• BubblanJ

IVF/ICSI 2024

Hej! 

Jag och min man var idag på vårt första besök på IVF-mottagning efter att ha försökt få barn i 2 år. Vi kommer att köra kort protokoll och troligtvis ICSI med start i februari 2024, och vi är så lättade att det äntligen (förhoppningsvis) är vår tur! Hittade ingen tråd för oss som startar behandling 2024 så tänkte jag startar en egen så kanske vi kan följas åt och peppa varandra? Glad

• Svar på tråden IVF/ICSI 2024
  • Anonym (Ssk)
    Sand13 skrev 2024-05-05 15:39:36 följande:

Nån som kan förstå detta och förklara lite? ❤

Vad jag kan förstå så har spermierna nedsatt rörlighet och onormal form
  • Sand13
    Anonym (Ssk) skrev 2024-05-05 16:27:26 följande:
    Vad jag kan förstå så har spermierna nedsatt rörlighet och onormal form
    Där är så många olika procenter... Svårt att förstå. Men tolkar jag det rätt att endast 1 % av alla spermier är normala? 
  • Anonym (Ssk)
    Sand13 skrev 2024-05-05 17:03:26 följande:
    Där är så många olika procenter... Svårt att förstå. Men tolkar jag det rätt att endast 1 % av alla spermier är normala? 
    Ja jag tolkar det som att endast 1% av spermierna har normal form och att 12 resp 26% av spermierna har nedsatt rörlighet. 
  • Sand13
    Anonym (Ssk) skrev 2024-05-05 17:11:25 följande:
    Ja jag tolkar det som att endast 1% av spermierna har normal form och att 12 resp 26% av spermierna har nedsatt rörlighet. 
    Tack för ditt svar. Lär ju bli IVF då va? Vi lär ju inte hitta dom 1 procenten själva, vi har ju inte lyckats på dom här 17 försöken...
  • Sola13
    Sand13 skrev 2024-05-05 15:39:36 följande:

Nån som kan förstå detta och förklara lite? ❤

Som jag har förstått det är morfologi minst viktigt, och på så många miljoner spermier finns det fortfarande många som har normalt utseende. Och bara för att morfologin är lite knasig innebär inte det att det inte kan leda till graviditet, men det kan absolut vara så beroende på vad som är ?fel? på formen att det påverkar spermans förmåga att befrukta ägget. Med lågt på morfologin får man oftast göra ICSI och då spelar formen ingen roll. Stort lycka till!
  • Sola13
    Louieee skrev 2024-05-05 08:39:34 följande:
    Jag är gravid! Har aldrig varit det förut, känns helt sjukt 😭😍 testade igår på ruvardag 4, fick ett svagt positivt, testade nu igen och fick starkare 🙌 jag har symptom också, ganska stark mensvärk som nästan bränner. Jag har aldrig mensvärk före mensen och min mens är beräknad nästa torsdag 😊 bara hoppas att den vill stanna nu 🙏

Hur mår du? Taggad inför imorgon? 🤩
    Wow!! Stort grattis!!! ❤️
  • Louieee
    Sola13 skrev 2024-05-05 21:38:53 följande:
    Wow!! Stort grattis!!! ❤️
    Tack så mycket 🥰🙌 
  • Sand13
    Sola13 skrev 2024-05-05 21:38:17 följande:
    Som jag har förstått det är morfologi minst viktigt, och på så många miljoner spermier finns det fortfarande många som har normalt utseende. Och bara för att morfologin är lite knasig innebär inte det att det inte kan leda till graviditet, men det kan absolut vara så beroende på vad som är ?fel? på formen att det påverkar spermans förmåga att befrukta ägget. Med lågt på morfologin får man oftast göra ICSI och då spelar formen ingen roll. Stort lycka till!
    Morfologi betyder utseendet på dom va?
    Vad är skillnaden på IVF och ICSI då? Varför spelar formen ingen roll då? Kan en "missbildad" spermie ändå bli en frisk graviditet? Sorry, men är ny på det här.

Har barn med en annan man och då gick det bra helt naturligt och snabbt. Med min nuvarande har vi försökt ca 17 månader nu och absolut inget händer :( Inte ett enda positivt test, alltså inte ens ett missfall, ingenting trots vi legat regelbundet och senaste månaderna med äl-tester som visar att jag har ägglossning varje månad, den märks och känns av tydligt. Har även fått reda på att mina värden är normala. Så det verkar inte vara nåt fel på mig. Har införskaffat Babystart kosttillskott till sambon nu som är till för mäns fertilitet och ska även införskaffa ett glidmedel som heter Conceive Plus till nästa ägglossning. Är på äl+9 idag. Har ju inga stora förhoppningar denna runda heller eftersom vi inte lyckats dom andra massa försöken.
  • Sola13
    Sand13 skrev 2024-05-06 00:01:51 följande:
    Morfologi betyder utseendet på dom va?
    Vad är skillnaden på IVF och ICSI då? Varför spelar formen ingen roll då? Kan en "missbildad" spermie ändå bli en frisk graviditet? Sorry, men är ny på det här.

Har barn med en annan man och då gick det bra helt naturligt och snabbt. Med min nuvarande har vi försökt ca 17 månader nu och absolut inget händer :( Inte ett enda positivt test, alltså inte ens ett missfall, ingenting trots vi legat regelbundet och senaste månaderna med äl-tester som visar att jag har ägglossning varje månad, den märks och känns av tydligt. Har även fått reda på att mina värden är normala. Så det verkar inte vara nåt fel på mig. Har införskaffat Babystart kosttillskott till sambon nu som är till för mäns fertilitet och ska även införskaffa ett glidmedel som heter Conceive Plus till nästa ägglossning. Är på äl+9 idag. Har ju inga stora förhoppningar denna runda heller eftersom vi inte lyckats dom andra massa försöken.
    Precis, morfologi är utseendet, vid IVF lägger man spermier bredvid ägget och låter sperman befrukta själv, men vid ICSI väljer de ut en specifik sperma och för in i ägget, dvs gör själva befruktningen. Troligtvis väljer de då ut en med normalt utseende eftersom han har ca 500 000 sådana. Även spermier med onormalt utseende kan skapa en frisk graviditet, men det är just det att om tex formen på spermiernas huvuden inte är precis rätt kan de ha svårt att tränga in i ägget osv, därav ICSI ist för IVF. ☺️
Svar på tråden IVF/ICSI 2024