Sand13 skrev 2024-05-06 00:01:51 följande:
Morfologi betyder utseendet på dom va?
Vad är skillnaden på IVF och ICSI då? Varför spelar formen ingen roll då? Kan en "missbildad" spermie ändå bli en frisk graviditet? Sorry, men är ny på det här.
Har barn med en annan man och då gick det bra helt naturligt och snabbt. Med min nuvarande har vi försökt ca 17 månader nu och absolut inget händer :( Inte ett enda positivt test, alltså inte ens ett missfall, ingenting trots vi legat regelbundet och senaste månaderna med äl-tester som visar att jag har ägglossning varje månad, den märks och känns av tydligt. Har även fått reda på att mina värden är normala. Så det verkar inte vara nåt fel på mig. Har införskaffat Babystart kosttillskott till sambon nu som är till för mäns fertilitet och ska även införskaffa ett glidmedel som heter Conceive Plus till nästa ägglossning. Är på äl+9 idag. Har ju inga stora förhoppningar denna runda heller eftersom vi inte lyckats dom andra massa försöken.
Precis, morfologi är utseendet, vid IVF lägger man spermier bredvid ägget och låter sperman befrukta själv, men vid ICSI väljer de ut en specifik sperma och för in i ägget, dvs gör själva befruktningen. Troligtvis väljer de då ut en med normalt utseende eftersom han har ca 500 000 sådana. Även spermier med onormalt utseende kan skapa en frisk graviditet, men det är just det att om tex formen på spermiernas huvuden inte är precis rätt kan de ha svårt att tränga in i ägget osv, därav ICSI ist för IVF. ☺️