• Anonym (Förvirrad)

Fritidsaktiviteter

Jag och några kompisar satt igår och prata om barnens fritidsaktiviteter.

Några har inställningen att man bara vill ha aktiviteter dit barnen kan ta sig själva, de tänker inte ta ledigt från jobbet eller så.

En kompis kille bröt sig in i samtalet och sa att så kan man minsann inte tänka. 

För att det ingår att sälja lotter, åka på matcher till flera platser i Sverige under helgerna, man ska koka kaffe och sälja korv.

Mina barn är rätt små med har gått på bland annat fotboll och gymnastik. De är själva med tränarna. De flesta föräldrarna jag sett brukar ta en löprunda under tiden eller så går de och handlar. Det är absolut inte delaktiga.

För mig va det helt främmande att jag skulle ställa mig en lördagsmorgon utan barn på någon fotbollsplan och servera smörgåsar som jag gjort på min fritid för att stötta laget. Enligt kompisens kille så har alla hans syskon gjort såhär med sina barn och han har själv växt upp på det sättet.

Är det här verkligen vanligt? 

Jag har aldrig fått frågan på gymnastiken, dansen eller av pianoläraren att vi ska göra sånt. Barnen går dit, gör sin aktivitet och har väl en avslutningen en gång per termin. 

Vill dagens föräldrar verkligen göra sånt där? Kan inte folk ta med sin egna mat bara? 

• Svar på tråden Fritidsaktiviteter
  • Anonym (håler)
    PH76 skrev 2023-11-28 09:20:43 följande:

Att engagera sig och hjälpa till i ens barns fritidsaktiviteter är en investering som sträcker sig långt bortom bara den specifika aktiviteten. Det finns starka argument för varför föräldrar bör överväga att ställa upp och vara aktiva deltagare i barnens fritidsliv. Här är några kraftfulla skäl:

Skapar Starkare Familjeband: Genom att vara närvarande och engagerad i ditt barns aktiviteter skapar du en starkare anknytning och fördjupar familjebanden. Det ger er möjligheten att dela gemensamma intressen och upplevelser, vilket bygger en grund för ömsesidig förståelse och nära relationer.

Förebild för Ansvar och Engagemang: När barn ser sina föräldrar delta aktivt i deras liv, blir de mer benägna att lära sig ansvar och engagemang. Det blir en tydlig förebild för att visa att gemenskapen är viktig och att man ska ställa upp för varandra.

Stödjer Barnets Utveckling: Att vara engagerad i barnets fritidsaktiviteter ger dig möjlighet att vara delaktig i deras utveckling. Du kan stötta och uppmuntra deras framsteg, bygga deras självförtroende och vara där för att hantera utmaningar.

Förstärker Gemenskap och Teamarbete: Många fritidsaktiviteter innebär teamarbete och samarbete. När föräldrar också engagerar sig skapas en starkare gemenskap både bland barnen och föräldrarna. Det bygger en kultur av stöd och gemenskap.

Skapar Värdefulla Minnen: Aktivt deltagande skapar oförglömliga minnen för både föräldrar och barn. Att se sitt barn blomstra och vara en del av deras framgångar ger en känsla av stolthet och glädje som varar livet ut.

Möjliggör Bättre Kommunikation: Genom att vara involverad i barnets värld får du insikt i deras tankar, intressen och bekymmer. Det öppnar upp för bättre kommunikation och gör det lättare för barnet att dela med sig av sina upplevelser och känslor.Att ställa upp och hjälpa till i ditt barns fritidsaktiviteter är därmed inte bara ett ansvar utan också en fantastisk möjlighet att bygga starka familjeband, främja positiv utveckling och skapa minnen som varar livet ut.

Sen köper jag att inte alla kan på grund av arbete eller annat, man kan man så bör man.

Tror du inte att allt det där kan uppnås på andra sätt än genom att delta i lagidrott och ägna helgerna åt att sälja korv och skjutsa till cupper?

Samvaro mellan föräldrar och barn kan ju vara en hel massa olika aktiviteter och bara i vardagen. 

Alla barn har inte direkt några ljuva minnen från sitt idrottande, inte föräldrarna heller. Och det är knappast samvaro och gemenskap som präglar livet med lagidrott alla gånger, snarast stress och att familjen delas upp på olika platser och olika tider. 
  • PH76

Givetvis så går det även att göra på andra sätt, men nu pratar vi om barnens aktiviteter i denna tråd.

• Anonym (håler)
    PH76 skrev 2023-11-28 09:44:06 följande:

Givetvis så går det även att göra på andra sätt, men nu pratar vi om barnens aktiviteter i denna tråd.

Vi pratar om ifall dessa aktiviteter verkligen är nödvändiga, och om det verkligen är nödvändigt att föräldrar lägger så mycket av sin tid på dessa aktiviteter.

