• Anonym (Förvirrad)

Fritidsaktiviteter

Jag och några kompisar satt igår och prata om barnens fritidsaktiviteter.

Några har inställningen att man bara vill ha aktiviteter dit barnen kan ta sig själva, de tänker inte ta ledigt från jobbet eller så.

En kompis kille bröt sig in i samtalet och sa att så kan man minsann inte tänka. 

För att det ingår att sälja lotter, åka på matcher till flera platser i Sverige under helgerna, man ska koka kaffe och sälja korv.

Mina barn är rätt små med har gått på bland annat fotboll och gymnastik. De är själva med tränarna. De flesta föräldrarna jag sett brukar ta en löprunda under tiden eller så går de och handlar. Det är absolut inte delaktiga.

För mig va det helt främmande att jag skulle ställa mig en lördagsmorgon utan barn på någon fotbollsplan och servera smörgåsar som jag gjort på min fritid för att stötta laget. Enligt kompisens kille så har alla hans syskon gjort såhär med sina barn och han har själv växt upp på det sättet.

Är det här verkligen vanligt? 

Jag har aldrig fått frågan på gymnastiken, dansen eller av pianoläraren att vi ska göra sånt. Barnen går dit, gör sin aktivitet och har väl en avslutningen en gång per termin. 

Vill dagens föräldrar verkligen göra sånt där? Kan inte folk ta med sin egna mat bara? 

• Svar på tråden Fritidsaktiviteter
  • Anonym (Jj)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-27 08:50:46 följande:
    Det här tycker jag är väldigt viktigt att komma ihåg. Att fritidsaktiviteter är viktiga för det sociala livet.

Man får kompisar som man inte har i skolan, man får lära känna en massa folk och känner sig inte så ensam. Om det känns trist i skolan har man alltid idrotten eller musiken eller vad det nu är och tvärtom. Jag brukar alltid propagera för att barn ska ha flera ben att stå på när det gäller kompisar. Då blir man inte så sårbar om något kör i hop sig med kompisarna.

Det är vårt jobb som föräldrar att "försäkra" våra barn mot ensamhet och mobbing genom att ge dem många tillfällen till att knyta an till andra barn under ordnade former där vuxna är med. Det är ingen garanti, men det hjälper! 

Eller tvärtom med! Dotterns kusin tränar elit på gymnastisk 4 dar i veckan och utöver det hjälper hon till. Hon har snarare vart ensam pga hon inte har tid att träffa skolkamrater. Men absolut att det ger mycket med  

min dotter fick däremot mkt vänner inom ridningen. Som hon har tur även för i samma skola. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Jj) skrev 2023-11-27 10:28:32 följande:

Eller tvärtom med! Dotterns kusin tränar elit på gymnastisk 4 dar i veckan och utöver det hjälper hon till. Hon har snarare vart ensam pga hon inte har tid att träffa skolkamrater. Men absolut att det ger mycket med  

min dotter fick däremot mkt vänner inom ridningen. Som hon har tur även för i samma skola. 

Det har du rätt i. Ibland kan jag känna så med min son också, att han måste rusa från skolan för att hinna till ditten och datten när han egentligen bara ville stanna och "hänga" med klasskompisarna. Det är en avvägning, det där. 
  • Anonym (Mera sport)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-11-26 22:19:52 följande:

Ja för att alla som är timvikarier inom hemtjänsten väljer ju sina scheman. Finns väldigt många yrken då man jobbar helg. I början av min karriär jobbade jag alltid helg, för att få in en fot i ett attraktivt yrke så ville ordinarie personal gärna vara lediga på helgen så då fick de som var nybörjare jobba under semestrar på sommaren och vintern och sedan helg. Då var det alltid schemaläggning på helgen. 

Så alla har inte jobb måndag till fredag 8-17 utan du vill nog handla mat, få sjukvård, gå på restaurang, besöka museum, gå på hockeymatcher och liknande även på lördagar och söndagar och då måste det finnas någon på Ica, det måste finnas någon som tar emot på sjukhusen, det måste finnas poliser och väktare. Så nej alla har inte samma liv som du. 

