• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
  • Anonym (Kontra)
    molly50 skrev 2024-01-16 16:10:01 följande:
    Hört talas om att jobba natt?
    Då kan man behöva sova på dagtid.
    Fast du kan ju inte kräva att alla andra ska anpassa sig om man väljer att arbeta på onormala tider

Samma sak att jag inte kan kräva att barn inte får leka och dom kan inte kräva att jag inte får spela musik. Så länge det inte sker efter 22.00 så får man stå ut med störningar (under rimliga nivåer så klart) 
  • Anonym (Pappa)

Ta fram material för rekommenderade sovtider för småbarn. Lägg det i deras brevlåda. En tvååring ska inte vara uppe sent. 

• Anonym (Trött)

Man klagar när man blir störd.
    Skaffa decibelmätare och dokumentera oljudet.

• molly50
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-16 16:14:26 följande:
    Fast du kan ju inte kräva att alla andra ska anpassa sig om man väljer att arbeta på onormala tider

Samma sak att jag inte kan kräva att barn inte får leka och dom kan inte kräva att jag inte får spela musik. Så länge det inte sker efter 22.00 så får man stå ut med störningar (under rimliga nivåer så klart) 
    Nej,men du skrev att man inte ska sova på dagtid. Och jag gav en förklaring till varför man kan behöva göra det.

Sen får man acceptera vissa ljud när man bor i flerfamiljshus.
    Men musik på högsta volym hör kanske inte till det man måste acceptera oavsett tid på dygnet.
  • Anonym (Kontra)
    molly50 skrev 2024-01-16 21:26:38 följande:
    Nej,men du skrev att man inte ska sova på dagtid. Och jag gav en förklaring till varför man kan behöva göra det.

Sen får man acceptera vissa ljud när man bor i flerfamiljshus.
    Men musik på högsta volym hör kanske inte till det man måste acceptera oavsett tid på dygnet.
    Så man får inte spela musik nu hahahaha ja det får du väl tro om du vill 

Intressant när okunniga tror ungar har rätt att skrika dygnet runt men det är förbjudet att spela musik . FL i ett nötskal 
  • Anonym (Nnn)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-17 08:57:47 följande:

Intressant när okunniga tror ungar har rätt att skrika dygnet runt men det är förbjudet att spela musik . FL i ett nötskal 
    Måsta jag tåla störande skrik och lek från grannens barn? 

Ja, småbarnåren kan innebära mycket gråt och skrik, lek och spring - det är normalt och är något grannarna måste ha förståelse för. Känns det ohållbart kan du försöka prata med grannen eller hyresvärden om problemet du upplever.

Skriver Hyresgästföreningen

• Anonym (Trött)
    Anonym (Kontra) skrev 2024-01-17 08:57:47 följande:

Precis så.
    Ingen kan begära att det ska vara knäpptyst men man måste ändå kunna stå ut med att vara i sitt hem.

Oavsett om det gäller gapiga ungar eller musik.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Nnn) skrev 2024-01-17 13:31:23 följande:

Ja, småbarnåren kan innebära mycket gråt och skrik, lek och spring - det är normalt och är något grannarna måste ha förståelse för. Känns det ohållbart kan du försöka prata med grannen eller hyresvärden om problemet du upplever.

Det finns inget exakt mått på hur mycket man måste acceptera att ett barn låter i en bostadsrätt. Lagen är tyvärr ganska otydlig på detta område. Era barn måste givetvis få leka i sitt hem, men det får inte gå så pass långt att det påverkar era grannars liv. Det ska t ex inte behöva vara så att era grannar vaknar mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen av att era barn skriker. 

Källa: 
    www.familjensjurist.se/fraga-juristen/bostad--fastighet/hur-mycket-far-man-stora-sina-grannar2/
  • Anonym (Kontra)

Om du läser vad TS har skrivit så sker dessa störningar vid midnatt. Då får man inte störa sina grannar då dom flesta hyresvärdar har som ordningsregler att det ska vara tyst efter klockan 22.00 

Dina barn får inte leva rövare sent in på småtimmarna likt att jag inte får spela musik på högvolym 
  • Anonym (Pappa)

Det har vräkts familjer för högljudda barn.
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?