• Anonym (Gnällkärringen)

Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?

Har flyttat in en tjej med ett litet barn i lägenheten bredvid. Typ 2 år. Ungen är uppe sent på kvällarna och springer fram o tillbaka, sen knackar o dunsar i golvet. Vårat sovrum ligger precis bredvid och det är omöjligt sova. Vi skrev en lapp och satte upp på deras dörr där vi skrev att vi förstod dom har barn men att det vore bra om dom kunde försöka dämpa sig på nätterna. Eftersom vi kliver upp tidigt och behöver sova. Men ingen förändring det fortsätter leva om sent på kvällarna. Vad kan vi mer göra? Kontakta fastighetsägaren? Ringa störningsjouren?

• Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?
    Anonym (P) skrev 2023-11-17 10:38:56 följande:
    Du menar du genom väggarna HÖR vad familjen säger? Då tror jag knappast att det är den familjen som är problemet, utan själva fastigheten. 
    Ja det är lyhört men för att höra vad som sägs måst jag lägga örat mot väggen. Jag tror inte grannen riktigt förstått hur lyhört det är eftersom vi själva gör allt för att inte störa våra grannar alltför mycket. Ska ev. Ha gäster på besök i eftermiddag så det kan hända grannen får en aha upplevelse av hur lyhört det är.
  • Anonym (P)
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 11:17:13 följande:
    Ja det är lyhört men för att höra vad som sägs måst jag lägga örat mot väggen. Jag tror inte grannen riktigt förstått hur lyhört det är eftersom vi själva gör allt för att inte störa våra grannar alltför mycket. Ska ev. Ha gäster på besök i eftermiddag så det kan hända grannen får en aha upplevelse av hur lyhört det är.
    Så du sitter med örat mot väggen för att höra om och hur grannen tillrättavisar sitt barn? Förlåt, men du verkar fruktansvärt obehaglig!
    zelgon skrev 2023-11-17 10:50:37 följande:
    Vad duktig du är.

Du har ingen aning om hur det ser ut för den aktuella morsan i fråga. En del ungar vaknar på nätterna utan att mamman är kaos. Andra får sina ungar i säng klockan 20.00 prick men är hemska morsor ändå.

I vart fall är det få ungar som fortsätter vara vakna på nätterna när de blir lite äldre.
    Jag har aldrig varit med om tidigare att småbarn är vakna sent på kvällarna i full fart nästan fram till midnatt snarare att dom vaknar o skriker lite på nätterna
    Tvärtom så när dom blir tonåringar är dom vakna sent om kvällarna,  iaf min tonåring. Han tassar dock omkring om vi ligger o sover så han störs vi aldrig av.
    Anonym (P) skrev 2023-11-17 11:20:29 följande:
    Så du sitter med örat mot väggen för att höra om och hur grannen tillrättavisar sitt barn? Förlåt, men du verkar fruktansvärt obehaglig!
    Nej jag ville höra vad fan dom pysslade med när det bankade så fruktansvärt i golvet o då satt mamman o skrattade o det kastades tärningar på golvet och ungen sqtt o bankade på nåt gissningsvis med hälarna i golvet. Då var klockan halvtio på en vardagskväll
  • zelgon
    Anonym (Gnällkärringen) skrev 2023-11-17 11:20:29 följande:
    Jag har aldrig varit med om tidigare att småbarn är vakna sent på kvällarna i full fart nästan fram till midnatt snarare att dom vaknar o skriker lite på nätterna
    Tvärtom så när dom blir tonåringar är dom vakna sent om kvällarna,  iaf min tonåring. Han tassar dock omkring om vi ligger o sover så han störs vi aldrig av.
    Och din erfarenhet består av?

Finns ungar som hamnar snett i dygnsrytmen. Eller så gör morsan något fel. Men i vart fall så är det inte att jämföra med att någon har fest. Det är en unge och morsan lider antagligen mer än vad du gör.

Dessutom tvingas hon ovanpå allt bo granne med någon som springer runt och skvallrar och sätter upp arga lappar. Då befinner man sig verkligen i bottenträsket av livet.

Finns speciella öronproppar på apoteket för dem som har svårt att sova med ljud.

Du har aldrig funderat på att bo i hus om du nu är så känslig?
  • wildean

Haha vilken typisk fl-tråd! Kränkta fl-föräldrar som försvarar precis allt ett barn gör, oavsett hur eller när på dygnet, med omedelbara personangrepp på trådstartaren. Barn är barn och ska få banka i golvet varje natt annars är det synd om föräldern.

Vi får väl hoppas att trådstartaren åtminstone inte är sjuksköterska, barnmorska eller annat livsviktigt så att hens brist på sömn inte drabbar någon annan. 

zelgon skrev 2023-11-17 11:30:42 följande:
    Och din erfarenhet består av?

Finns ungar som hamnar snett i dygnsrytmen. Eller så gör morsan något fel. Men i vart fall så är det inte att jämföra med att någon har fest. Det är en unge och morsan lider antagligen mer än vad du gör.

Dessutom tvingas hon ovanpå allt bo granne med någon som springer runt och skvallrar och sätter upp arga lappar. Då befinner man sig verkligen i bottenträsket av livet.

Finns speciella öronproppar på apoteket för dem som har svårt att sova med ljud.

Du har aldrig funderat på att bo i hus om du nu är så känslig?
    Egna barn, syskonbarn, kompisars barn o.s.v
    Morsan verkar inte göra nåt åt springet o bankandet förrän hon själv blir less det verkar inte tänka alls på grannarna
    Kan inte ha öronproppar pga eksem i öronen.
    Jotack hus hade varit fint, köper du ett åt mig? För jag har då inte ekonomi till sånt
    wildean skrev 2023-11-17 11:35:22 följande:

Haha vilken typisk fl-tråd! Kränkta fl-föräldrar som försvarar precis allt ett barn gör, oavsett hur eller när på dygnet, med omedelbara personangrepp på trådstartaren. Barn är barn och ska få banka i golvet varje natt annars är det synd om föräldern.

Vi får väl hoppas att trådstartaren åtminstone inte är sjuksköterska, barnmorska eller annat livsviktigt så att hens brist på sömn inte drabbar någon annan. 

Men,ja! Varje gång jag startar en tråd om nåt oavsett vad det handlar om så blir det påhopp! Tur det finns andra vettiga personer som faktiskt ger dom tips och råd man vill ha!
  • Anonym (Trött)
    zelgon skrev 2023-11-17 10:14:05 följande:

TS kan bo i ett tält i skogen i stället och gnälla på vinden och djur som låter istället.

Morsan kan ju inte gärna binda fast ungen mot en stol och sätta byggtejp för munnen.

Är det en tvååring så går det snart över när ungen blir äldre.

Eller så kan morsan och ungen bo i skogen, då det är de som stör.
  • Ester69
    zelgon skrev 2023-11-17 10:14:05 följande:

TS kan bo i ett tält i skogen i stället och gnälla på vinden och djur som låter istället.

Morsan kan ju inte gärna binda fast ungen mot en stol och sätta byggtejp för munnen.

Är det en tvååring så går det snart över när ungen blir äldre.

Så bara för man har småbarn får man låta hur mycket som helst i ett hyreshus? 
Svar på tråden Bo granne med barnfamilj när kan,man gnälla?