• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • Mrs Moneybags

Dels handlar det väl om att man vill snabba på upprustningen och förberedelserna nationellt, men även att vi som privatpersoner tar situationen på allvar och ordnar det för oss hemma.

Det kanske inte blir ett väpnat krig just här, MEN, Finland kan definitivt drabbas samt att ryssarna kan tänkas förstöra digitalt så att vi under kortare eller längre perioder får problem med el, tele osv. 

Att se över sina förråd och förbereda sig för någon nivå av attacker är väl inte fel. 

Vi gick igenom vårt förråd häromdagen och började använda vissa saker samt byta ut dem mot nyare varor. 

• Anonym (.)
    Anonym (?) skrev 2024-01-07 18:05:55 följande:
    Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

Kan du länka till artikel eller artiklar. Istället för att skriva namn, som kanske är för många okänd.

Vart någonstans påståss det att denna man har sagt att det är ed stor sannolikt att det skall bli krig?

Vore bra att läsa artikeln, eftersom att där lär det också stå vart han tror så starkt på att det kommer bli krig.
  • TvillingmammaVästgöte
    Less is more skrev 2024-01-08 11:07:11 följande:
    Ja, den risken är förstås hög. 

Men självklart vill vi i Sverige att andra länder även hjälper oss. Man måste både ge och ta.
    Ja.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2024-01-08 11:14:33 följande:
    Kan du länka till artikel eller artiklar. Istället för att skriva namn, som kanske är för många okänd.

Vart någonstans påståss det att denna man har sagt att det är ed stor sannolikt att det skall bli krig?

Vore bra att läsa artikeln, eftersom att där lär det också stå vart han tror så starkt på att det kommer bli krig.
    www.regeringen.se/tal/2024/01/anforande-av-minister-for-civilt-forsvar-carl-oskar-bohlin-vid-folk-och-forsvars-rikskonferens-2024/

ÖB: www.aftonbladet.se/nyheter/a/bgpee5/ob-alla-svenskar-maste-forbereda-sig-for-krig

• TvillingmammaVästgöte

Läser nu på SVD att Lettland nu önskar sig svenska soldater på plats i Lettland, samt svenska vapen. Detta i samband med att vi går med i Nato. Förberedelser för detta pågår tydligen. Ganska otäckt tycker jag. 

Tyvärr ökar nog risken för krig rejält, nu när vi går med i Nato. Vi kommer inte att kunna stå utanför , som vi gjort de senaste 200 åren.

Tror ändå att det var rätt beslut att gå med. Men det är inte gratis att vara med i denna försvarsklubb, vi förbinder oss att försvara Baltikum och Finland. 

• Anonym (Trams)

Helt onödigt att skrämma upp människor!!! De vill ha större budget. Det finns inte en chans i helvetet att Ryssland kan attackera Sverige eller ett annat land. Var ska de få trupper och utrustning ifrån? De har inte tillräckligt för att ta Ukraina ens. Deras ekonomi är i botten!

• Anonym (H)

Alla jag känner som jobbar inom försvarsindustrin och försvarsmakten råder att förbereda sig inför kriget. De har alla en plan OM det skulle hända och förnödenheter hemma. Jag tycker inte alls att det är propaganda som pågår. Det är allvar och krisen eller eventuellt kriget är närmre än vad vi tror. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Trams) skrev 2024-01-08 11:48:05 följande:

Helt onödigt att skrämma upp människor!!! De vill ha större budget. Det finns inte en chans i helvetet att Ryssland kan attackera Sverige eller ett annat land. Var ska de få trupper och utrustning ifrån? De har inte tillräckligt för att ta Ukraina ens. Deras ekonomi är i botten!

Var har du fått denna felaktiga information? Ryssland har enorma intäkter av olja och andra naturresurser. De säljer bla till världens två folkrikaste nationer, Indien och Kina.
    Ryssland har 150 miljoner invånare och de satsar nu enormt på sin militär och försvarsindustri. 
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 09:41:52 följande:

Det är inte min tråd, jag är inte TS.
    Mem alla blir ha beredskap för krig eller kris. 

Alla har redan fått denna info från MSB. 

Vi står inför nya  hot nu. Läser ni inte tidningar och tittar ni inte på nyheter?

Jag kan stolt säga att jag inte tittat på nyheter på flera månader. Bara vad jag hör från folk runtomkring (men mina kretsar är inte överdrivet insatta). Lokaltidningen läser jag då och då. Och så tidskrifter, om hårdrock och så.
Svar på tråden Krig i Sverige