• Anonym (?)

Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

• Svar på tråden Krig i Sverige
  • Less is more

Länka upp er på "Krisinformation".

Radio P4 - är vår radiostationen som där man får information om det händer nåt.

Bra att ha en radio hemma.

• klyban
    Anonym (?) skrev 2024-01-07 18:05:55 följande:
    Krig i Sverige

Nu har Carl-Oskar Bohlin gått ut med att det med stor sannolikhet kommer bli krig i Sverige. 

Jag känner mig extremt oroad. Hur hanterar man detta? Vad gör man? Är det värt att spendera sin sista tid på jobb eller ska man fokusera på sin familj nu istället när slutet är nära?

Nej, han säger inte stor sannolikt, utan att man ska se över sitt hem och se till det är rustat för om det händer något.

Hur du hanterar detta, ja, du köper väl upp vissa saker som hjälper dig i en sådan situation och det finns sådana listor du kan följa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Agda90
    klyban skrev 2024-01-08 12:49:29 följande:

Nej, han säger inte stor sannolikt, utan att man ska se över sitt hem och se till det är rustat för om det händer något.

Hur du hanterar detta, ja, du köper väl upp vissa saker som hjälper dig i en sådan situation och det finns sådana listor du kan följa.

Och det rådet har ju MSB gått ut med sedan jag-mins-inte-när. Vi ska kunna klara oss i 1-2 veckor innan hjälp kommer. Inget nytt under solen. 
  • Anonym (qvist)

Svenskar är bekväma och rädda
    Vi skulle behöva ett krig för att vakna ur sömnen

Skulle utan att tveka försvara Sverige

• AndreaBD
    Anonym (Trams) skrev 2024-01-08 11:48:05 följande:

Helt onödigt att skrämma upp människor!!! De vill ha större budget. Det finns inte en chans i helvetet att Ryssland kan attackera Sverige eller ett annat land. Var ska de få trupper och utrustning ifrån? De har inte tillräckligt för att ta Ukraina ens. Deras ekonomi är i botten!

Och? Putin bryr sig inte om om han kör ekonomin i botten. Han är 70 år gammal. Han vill bara kunna hålla sig kvar några år till. Det är allt som intresserar honom. Och han har lagt en massa pengar på hög, det ska man vara medveten om. 
  • Anonym (DF)
    Agda90 skrev 2024-01-08 12:52:36 följande:
    Och det rådet har ju MSB gått ut med sedan jag-mins-inte-när. Vi ska kunna klara oss i 1-2 veckor innan hjälp kommer. Inget nytt under solen. 
    Skillnaden är att det uttalat handlar om krig. Inte om strömavbrott eller översvämningar.

Folk måste börja förstå att krig på svensk mark är ett fullt möjligt scenario.
  • klyban
    Agda90 skrev 2024-01-08 12:52:36 följande:
    Och ändå har inte folk gjort det, och detta är en påminnelse.
    Anonym (qvist) skrev 2024-01-08 12:53:00 följande:

Svenskar är bekväma och rädda
    Vi skulle behöva ett krig för att vakna ur sömnen

Skulle utan att tveka försvara Sverige

Så döda ska få oss vakna från vad?
    Ska vi gissa på till fascism och nazism?

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Erra

Är inte de minsta oroad att de kommer bli krig. blir de så blir de ge mig ett gevär så ska ja fan med hjälpa till att försvara våra gränser. de vill ja även alla ovavsätt kön 18 till 50 ska vara bred att försvara de våra farfräldrar byggt upp

• Agda90
    Erra skrev 2024-01-08 14:02:45 följande:

Är inte de minsta oroad att de kommer bli krig. blir de så blir de ge mig ett gevär så ska ja fan med hjälpa till att försvara våra gränser. de vill ja även alla ovavsätt kön 18 till 50 ska vara bred att försvara de våra farfräldrar byggt upp

Alla mellan 16-70 år ingår i totalförsvaret och omfattas av Totalförsvarsplikt. Jag tror inte att många har koll på det.
Svar på tråden Krig i Sverige