• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
  • Anonym (M)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 20:08:38 följande:
    Jag kan ju tycka att det är deras sak att göra allt för att inte störa grannarna men visst kan jag föreslå saker om det efterfrågas. Har bett min karl vid tillfälle söga till om att det är väldigt störande lyssna på spring och dunsanden i 2 timmar varje kväll o ibland så att våra garderobsdörrar står och skvallrar.
    Grejen är ju att anledningen till att hon stör kan vara okunskap. Okunskap om hur ljud sprider sig mellan lägenheter och/eller okunskap om hur man gör för dämpa ljudet.

Vill du ha en bra grannsämja och slippa ha en bobbycar rullandes över ditt tak varje lördag- och söndag morgon från klockan 7 så kan det vara klokt att satsa på en vänlig (men bestämd) dialog. Kör du på med värsta gnällkärringsstilen så finns det risk att hon håller sig till det minimum av hänsyn som krävs för att inte bli vräkt.

Att vara omtyckt brukar ha sina fördelar.
  • Anonym (123)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-16 17:01:18 följande:
    Jag utgår från vad reglerna säger för huset och där står det man ej ska störa sina grannar och ska vara tyst efter kl 22. Alla andra följer dessa regler men dom här flyttade nyss in och verkar inte förstå hur mycket dom stör. Man kan ju lära ungen att man springer inte inomhus speciellt inte i ett flerfamiljshus där det bor andra personer. Och att inte hålla på med högljudda och aktiva lekar sent på kvällen. Förresten så anser jag nog att ett så litet barn ska ligga och sova den tiden på kvällen. 
    Du har rätt i att dom inte ska störa och att barnet borde sova.

Men lära en tvååring att inte springa? Haha det är ju så dom tar sig fram hela tiden! När man väl lärt sig komma fram fortare än att gå eller krypa är det så man kör på Skrattande

Svårt att lära en tvååring att det inte är okej menar jag. Och att säga till ett så litet barn att hen inte får leka eller springa runt i sitt eget hem är att ta i.
  • Anonym (123)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 11:23:02 följande:
    Nej jag ville höra vad fan dom pysslade med när det bankade så fruktansvärt i golvet o då satt mamman o skrattade o det kastades tärningar på golvet och ungen sqtt o bankade på nåt gissningsvis med hälarna i golvet. Då var klockan halvtio på en vardagskväll
    Halv tio?

Det är ju före reglerna säger att det ska vara tyst så varför spionera som en Karen på grannarna då?

Min dotter hade lätt kunnat sitta och banka med gummiklubban på sin brioleksak så det hade dånat i hela huset och jag hade inte brytt mig så länge som det var innan kl 22. Tur man bor i hus så man slipper tokiga grannar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (123) skrev 2023-11-18 01:01:51 följande:
    Halv tio?

Det är ju före reglerna säger att det ska vara tyst så varför spionera som en Karen på grannarna då?

Min dotter hade lätt kunnat sitta och banka med gummiklubban på sin brioleksak så det hade dånat i hela huset och jag hade inte brytt mig så länge som det var innan kl 22. Tur man bor i hus så man slipper tokiga grannar.
    Nå tokiga grannar kan man ha även i villa område. Gamla gubbar som börjar klippa gräset vid 06.00, grillfest som drar igång vid 22:00. Ungar som hoppar studsmatta med tillhörande gap och skrik vid 06.30. Hundar i hundgård som står och skäller hela nätterna igenom..... 
  • Anonym (Nnn)
    Halv tio?

Det är det här jag menade med mitt inlägg om villabarn. En del av dem blir odrägliga lägenhetsgrannar sen.
  • Anonym (Gnällkärringen)
    Anonym (Nnn) skrev 2023-11-18 09:40:26 följande:
    Det är det här jag menade med mitt inlägg om villabarn. En del av dem blir odrägliga lägenhetsgrannar sen.
    Precis ingen hänsyn till att grannar finns för dom har ju fått leva om tidigare som dom velat. Sen finns det ju toppengrannar oxå som ser till att göra allt för att deras små telningar inte stör alltför mycket. Som väljer att gå ut med barnen på förmiddagar för att inte störa sina grannar, som ser till att det är förbjudet springa inomhus utan det görs utomhus. Har en sån granne oxå som vi inte hör av nästan alls fastän hon har småbarn. Så kontrasten blir väldigt stor då.
  • Anonym (Trött)
    Halv tio?

Det är helt klart mer tur för dina grannar. Herregud så egoistiska vissa är, vill du att folk ska tycka att du är en pina eller?
  • Spucks
    Anonym (123) skrev 2023-11-18 00:55:30 följande:
    Svårt att lära en tvååring att det inte är okej menar jag. Och att säga till ett så litet barn att hen inte får leka eller springa runt i sitt eget hem är att ta i.
    Självklart kan man även lära ett litet barn på två år att man behöver ta hänsyn till andra människor och att man inte kan göra precis vad man vill precis när man vill pecis var man vill.
    Det betyder s
    åklart inte att barnen då aldrig kommer störa någon, men de kommer i alla fall inte göra det jämnt. Men det förutsätter såklart att man själv som förälder bryr sig om andra och att man inte tycker att barnuppfostran är ett synonom av barnmisshandel, istället för, som många som svarar här, anser att det är helt okej att vara hur egocentrisk som helst och skiter i alla andra, för de är ju baaaaaaarn.
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-18 10:23:22 följande:
    Precis ingen hänsyn till att grannar finns för dom har ju fått leva om tidigare som dom velat. Sen finns det ju toppengrannar oxå som ser till att göra allt för att deras små telningar inte stör alltför mycket. Som väljer att gå ut med barnen på förmiddagar för att inte störa sina grannar, som ser till att det är förbjudet springa inomhus utan det görs utomhus. Har en sån granne oxå som vi inte hör av nästan alls fastän hon har småbarn. Så kontrasten blir väldigt stor då.

Och så är barn väldigt olika. En del är väldigt lugna medan andra far som illrar all vaken tid. 

Det jag menade med att villabarnen inte vet hur man behöver bete sig i lägenhetshus är att grannarna behöver berätta det för dem, på ett snällt och trevligt sätt. 

Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?