• Anonym (Förbaskad)

JÄVLA tjafs med skolan

Just nu ligger jag i ett JÄVLA tjafs med dotterns skola och sjukvården. Dottern går i förskoleklass och vi vill inte att hon ska äta gluten. Hon är inte glutenintolerant utan det är bara att vi anser inte att det är bra att äta det. Skolan kräver läkarintyg och läkaren vägrar skriva intyg. Jag förklarar för skolan varför vi inte vill att dottern ska äta gluten men det räcker inte. Det ska ha ett förbannat läkarintyg som vi inte får, då läkaren inte finner någon medicinsk grund för det. Läkarintyg krävs ta mig fan för allt nu för tiden. Räcker det inte med att följa den forskning som finns och sluta servera gluten? Vi har tjafsat med skola och sjukvård hur länge som helst om detta, och kommer inte ge oss.

stigbengmark.com/alla-gor-klokt-i-att-utesluta-gluten/
    www.aftonbladet.se/halsa/a/m6Vx1q/skippa-gluten-och-ma-battre

• Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan
  • Anonym (Finns inget bra gluten)
    EpicF skrev 2023-11-21 10:24:20 följande:
    Gluten innehåller endel näringsämnen som vi behöver. Dock inte all gluten men mycket gluten. 

Men förövrigt så da jag inte att gluten uteslutande är bra. 
    Vilka näringsämnen är det?
  • EpicF
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 10:33:18 följande:
    Vilka näringsämnen är det?
    Du får nog ta och läsa på lite istället för att få allt sevretat på ett silverfat. 

Själv är jag glutenintolerant och har aldrig ätit gluten och "tvingas" ta vitaminer och mineraler som inte hade behövde om jag fått i mig glutenintolerans.  
    EpicF skrev 2023-11-21 10:37:05 följande:
    Du får nog ta och läsa på lite istället för att få allt sevretat på ett silverfat. 

Själv är jag glutenintolerant och har aldrig ätit gluten och "tvingas" ta vitaminer och mineraler som inte hade behövde om jag fått i mig glutenintolerans.  
    Fast nej, då äter du fel. Jag äter inte mejeriprodukter eller spannmål och utöver d-vitamin tar jag inga som helst tillskott. Jag har full koll på mitt näringsintag eftersom jag pga min sjukdom har regelbundna kontroller. 

Det finns inga näringsämnen i gliadin eller glutenin som är de två proteinerna som man i Sverige anser vara det gluten man inte tåler när man är glutenintolerant (i vissa länder räknas havre också till att innehålla gluten, även den rena som i Sverige sägs vara glutenfri, så ja, det skiljer sig)

Den näring man sägs få från spannmål kan man väldigt lätt få i sig på annat håll. 

Många påstår att man ska äta vete för att få i sig B1, B3 och B9. Men vete innehåller ungefär 11-15% av dagsbehovet av just dessa vitaminer. 
    Det finns lika mycket vitamin B1 i sparris som i vetemjöl. Det finns betydligt mer B1 i bondbönor, bruna bönor, lax och griskött än i vetemjöl!
    Samma gäller med B3. B9 får man främst i sig via gröna bladgrönsaker. 

Jag kan göra den listan sjukt lång men du får nog öppna ögon och själv läsa på. En bra balanserad kost utan spannmål och mejeriprodukter går att uppnå fullvärdig näringsmässigt och alltså utan tillskott. Däremot går det inte att göra om man väljer att vara vegan.
  • EpicF
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 10:56:21 följande:
    Fast nej, då äter du fel. Jag äter inte mejeriprodukter eller spannmål och utöver d-vitamin tar jag inga som helst tillskott. Jag har full koll på mitt näringsintag eftersom jag pga min sjukdom har regelbundna kontroller. 

Det finns inga näringsämnen i gliadin eller glutenin som är de två proteinerna som man i Sverige anser vara det gluten man inte tåler när man är glutenintolerant (i vissa länder räknas havre också till att innehålla gluten, även den rena som i Sverige sägs vara glutenfri, så ja, det skiljer sig)

Den näring man sägs få från spannmål kan man väldigt lätt få i sig på annat håll. 

Många påstår att man ska äta vete för att få i sig B1, B3 och B9. Men vete innehåller ungefär 11-15% av dagsbehovet av just dessa vitaminer. 
    Det finns lika mycket vitamin B1 i sparris som i vetemjöl. Det finns betydligt mer B1 i bondbönor, bruna bönor, lax och griskött än i vetemjöl!

Jag kan göra den listan sjukt lång men du får nog öppna ögon och själv läsa på. En bra balanserad kost utan spannmål och mejeriprodukter går att uppnå fullvärdig näringsmässigt och alltså utan tillskott. Däremot går det inte att göra om man väljer att vara vegan.
    Du säger precis det jag säger. Att det finns näringsämnen i gluten som är bra att få i sig. Att dessa också kan finnas i annan mat har jag aldrig sagt emot. 

Och jag sa att jag "tvingas" ta mindersler och vitaminer pga jag är glutenintolerant. Att andra inte gör det får stå för dem. Kanske behöver de inte, som dig själv. Kanske får de i sig dessa ämnen på annat sätt. Listan på varför man inte tar vitaminer och mineraler som glutenintolerant kan göras lång. Alla är vi olika. 

Förövrigt vet jag väldigt väl i vilken annan man de olika näringsämnena finns. Men för mig så räcker inte så då måste jag ta extra. Men det är mig. Inte generellt.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Rita) skrev 2023-11-21 07:18:31 följande:

Om ts varit så påläst hade hon inte stavat vaccin som vaxxin.

Någon som skriver vaxxin har ganska uppenbart en svans.

De flesta foliehattar stavar medvetet vaccin fel. Det är deras "grej" kan man säga..
  • Anonym (nors)
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 10:56:21 följande:

Det är ju så att de som verkligen har glutenintolerans har svårare att ta upp näring innan tarmen har läkt, så det kan vara därför som hon måste äta tillskott. 

Det gäller förstås inte de som själva har valt att inte äta gluten. 

Sen är vi alla olika. 
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 07:44:18 följande:
    Men det är ok att ta hänsyn till vegetarianer, veganer och muslimer?
    Svaret borde vara nej då det inte finns medicinska skäl.
    Anonym (nors) skrev 2023-11-21 11:06:38 följande:
    Det är ju så att de som verkligen har glutenintolerans har svårare att ta upp näring innan tarmen har läkt, så det kan vara därför som hon måste äta tillskott. 

Det gäller förstås inte de som själva har valt att inte äta gluten. 

Sen är vi alla olika. 
    Alla är olika ja. Men en sak som man inte ska glömma är att i Sverige rekommenderas man att äta glutenfritt som får lov att innehålla upp till 20 ppm gluten. Dvs, man får i sig gluten. De som är som mest känsliga har fortsatt problem och deras tarm läker aldrig ut så länge de får i sig den mängden gluten. Det är något som den vanliga vården inte tar med i beräkning. Därför kan vissa foliehattar var bra att ha att göra med
    Anonym (Mimmi) skrev 2023-11-21 11:07:51 följande:
    Svaret borde vara nej då det inte finns medicinska skäl.
    Då ska samma gäller vegetarianer och veganer samt muslimer!
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Finns inget bra gluten) skrev 2023-11-21 12:02:41 följande:
    Då ska samma gäller vegetarianer och veganer samt muslimer!
    Ja?
Svar på tråden JÄVLA tjafs med skolan