• Anonym (Mat)

Är detta normal mängd mat på en dag?

Funderar över hur mycket mat som egentligen är normal mängd på en dag, för en vuxen människa med en genomsnittlig aktivitetsnivå. Vad säger ni - är nedanstående normalt, eller är det mer eller mindre än vad just du äter?

Frukost
    Två smörgåsar med pålägg
    En tallrik (2 dl) yoghurt med 3-4 matskedar müsli
    Ett glas juice
    En kopp kaffe

Tiokaffe
    En kopp kaffe med en frukt eller liknande

Lunch
    Ett lagat mål mat, typ som dagens på en lunchrestaurang

Trekaffe
    En kopp kaffe + en smörgås, en risifrutti eller liknande

Middag
    Som lunchen

Kvällsmat
    Två smörgåsar med pålägg
    En kopp kaffe

Ser fram emot många svar och synpunkter :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 09:58
    Oj vad många svar jag fått!!! Tusen tack! Ska försöka svara på dem som "kräver" ett svar efter hand :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-06 10:34
    Två saker till:

1. Med anledning av de många tumme ned som satts på inlägg som det inte finns någon världens anledning att sätta tumme ned på vill jag bara säga att det inte är jag som satt någon av dessa tummar.

2. Tänkte inte på att kön, längd och vikt så klart spelar roll för min frågeställning! Jag är hursomhelst en normalviktig kvinna som ligger strax under genomsnittslängden.
  • Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?
  • mammatill6

Tror nog det är mer än vanligt, men det varierar naturligtvis massor. Skulle själv inte kunnat äta så.

• Anonym (Annie)

Jag tycker att det låter som ett väldigt genomsnittligt intag per dag. Kanske att det saknas frukt?och att många lägger till något sött? 

Jag äter något liknande men äter inte frukost utan tar en fika och frukt när jag kommer till jobbet. Har alltid sett ut så. 

• Jemp

Mer skulle jag säga. Men är såklart väldigt individuellt.

• EpicF

För mig hade det varit på tok för mycket mat på en dag.
    Men det säger inte att det inte är normalt för dig. 

• Anonym (Kön?)

Är du man eller kvinna? Är du man skulle jag säga normalt. Själv är jag kvinna och är nog liten i maten, jämfört med en lunchrestaurang äter jag nog hälften så stor portion.

• Anonym (H)

Beror på hur mkt du rör dig och om man eller kvinna

• Tow2Mater

Låter ganska normalt. Jag skulle också lägga till något mer sött på kvällen.

• Anonym (Mia)

Jag är en normalviktig kvinna, medel till hög fysisk aktivitet, och jag skulle säga att jag äter betydligt mer grönsaker och frukt, men kanske knappt hälften av de portioner du beskriver av mat. Om en portion mat är i storleksordning en dagens på restaurang.

• Anonym (A)

Jag äter mindre än så. Är kvinna.

• Anonym (e)

Varför ska vi bedöma något om det fungerar för dig? Vad folk äter varierar enormt, vad man väljer påverkar men så länge personen mår bra på sin kost är liknande trådar väldigt onödiga.

Svar på tråden Är detta normal mängd mat på en dag?