• Anonym (pappa 3)

Hjälm i pulkabacken?

Vid vilken ålder har era barn/ungdomar slutat med hjälm när dom har åkt i pulkabacken?
    Båda mina grabbar har haft hjälm tills dom var 13-14 år.

• Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?
  • Tink

Dottern hade aldrig någonsin hjälm i någon pulkabacke någonsin. Det hör till uppväxten att vurpa lite då och då och få lite snö i nyllet. Nu var det ju såklart inga isiga, 40-gradiga svartpister jag talar om utan mera normala, 30-40 meter långa barnbackar, där mössa och luva räckte gott och väl som skydd.

• Anonym (pappa 3)
    Anonym (sen) skrev 2024-01-17 09:56:21 följande:
    Typ lågstadiet ut.

Skulle inte fått mina barn att ha hjälm ända upp i högstadiet. Inte åkte de jättemycket pulka heller i den åldern, men om de gjorde det så skulle de definitivt inte ha haft hjälm. 

Däremot hjälm vid skidåkning, utför, men det har ju alla, vuxna som barn, så det blir annorlunda. 
    När min äldste grabb gick i 7:an. Var dom 4 st elever i hans klass som alltid hade hjälm när dom åkte i pulkabacken både i skolan & på (fritiden.)
    När lillgrabben gick i 7:an, Då hade alla elever i hans klass hjälm när dom åkte pulka med skolan. 
    Lillgrabben hade även hjälm när han gick i 8:an. Då var dom bara 5-6 elever i hans klass som hade hjälm. När dom åkte pulka med skolan.
  • Studentpappa

Det beror väl på storleken på backen? Att enbart för det är pulka utesluta hjälm känns ju rejält korkat.

Det dör oftast någon per vinter som smackar in i träd eller stolpar vid snölek, hjälm skulle säkert räddat nån av dem..

Ride it like you stole it
  • Anonym (.)
    Studentpappa skrev 2024-01-19 19:12:24 följande:

Det beror väl på storleken på backen? Att enbart för det är pulka utesluta hjälm känns ju rejält korkat.

Det dör oftast någon per vinter som smackar in i träd eller stolpar vid snölek, hjälm skulle säkert räddat nån av dem..

Storleken på backen och hur mycket stenar/träd det finns att åka in i, för att inte tala om hur många gupp/hopp som finns.

Ännu så länge har barnen aldrig ifrågasatt hjälm och vad jag sett har även deras kompisar hjälm. Äldsta går i 6an och ska åka pulka med skolan på måndag. Hjälm är ett tvång. 
  • Rivjärnet92

Är hjärnan mindre benägen att skadas ju äldre barnet blir? Där har du svaret på din fråga. Förövrigt riktigt oansvarigt av alla föräldrar som låter sina barn åka utan hjälm, det är en otroligt billig livförsäkring. Att det skulle vara fjantigt är så jävla iq-befriat att säga att jag inte väljer att kommentera den saken mer än så.

• Tink
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-20 10:14:57 följande:

Är hjärnan mindre benägen att skadas ju äldre barnet blir? Där har du svaret på din fråga. Förövrigt riktigt oansvarigt av alla föräldrar som låter sina barn åka utan hjälm, det är en otroligt billig livförsäkring. Att det skulle vara fjantigt är så jävla iq-befriat att säga att jag inte väljer att kommentera den saken mer än så.

I en pulkabacke med stenar och träd och där man kommer upp i cykelfart är det väl ganska självklart att försöka skydda de små så gott man kan. Men att sätta hjälm på ett barn i en pulka som mamma eller pappa drar efter sig i ett snöre på en skogspromenad är lika tramsigt som de där hjälmarna som vissa sätter på sina barn som ska lära sig att krypa. Det är en jakt på en illusion att man kan skydda sitt älskade barn mot allt ont som den stora stygga världen kastar mot det. Barn som aldrig får lära sig hur det känns att få ett och annat blåmärke förvandlas till rädda och osäkra vuxna.

Det gäller att hitta en vettig balans mellan skydd och frihet, som med allt annat i livet. Man tar på sig bilbälte och har airbag och antisladd i bilen. Men ingen sitter med integralhjälm, visir, tandskydd och kevlarväst på medan man kör till jobbet med sin Volvo..
  • Anonym (P)
    Tink skrev 2024-01-20 11:10:29 följande:
    I en pulkabacke med stenar och träd och där man kommer upp i cykelfart är det väl ganska självklart att försöka skydda de små så gott man kan. Men att sätta hjälm på ett barn i en pulka som mamma eller pappa drar efter sig i ett snöre på en skogspromenad är lika tramsigt som de där hjälmarna som vissa sätter på sina barn som ska lära sig att krypa. Det är en jakt på en illusion att man kan skydda sitt älskade barn mot allt ont som den stora stygga världen kastar mot det. Barn som aldrig får lära sig hur det känns att få ett och annat blåmärke förvandlas till rädda och osäkra vuxna.

Det gäller att hitta en vettig balans mellan skydd och frihet, som med allt annat i livet. Man tar på sig bilbälte och har airbag och antisladd i bilen. Men ingen sitter med integralhjälm, visir, tandskydd och kevlarväst på medan man kör till jobbet med sin Volvo..
    Våra barn har förvisso inte haft hjälm när det dragits i pulka, men alltid när de åkt pulka i backen. Det är en enkel regel, liksom att vi alltid har hjälm när vi cyklar, även om man springcyklar i gångfart. Då blir det inget utrymme för diskussion. Cykel, oavsett form, kräver hjälm. Åka i snöig backe kräver hjälm, oavsett typ av backe. Skridskor likaså.

Det handlar inte om att skydda barnen från ont. Mina barn har fått väldigt ont av att ramla av cykeln, ramla på isen och när de trillat. Jag skyddar dem inte från att få lite ont. Jag försöker skydda dem från livslånga skador, svåra handikapp och död.
  • Rivjärnet92
    Tink skrev 2024-01-20 11:10:29 följande:

Bra att du förtydliga det så vi slapp idiotförklara dig. En backe syftar normalt sett till ett sluttande plan, men det tror jag du också begriper men att du nu försöker rädda dig själv genom att göra en pudel.
  • Anonym (Olof)

Ser aldrig någonsin nåt barn, oavsett ålder, med hjälm i pulkabacken. 

• Tink
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-20 11:57:16 följande:
    Bra att du förtydliga det så vi slapp idiotförklara dig. En backe syftar normalt sett till ett sluttande plan, men det tror jag du också begriper men att du nu försöker rädda dig själv genom att göra en pudel.
    Jag tror dessvärre inte att du har förmågan att idiotförklara mig, särskilt inte när du refererar till dig själv i pluralis majestatis.

Din kommentar som du säkert försökte få att låta förnumstigt framkommer snarare som cyniskt med en underton av bitterhet.

Kliv ner från dina höga hästar.
Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?