• Anonym (Förbaskad)

JÄVLA tjafs med skolan

Just nu ligger jag i ett JÄVLA tjafs med dotterns skola och sjukvården. Dottern går i förskoleklass och vi vill inte att hon ska äta gluten. Hon är inte glutenintolerant utan det är bara att vi anser inte att det är bra att äta det. Skolan kräver läkarintyg och läkaren vägrar skriva intyg. Jag förklarar för skolan varför vi inte vill att dottern ska äta gluten men det räcker inte. Det ska ha ett förbannat läkarintyg som vi inte får, då läkaren inte finner någon medicinsk grund för det. Läkarintyg krävs ta mig fan för allt nu för tiden. Räcker det inte med att följa den forskning som finns och sluta servera gluten? Vi har tjafsat med skola och sjukvård hur länge som helst om detta, och kommer inte ge oss.

stigbengmark.com/alla-gor-klokt-i-att-utesluta-gluten/
    www.aftonbladet.se/halsa/a/m6Vx1q/skippa-gluten-och-ma-battre

• Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan
  • Anonym (Kvacksalvare)

Jag tänker att du ändå är ett fredagstroll som har tråkigt. En måndag. 

Jag har bemött dig med text och länkar vilket du skiter i. 

Anar också att du läst Food Pharmacy 

Här slår vi hål på den boken också. traningslara.se/framgangspodden-food-pharmacy-och-massa-hittepa/

Ska du följa någon så är det Jacob Gudiol. Finns på Instagram också. Eller på länken ovan. Han har slått hål på många hälsomyter. 

• Anonym (Förbaskad)

Men vad håller ni på med?? Bara för jag tycker aftonbladet är bra gör inte det mig till något jävla troll. Jag VILL INTE att mina barn ska äta gluten!!! Och ingen lyssnar!!!

• EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:04:27 följande:

Fram tills dess att vi får igenom vår vilja med gluten kommer vi bråka med skola och sjukvård!

Vad ska sjukvården kunna göra tänker du? 

Din dotter har ingen medicinsk grund för att inte äts gluten och då skriver läkare inte ut något intyg på det och sjukvården gör inte heller något, eftersom det inte finns något att göra. 

Att hänvisa till Aftonbladet och en privat hemsida (förvisso av en proffesor emeritus) gör inte din sak så mycket starkare. 

Så du får nog bara inse att du inte kommer att få igenom din vilja. 
  • Goneril

Sunt förnuft. Hoppas det finns en partner med i bilden som har det. Tokigt att framhärda med krav på glutenfri kost när ingen allergi har konstaterats, rent av kontraproduktivt. Dessutom motsätter sig TS vaccination, gäller det mässling också? 

• EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:14:12 följande:

Skolan behöver ta hänsyn till föräldrars önskemål och sluta vara så trångsynta. Det är 2023 inte stenåldern. 2023 borde alla veta att gluten är sjukligt ohälsosamt.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/zEbpb4/fler-ar-stressade-och-farre-trivs-i-skolan

För att Aftonbladet säger det eller?

Och nej, för vanliga personer så är inte gluten "sjukt ohälsosamt". Men det finns endel som är glutenintoleranta och då blir sjuka av gluten. Men ditt barn är inte glutenintolerant.
  • Anonym (Ngng)

Kan till viss del förstå dig. Det är ju som veganer eller vegetarianer, de tål maten men väljer att inte äta det. Kan tycka att det är samma för er då, att hon inte behöver äta gluten. Problemet är väl att det är du som tycker det och inte hon. Om hon vill äta pasta osv, låt henne. 

• Anonym (Ngng)
    EpicF skrev 2023-11-21 00:15:58 följande:
    För att Aftonbladet säger det eller?

Och nej, för vanliga personer så är inte gluten "sjukt ohälsosamt". Men det finns endel som är glutenintoleranta och då blir sjuka av gluten. Men ditt barn är inte glutenintolerant.
    Fast det är ju rätt mycket forskning som tyder på att gluten inte är bra. 
  • EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 22:49:05 följande:
    Aftonbladet är bra. Dom ljuger inte.
    Aftonbladeg är en skvallerblaska som skriver det folk vill läsa och skriver i ett vinstdrivande syfte, dvs de ska sälja pengar. Oavsett om det är fakta eller falsk information. 

Och Aftonbladet har ljuget x flera. 
  • EpicF
    Anonym (Förbaskad) skrev 2023-11-20 23:53:04 följande:

Men vad håller ni på med?? Bara för jag tycker aftonbladet är bra gör inte det mig till något jävla troll. Jag VILL INTE att mina barn ska äta gluten!!! Och ingen lyssnar!!!

Och hemma är det du som bestämmer vad de ska äta. Men så länge de inte har glutenintolerans så får de äta det som serveras i skolan. Men de kan blocka bort mycket av det som innehåller gluten. Skippa pastan, ta bort paneringen på fisken och inte pannkakor till exempel. 
  • EpicF

Anonym (Ngng): Ja, för de med glutenintolerans. Vilket inte alla människor har. 

Och sedan är det skillnad på bra gluten och "dålig" gluten. De allra flesta skulle förmodligen må bättre av att inte äta så mycket pasta, pannkakor och vitt bröd. Men det innebär inte att all gluten är dålig för alla människor. 

Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan