• Anonym (Förvirrad)

Fritidsaktiviteter

Jag och några kompisar satt igår och prata om barnens fritidsaktiviteter.

Några har inställningen att man bara vill ha aktiviteter dit barnen kan ta sig själva, de tänker inte ta ledigt från jobbet eller så.

En kompis kille bröt sig in i samtalet och sa att så kan man minsann inte tänka. 

För att det ingår att sälja lotter, åka på matcher till flera platser i Sverige under helgerna, man ska koka kaffe och sälja korv.

Mina barn är rätt små med har gått på bland annat fotboll och gymnastik. De är själva med tränarna. De flesta föräldrarna jag sett brukar ta en löprunda under tiden eller så går de och handlar. Det är absolut inte delaktiga.

För mig va det helt främmande att jag skulle ställa mig en lördagsmorgon utan barn på någon fotbollsplan och servera smörgåsar som jag gjort på min fritid för att stötta laget. Enligt kompisens kille så har alla hans syskon gjort såhär med sina barn och han har själv växt upp på det sättet.

Är det här verkligen vanligt? 

Jag har aldrig fått frågan på gymnastiken, dansen eller av pianoläraren att vi ska göra sånt. Barnen går dit, gör sin aktivitet och har väl en avslutningen en gång per termin. 

Vill dagens föräldrar verkligen göra sånt där? Kan inte folk ta med sin egna mat bara? 

• Svar på tråden Fritidsaktiviteter
  • Anonym (Mimmi)

Får 2-3 kioskpass per termin på innebandyn, på hemmamatcher barnet också spelar. Behövt sälja lotter och rabatthäften.

På ridskolan stallpass tillsammans med barnet någon gång per månad, men det beror på hur engagerat i klubben barnen är, det går att rida och bara ta nåt enstaka kvällspass per år och inga helger.

Aldrig behövt avstå jobb för barnens fritidsaktiviteter. Jobbar iofs inte helger, men man får också önska lite vilka tider som funkar och det brukar gå att byta.

• Anonym (...)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-11-25 17:19:45 följande:
    Kan du utveckla det? Varför ska man sälja lotter, koka kaffe och sälja korv? Den här mannen berätta att flera av mammorna typ inte jobbade för att kunna ägna sig åt detta. För mig är detta helt sällsynt? obegripligt.

skulle folk sluta jobba för att sälja korv till andra fotbollsföräldrar?  
    Det är supervanligt att hjälpa till man är med i en förening. Just i fotbollen är det snarare regel än undantag. I vår grabbs cykelförening måste man ställa upp som funktionär en gång per år på en stor tävling de anordnar men inte så mycket mer. I dotterns gymnastikförening brukar de sälja saker, men det brukar ungdomarna sköta själva. Vissa föräldrar ställer upp som ledare i barngrupper av olika slag, för att det ska kunna bli en tillväxt inom föreningen. 

Nej man slutar inte jobba för att sälja korv men kan man behöva tex stå i kiosken på en fotbollsmatch en lördag, eller man kanske gör upp om samkörning när ungarna ska på match lite längre bort, så kan kanske behöver vara chaufför ibland osv. 
    De föräldrarna du syftar på är nog hemma ändå, tex om man är föräldraledig med yngre barn så kanske man tar på sig sånt här. Det finns kanske en och annan hemmafru som inte vill jobba, som har råd att vara hemma och därför ägnar stor del av sin tid på barnens aktiviteter men det är nog inte så många. 
  • Anonym (Familjen lagom)

Vad gör vi i min familj?
    I år har föräldrar varit  ledare, styrelseledamot, chafförer över halva landet (samåkning eftersträvas så klart), bakat , stått i café, städat och fixat lokaler.
    Ungdomarna är utbildade domare i var sin sport, de försöker sälja allt från bingolotter till strumpor.
    Vissa försäljningar administreras så att spelare själv får överskottet som kan användas till cuper och andra merkostnad, detta är viktigt för de som inte har den ekonomiska möjligheten att föräldrarna betalar allt.

• Anonym (Klara)

min dotter är ganska liten än, bara gått på gymnasik och danskurser hitintills. Har aldrig varit tal om att som förälder vara delaktig på något sätt än så länge. Men i vilken ålder förväntas det att föräldrar ska engagera sig i barnens aktiviteter? Det ser jag faktiskt inte fram emot måste jag säga

• Anonym (Oj)
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-25 19:47:35 följande:

min dotter är ganska liten än, bara gått på gymnasik och danskurser hitintills. Har aldrig varit tal om att som förälder vara delaktig på något sätt än så länge. Men i vilken ålder förväntas det att föräldrar ska engagera sig i barnens aktiviteter? Det ser jag faktiskt inte fram emot måste jag säga

Så ditt barn tar sig till aktiviteten själv? Du skjutsar aldrig, stannar aldrig och tittar? Pratar aldrig med barnet om aktiviteten? 

När hon blir äldre kommer ni aldrig att skjutsa till t ex tävlingar, hjälps till på tävlingar osv?

Varför skaffa barn när du sedan är så ointresserad av deras intressen?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oj) skrev 2023-11-25 20:10:46 följande:

Så ditt barn tar sig till aktiviteten själv? Du skjutsar aldrig, stannar aldrig och tittar? Pratar aldrig med barnet om aktiviteten? 

När hon blir äldre kommer ni aldrig att skjutsa till t ex tävlingar, hjälps till på tävlingar osv?

Varför skaffa barn när du sedan är så ointresserad av deras intressen?

Handlar väl om tid? Vad vill man ägna sin lediga tid år? Att åka kors och tvärs gör ju att man missar andra saker. Som att åka på mysiga weekends till andra städer, det finns ju inte tid till detta om man ska på match varje helg. Så då kan man ju välja aktiviteter som inte skapar stress och krav. Det betyder inte att man inte bryr sig om barnens aktiviteter. Barnen kan ju tycka att det är minst lika mysigt att åka till en julmarknad i Köpenhamn som att gå på en match 
  • Mrs Green
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-25 19:47:35 följande:

Om hon börjar med någon lagsport brukar det behövas hjälp från föräldrar nästan direkt, alltså 7-8 års åldern kanske.

Men det behöver inte alls vara hemskt. Om man är lite snabb och räcker upp handen så kan man ofta välja vad man vill göra. För en del passar det bättre att kanske ta en administrativ uppgift som går att göra hemma, eller baka bullar, och för andra passar det bättre att ta på sig att skjutsa fler barn till matchen när man ändå ska köra sitt eget barn. Vill man inte stå i caféet kanske man kan ta på sig att vara den som organiserar schemat. Så jag skulle rekommendera att fundera på vad man kan tänka sig att göra, och sen vara snabb och erbjuda sig att göra det, innan man får en sämre uppgift tilldelad. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-11-25 20:17:29 följande:
    Handlar väl om tid? Vad vill man ägna sin lediga tid år? Att åka kors och tvärs gör ju att man missar andra saker. Som att åka på mysiga weekends till andra städer, det finns ju inte tid till detta om man ska på match varje helg. Så då kan man ju välja aktiviteter som inte skapar stress och krav. Det betyder inte att man inte bryr sig om barnens aktiviteter. Barnen kan ju tycka att det är minst lika mysigt att åka till en julmarknad i Köpenhamn som att gå på en match 
    Ja, vill man inte att barnen ska utvecklas i sin aktivitet kan man självklart åka på mysiga resor och julmarknader istället, så barnet missar matcher och tävlingar. Då är ju chansen stor att barnet inte blir då bra och vill sluta med aktiviteten. Win-win, då slipper ni försaka något. 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Oj) skrev 2023-11-25 20:38:52 följande:
    Ja, vill man inte att barnen ska utvecklas i sin aktivitet kan man självklart åka på mysiga resor och julmarknader istället, så barnet missar matcher och tävlingar. Då är ju chansen stor att barnet inte blir då bra och vill sluta med aktiviteten. Win-win, då slipper ni försaka något. 

Finns ju andra aktiviteter som inte kräver samma tid? 

Vad är det viktiga, att stressa och inte kunna umgås med familjen eller att ha en hobby som gör att man inte kan få chilla ibland också 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2023-11-25 20:46:10 följande:

Finns ju andra aktiviteter som inte kräver samma tid? 

Vad är det viktiga, att stressa och inte kunna umgås med familjen eller att ha en hobby som gör att man inte kan få chilla ibland också 

Ja, ni kan säkert hitta en aktivitet som inte inkräktar på ett liv. Jogging t ex, då bestämmer ni föräldrar själv när det passar att träna. 
Svar på tråden Fritidsaktiviteter