• Anonym (Förvirrad)

Fritidsaktiviteter

Jag och några kompisar satt igår och prata om barnens fritidsaktiviteter.

Några har inställningen att man bara vill ha aktiviteter dit barnen kan ta sig själva, de tänker inte ta ledigt från jobbet eller så.

En kompis kille bröt sig in i samtalet och sa att så kan man minsann inte tänka. 

För att det ingår att sälja lotter, åka på matcher till flera platser i Sverige under helgerna, man ska koka kaffe och sälja korv.

Mina barn är rätt små med har gått på bland annat fotboll och gymnastik. De är själva med tränarna. De flesta föräldrarna jag sett brukar ta en löprunda under tiden eller så går de och handlar. Det är absolut inte delaktiga.

För mig va det helt främmande att jag skulle ställa mig en lördagsmorgon utan barn på någon fotbollsplan och servera smörgåsar som jag gjort på min fritid för att stötta laget. Enligt kompisens kille så har alla hans syskon gjort såhär med sina barn och han har själv växt upp på det sättet.

Är det här verkligen vanligt? 

Jag har aldrig fått frågan på gymnastiken, dansen eller av pianoläraren att vi ska göra sånt. Barnen går dit, gör sin aktivitet och har väl en avslutningen en gång per termin. 

Vill dagens föräldrar verkligen göra sånt där? Kan inte folk ta med sin egna mat bara? 

• Svar på tråden Fritidsaktiviteter
  • Anonym (S)

Det är säkert olika. Vi har inte behövt vara delaktiga i barnens aktiviteter, förutom lite fix av mål etc när dottern spelade fotboll under en period. 

• Anonym (lagsport)

Det är mycket vanligare innom lagsporten, framför allt fotboll när kidsen är lite äldre, typ efter knattefotbollen. När det är individuella sporter eller kulturaktiviteter förekommer det nästan aldrig.

• Anonym (Oj)

Olika med olika aktiviteter. Men du verkar inte förstå varför det är så, eftersom du tar upp pianolektioner som jämförelse. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (S) skrev 2023-11-25 17:01:01 följande:

Det är säkert olika. Vi har inte behövt vara delaktiga i barnens aktiviteter, förutom lite fix av mål etc när dottern spelade fotboll under en period. 

Hade ditt barn kunnat gå till aktiviteten själv? har en kompis som skickar sin dotter varje vecka med taxi till typ sin djurskola eller vad det är. man tar hand om hästar, hundar, katter och höns ute på en gård så stannar inga bussar precis utanför liksom. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oj) skrev 2023-11-25 17:06:28 följande:

Olika med olika aktiviteter. Men du verkar inte förstå varför det är så, eftersom du tar upp pianolektioner som jämförelse. 

Hur menar du? 

Som barn spelade jag tennis och spela piano. Aldrig att mina föräldrar skulle tagit ledigt från jobbet för att följa med mig på det. På sin höjd skjutsa de dit mig eller kom och hämta men de var ju knappast där och än mindre hjälpte till. Vet ingen som gjorde det. Har däremot kompisar som flyttade så det skulle ha närmare till tennishallen. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-11-25 17:09:40 följande:

Hur menar du? 

Som barn spelade jag tennis och spela piano. Aldrig att mina föräldrar skulle tagit ledigt från jobbet för att följa med mig på det. På sin höjd skjutsa de dit mig eller kom och hämta men de var ju knappast där och än mindre hjälpte till. Vet ingen som gjorde det. Har däremot kompisar som flyttade så det skulle ha närmare till tennishallen. 

Jag menar att sälja saker och hjälpa till med laget osv. Det görs av en anledning. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oj) skrev 2023-11-25 17:16:08 följande:
    Jag menar att sälja saker och hjälpa till med laget osv. Det görs av en anledning. 
    Kan du utveckla det? Varför ska man sälja lotter, koka kaffe och sälja korv? Den här mannen berätta att flera av mammorna typ inte jobbade för att kunna ägna sig åt detta. För mig är detta helt sällsynt? obegripligt.

skulle folk sluta jobba för att sälja korv till andra fotbollsföräldrar?  
  • Anonym (Qzxw)

Det är väldigt vanligt att man som förälder måste ställa upp och stå i kiosken, tvätta matchkläder, sitta i sekretariat osv och att det ska säljas lotter och allt möjligt. Man blir tilldelad ett pass där man ska vara där och hjälpa till liksom. Det är även väldigt vanligt att föräldrar är tränare för barnets lag. Många sportar/klubbar är helt beroende av att föräldrarna hjälper till med allt. Känns extra vanligt inom hockey och fotboll.

• Anonym (Oj)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-11-25 17:19:45 följande:
    Kan du utveckla det? Varför ska man sälja lotter, koka kaffe och sälja korv? Den här mannen berätta att flera av mammorna typ inte jobbade för att kunna ägna sig åt detta. För mig är detta helt sällsynt? obegripligt.

skulle folk sluta jobba för att sälja korv till andra fotbollsföräldrar?  

Nu vet jag inte i vilka kretsar du rör dig i, men jag tror det ör väldigt ovanligt att folk säger upp sig för att sälja korv. 

Det säljs saker och göra saker för att samla in pengar. Obegripligt att du inte förstår detta själv, det är inget nytt. 

Vad vill du med tråden? Du kunde ju frågat de du diskuterade med. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oj) skrev 2023-11-25 17:33:23 följande:

Nu vet jag inte i vilka kretsar du rör dig i, men jag tror det ör väldigt ovanligt att folk säger upp sig för att sälja korv. 

Det säljs saker och göra saker för att samla in pengar. Obegripligt att du inte förstår detta själv, det är inget nytt. 

Vad vill du med tråden? Du kunde ju frågat de du diskuterade med. 

Om detta är vanligt runt om i hela landet. Nu pratar vi om flera timmars engagemang i veckan. Inte att man får enbart några lotter att sälja eller att behöva stå i kassan 2 gånger per år utan ett stort deltagande. 

Den personen som va kille va från en mindre stad.jag är från en storstad 
Svar på tråden Fritidsaktiviteter