning eller två kommer nog få bukt med problemet 
  • Hysteri
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2024-01-03 11:20:25 följande:

Lite update. Tydligen inte bara vi som blir störda utan alla grannarna i trappuppgången har reagerat. Det är mer livat där på nätterna än vi märker folk dom springer in o ut, ungen vaken till långt in på småtimmarna, hunden deras står o ylar i hallen deras. O.sv. Sen har dom även börjat belamra trappuppgången med grejer så är stökigt för att inte tals om brandfara! Så nu har vi gått samman o alla har gjort anmälningar . Funderar även på att göra orosanmälan då ungen inte verkar få nån slags uppfostran oxh hunden kan vara ensam i flera timmar o dom knappt går ut och rastar den.

Har dom sina prylar i trapphuset ring direkt till hyresvärden

Det bryter inte bara mot reglerna som hyresvärdarna har. Det bryter också mot lagen då det är en brandrisk
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?