Man kan säga att folk ska sluta jobba obekväma arbetstider när man får barn då.? Då lär vi få stora problem att rekrytera 

Men vad du vevar. Ingen säger att föräldrarna ska sluta jobba helg för att barnen önskar ha aktiviteter som går på helgen. 
    Är det inte möjligt för för föräldrarna att engagera sig på helgen så får deras barn välja andra aktiviteter, det är inte konstigare än så.
    Barn blir exkluderade från vissa aktiviteter pga föräldrar som inte bryr sig ett skit, tidbrist, helgarbeta, kulturella  och ekonomiska skäl. Allt är inte för alla.
  • Anonym (Jj)
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-27 11:36:28 följande:
    Det har du rätt i. Ibland kan jag känna så med min son också, att han måste rusa från skolan för att hinna till ditten och datten när han egentligen bara ville stanna och "hänga" med klasskompisarna. Det är en avvägning, det där. 

Ja precis, så kände vi när dottern var med i solflickorna. 

• Anonym (SA)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-11-27 07:46:26 följande:

Föreningen Sirius i Uppsala har startat kostnadsfri Innebandy för flickor i Gränby, en utsatt stadsdel. Innebandyn börjar också direkt efter skolan för att flickorna skall kunna ta sig dit. Det finns en film på SVT nyheter Uppsala som visar flickorna, fint initiativ.

Det finns många liknande initiativ där föreningar och kommuner hjälps åt för att det skall finnas idrott i invandrartäta och utsatta områden. Givetvis krävs inget föräldraengagemang i dessa initiativ. 

Varför är allt gratis och "givetvis krävs inget föräldraansvar" så fort det handlar om invandrare?? Medan man blir helt matt i tråden av alla krav och måsten på barnens aktiviteter? Hela tråden är en enda stor kondomeria! Snacka om att folk anser att man ska ge upp hela sitt egna liv bara för att man skaffar barn! Vill man inte att barnet ska bli en incel vid 3 års ålder så är det upp tidigt varenda helg och sälja skit och ställa ut konor som gäller! På min tid fanns det föräldrar som var INTRESSERADE av detta! Vi tvingade aldrig någonsin någon!
    Vad händer om man har en 4-5 barn?? Ska man klona sig? Eller ska man välja vilka ungar som ska få ha aktiviteter, då det i själva verket är man själv som förälder som är den mest eftertraktade, som ska styra med all skit?? Det var helt klart bättre förr!
  • Anonym (Synd)
    Anonym (SA) skrev 2023-11-28 00:17:04 följande:
    Varför är allt gratis och "givetvis krävs inget föräldraansvar" så fort det handlar om invandrare?? Medan man blir helt matt i tråden av alla krav och måsten på barnens aktiviteter? Hela tråden är en enda stor kondomeria! Snacka om att folk anser att man ska ge upp hela sitt egna liv bara för att man skaffar barn! Vill man inte att barnet ska bli en incel vid 3 års ålder så är det upp tidigt varenda helg och sälja skit och ställa ut konor som gäller! På min tid fanns det föräldrar som var INTRESSERADE av detta! Vi tvingade aldrig någonsin någon!
    Vad händer om man har en 4-5 barn?? Ska man klona sig? Eller ska man välja vilka ungar som ska få ha aktiviteter, då det i själva verket är man själv som förälder som är den mest eftertraktade, som ska styra med all skit?? Det var helt klart bättre förr!

Håller med om "kondomeria". Jag tror faktiskt att sådant här är en orsak till att ordentliga människor skaffar för få barn, och oordentliga (eller hur man får uttrycka det) för många.

De ordentliga tror att man MÅSTE hinna med att vara funktionär på minst en aktivitet för varje barn, skjutsa både sitt eget och ett par andra barn till och från träningar, och ställa upp i varje barns skolklass som klassförälder... eller i alla fall vara den som bakar bullar till föräldramötet och samlar in till frökens present varje terminsavslutning. Samt naturligtvis går på alla utvecklingssamtal i dagis och skola, vare sig möjlighet egentligen finns att komma iväg på dagtid eller ej. (Fröknarna och lärarna kan ju numera aldrig stanna  på dagis/i skolan efter 16 för ett utvecklingssamtal, som de kunde när jag var barn, för "då är arbetstiden slut"...)