Och nej, det är inte nödvändigt med organiserade fritidsaktiviteter för att barnen ska få gemenskap och en bra uppväxt. Tvärtom kan det vara kontraproduktivt för barnen om föräldrarnas tid binds upp alltför mycket på en aktivitet. 
  • Anonym (Påminnelse)

Denna tråd är en bra påminnelse om varför mina barn aldrig kommer få hålla på med någon föräldrakrävande aktivitet. Jag har en bror som spelade hockey under hela uppväxten (och även fotboll några år). Och all den tid, det jobb och de pengar det kräver finns inte på kartan att jag kommer åta mig. Inte en chans. Tidiga mornar, sena kvällar, hela helger i diverse ishallar, runtkörande i hela Sverige, far/morföräldrar som behöver hjälpa till att skjutsa för tid finns inte alltid tid pga föräldrarnas jobb, dyra sommarskolor/läger, klubbor för tusentals kronor som slås av på mitten på en träning ibland flera gånger i veckan, stå och huttra i iskalla ishallar eller vid regniga fotbollsplaner, föräldramöten, stå i kiosker, sitta i sekretariat, tvätta lagkläder, skitsnacka och småprata med massa andra föräldrar man egentligen inte vill umgås med, svettiga kläder och utrustning som ska fraktas in och ut ur hem och bil, svettig tvätt som aldrig tar slut, matlådor som ska förberedas att äta i bilen på väg till träning/match för det är bråttom och man hinner inte hem efter skolan för att äta, enorma mängder mat som går åt pga hårda träningen osv. osv. osv. Sen om man som förälder är med som tränare så går massa tid till det också med planering, utbildning, snack med de andra tränarna, vara med på allt, hålla föräldramöten, snacka med och ta telefonsamtal från bittra föräldrar som vill klaga över varför just deras unge inte är med i topplaget eller får vara med på den och den matchen osv osv osv. Sen avslutas allt för att ungen plötsligt tappar intresset eller som i min brorsas fall en skada som dödar alla möjligheter, som faktiskt fanns, till en karriär inom idrotten. Allt förgäves. Nej tack, aldrig i livet. Mina barn är små än och vill inte börja i något (jag har frågat upprepade gånger) men om/när de vill det så är alla aktiviteter som kräver mycket engagemang av föräldrarna uteslutet. Just nu är jag glad att de inte vill gå i någon aktivitet alls.

• Räkan77

Självklart så lägger man som förälder ner all denna tid för att barnet verkligen vill hålla på med sin idrott. Sen finns det vissa fåtal föräldrar som är så engagerade i föreningen att de "tvingar" sina barn att fortsätta med idrottandet. Men de är som tur är sällsynta.

• Anonym (håler)
    Räkan77 skrev 2023-11-28 10:46:14 följande:

Självklart så lägger man som förälder ner all denna tid för att barnet verkligen vill hålla på med sin idrott. Sen finns det vissa fåtal föräldrar som är så engagerade i föreningen att de "tvingar" sina barn att fortsätta med idrottandet. Men de är som tur är sällsynta.

Man lägger ned tiden för att det krävs av föräldrarna till barn som vill hålla på med idrotten. 
  • Räkan77

Och som svar på frågan om dagen föräldrar vill lägga tid på barnen fritidsaktiviteter så är svaret att många inklusive mig själv svarar JA på den frågan. Vi som har tonårssöner är jäkligt tacksamma att deras fritidsintresse håller dem borta från att driva runt och riskera hamna i skiten. Jag gör gärna allt detta som nämns i tråden för att minimera risken för att mitt barn dras in i kriminella kretsar. Självklart är det ingen garanti och alla som inte kör en lagidrott kommer inte bli kriminella. Men jag vet att mina killar skulle vara ute och hänga runt mer om de inte idrottade. 

• Studentpappa
    Anonym (håler) skrev 2023-11-28 10:47:52 följande:
    Man lägger ned tiden för att det krävs av föräldrarna till barn som vill hålla på med idrotten. 
    Skulle säga att många av oss lägger ner tiden för att möjliggöra för barn överlag ska kunna hålla på. Jag är en sån här jobbig jävel som spolar isbana vintern på min fritid som alla barn o området har nytta av, drar skidspår etc. 

Utöver föreningsjobb.
    Ride it like you stole it
  • TvillingmammaVästgöte
    Räkan77 skrev 2023-11-28 10:59:16 följande:

Och som svar på frågan om dagen föräldrar vill lägga tid på barnen fritidsaktiviteter så är svaret att många inklusive mig själv svarar JA på den frågan. Vi som har tonårssöner är jäkligt tacksamma att deras fritidsintresse håller dem borta från att driva runt och riskera hamna i skiten. Jag gör gärna allt detta som nämns i tråden för att minimera risken för att mitt barn dras in i kriminella kretsar. Självklart är det ingen garanti och alla som inte kör en lagidrott kommer inte bli kriminella. Men jag vet att mina killar skulle vara ute och hänga runt mer om de inte idrottade. 

Och min grabb hade aldrig lämnat skärmen. Vi hade som krav att han skulle idrotta minst två gånger i veckan i organiserad form och det gjorde han, ibland under vissa protester. Idag är han student i 20-årsåldern och är tacksam över det. Han är ganska nöjd med att vara i god form. Nuförtiden går han på gym, frivilligt. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Studentpappa skrev 2023-11-28 11:00:39 följande:
    Skulle säga att många av oss lägger ner tiden för att möjliggöra för barn överlag ska kunna hålla på. Jag är en sån här jobbig jävel som spolar isbana vintern på min fritid som alla barn o området har nytta av, drar skidspår etc. 

Utöver föreningsjobb.
    Det är tur att det finns såna som du som engagerar sig lite extra. Min man har tagit flera styrelseroller i barnens föreningar . Själv har jag inte orkat, tyvärr. 
Svar på tråden Fritidsaktiviteter