Fritidsaktiviteter
Jag och några kompisar satt igår och prata om barnens fritidsaktiviteter.
Några har inställningen att man bara vill ha aktiviteter dit barnen kan ta sig själva, de tänker inte ta ledigt från jobbet eller så.
En kompis kille bröt sig in i samtalet och sa att så kan man minsann inte tänka.
För att det ingår att sälja lotter, åka på matcher till flera platser i Sverige under helgerna, man ska koka kaffe och sälja korv.
Mina barn är rätt små med har gått på bland annat fotboll och gymnastik. De är själva med tränarna. De flesta föräldrarna jag sett brukar ta en löprunda under tiden eller så går de och handlar. Det är absolut inte delaktiga.
För mig va det helt främmande att jag skulle ställa mig en lördagsmorgon utan barn på någon fotbollsplan och servera smörgåsar som jag gjort på min fritid för att stötta laget. Enligt kompisens kille så har alla hans syskon gjort såhär med sina barn och han har själv växt upp på det sättet.
Är det här verkligen vanligt?
Jag har aldrig fått frågan på gymnastiken, dansen eller av pianoläraren att vi ska göra sånt. Barnen går dit, gör sin aktivitet och har väl en avslutningen en gång per termin.
Vill dagens föräldrar verkligen göra sånt där? Kan inte folk ta med sin egna mat bara?