De oordentliga skiter bara i ovanstående, de bryr sig inte om vad barnens lärare eller klasskamraters föräldrar tänker om att de aldrig syns till i skolan, och deras barn får gå på aktiviteter så länge som andra föräldrar skjutsar dem dit och sköter funktionerandet. När barnen får höra att de inte är välkomna längre för att deras föräldrar aldrig hjälper till, så får det väl vara så då. 

Klart som fan att de ordentliga bara anser sig ha tid med ett barn då, medan de oordentliga kan kläcka ur sig sex stycken utan att stanna och tänka till. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (SA) skrev 2023-11-28 00:17:04 följande:

Nej men så är det inte. För det första behöver man inte skaffa fler barn än man orkar ta hand om. Hur många har 5 barn idag? Det tar ju knäcken på allt från humöret till ekonomin. Vissa familjer verkar dock njuta av att leva just familjeliv år efter år. 

Har man ett barn som jag handlar det om typ tio år av ens liv. Från ca 5 års ålder till ca 15-17 kanske. Lägg på ett par år om du har två barn. Somrarna är lediga. Det är skoj! Du kommer gilla det. 

• Anonym (håler)
    Anonym (Synd) skrev 2023-11-28 00:48:52 följande:

Håller med om "kondomeria". Jag tror faktiskt att sådant här är en orsak till att ordentliga människor skaffar för få barn, och oordentliga (eller hur man får uttrycka det) för många.

De ordentliga tror att man MÅSTE hinna med att vara funktionär på minst en aktivitet för varje barn, skjutsa både sitt eget och ett par andra barn till och från träningar, och ställa upp i varje barns skolklass som klassförälder... eller i alla fall vara den som bakar bullar till föräldramötet och samlar in till frökens present varje terminsavslutning. Samt naturligtvis går på alla utvecklingssamtal i dagis och skola, vare sig möjlighet egentligen finns att komma iväg på dagtid eller ej. (Fröknarna och lärarna kan ju numera aldrig stanna  på dagis/i skolan efter 16 för ett utvecklingssamtal, som de kunde när jag var barn, för "då är arbetstiden slut"...)

De oordentliga skiter bara i ovanstående, de bryr sig inte om vad barnens lärare eller klasskamraters föräldrar tänker om att de aldrig syns till i skolan, och deras barn får gå på aktiviteter så länge som andra föräldrar skjutsar dem dit och sköter funktionerandet. När barnen får höra att de inte är välkomna längre för att deras föräldrar aldrig hjälper till, så får det väl vara så då. 

Klart som fan att de ordentliga bara anser sig ha tid med ett barn då, medan de oordentliga kan kläcka ur sig sex stycken utan att stanna och tänka till. 
    Håller fullständigt med, och är så tacksam att mina ungar inte visat intresse för lagsporter som kräver sånt här av föräldrarna. 

Har en kollega som numera har vuxna barn och hon menar på att barnens idrottande ledde till både skilsmässa mellan föräldrarna, och till att barnen som nu är vuxna miss tillbaka på sin barndom som ett evigt flängande mellan iskalla fotbollsplaner och svettiga innebandyhallar. Och så ett krävande jobb som ska skötas i veckorna.

I stunden upplevde de att det delvis var kul, men också alltmer ett måste som inte gick att kliva ur. Och de missade allt annat som man som familj kan vilja och behöva göra, som att ha en lång sovmorgon på helgen, åka ut och åka skridskor en lördag, gå på julmarknad i stan, åka på äventyrsbad, hälsa på släkten. All tid gick istället åt till att sälja korv, tvätta matchkläder och skjutsa runt laget till olika cupper runt om i landet. Föräldrarna delade ofta upp sig med varsitt barn och sågs nästan aldrig utan familjelivet handlade nästan bara att sköta den stressiga logistiken.

Båda de vuxna barnen säger att de aldrig vill se en fotboll eller innebandyklubba mer i hela sina liv. Och föräldrarna känner nu att de slarvade bort sina barns barndom. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (håler) skrev 2023-11-28 08:35:42 följande:
    Håller fullständigt med, och är så tacksam att mina ungar inte visat intresse för lagsporter som kräver sånt här av föräldrarna. 

Har en kollega som numera har vuxna barn och hon menar på att barnens idrottande ledde till både skilsmässa mellan föräldrarna, och till att barnen som nu är vuxna miss tillbaka på sin barndom som ett evigt flängande mellan iskalla fotbollsplaner och svettiga innebandyhallar. Och så ett krävande jobb som ska skötas i veckorna.

I stunden upplevde de att det delvis var kul, men också alltmer ett måste som inte gick att kliva ur. Och de missade allt annat som man som familj kan vilja och behöva göra, som att ha en lång sovmorgon på helgen, åka ut och åka skridskor en lördag, gå på julmarknad i stan, åka på äventyrsbad, hälsa på släkten. All tid gick istället åt till att sälja korv, tvätta matchkläder och skjutsa runt laget till olika cupper runt om i landet. Föräldrarna delade ofta upp sig med varsitt barn och sågs nästan aldrig utan familjelivet handlade nästan bara att sköta den stressiga logistiken.

Båda de vuxna barnen säger att de aldrig vill se en fotboll eller innebandyklubba mer i hela sina liv. Och föräldrarna känner nu att de slarvade bort sina barns barndom. 

Det är synd att allt skall vara så extremt , det verkar bara bli värre med åren.  Men det finns andra möjligheter än lagidrott. 

Musik är tex bra som fritidsaktivitet. Mina barn lärde sig båda spela ett instrument och de sjöng i barnkör och det har gett dem en musikglädje för livet. Ena barnet spelade i många år i Kulturskolans orkestrar, det var väldigt socialt och utvecklande. Nu spelar det barnet i en studentorkester och har fått fina vänner genom detta. 

Karate och Judo är jättebra individuell träning. Tex. 

• PH76

Att engagera sig och hjälpa till i ens barns fritidsaktiviteter är en investering som sträcker sig långt bortom bara den specifika aktiviteten. Det finns starka argument för varför föräldrar bör överväga att ställa upp och vara aktiva deltagare i barnens fritidsliv. Här är några kraftfulla skäl:

Skapar Starkare Familjeband: Genom att vara närvarande och engagerad i ditt barns aktiviteter skapar du en starkare anknytning och fördjupar familjebanden. Det ger er möjligheten att dela gemensamma intressen och upplevelser, vilket bygger en grund för ömsesidig förståelse och nära relationer.

Förebild för Ansvar och Engagemang: När barn ser sina föräldrar delta aktivt i deras liv, blir de mer benägna att lära sig ansvar och engagemang. Det blir en tydlig förebild för att visa att gemenskapen är viktig och att man ska ställa upp för varandra.

Stödjer Barnets Utveckling: Att vara engagerad i barnets fritidsaktiviteter ger dig möjlighet att vara delaktig i deras utveckling. Du kan stötta och uppmuntra deras framsteg, bygga deras självförtroende och vara där för att hantera utmaningar.

Förstärker Gemenskap och Teamarbete: Många fritidsaktiviteter innebär teamarbete och samarbete. När föräldrar också engagerar sig skapas en starkare gemenskap både bland barnen och föräldrarna. Det bygger en kultur av stöd och gemenskap.

Skapar Värdefulla Minnen: Aktivt deltagande skapar oförglömliga minnen för både föräldrar och barn. Att se sitt barn blomstra och vara en del av deras framgångar ger en känsla av stolthet och glädje som varar livet ut.

Möjliggör Bättre Kommunikation: Genom att vara involverad i barnets värld får du insikt i deras tankar, intressen och bekymmer. Det öppnar upp för bättre kommunikation och gör det lättare för barnet att dela med sig av sina upplevelser och känslor.

Att ställa upp och hjälpa till i ditt barns fritidsaktiviteter är därmed inte bara ett ansvar utan också en fantastisk möjlighet att bygga starka familjeband, främja positiv utveckling och skapa minnen som varar livet ut.

Sen köper jag att inte alla kan på grund av arbete eller annat, man kan man så bör man.

Svar på tråden Fritidsaktiviteter