Hjälm i pulkabacken?
Vid vilken ålder har era barn/ungdomar slutat med hjälm när dom har åkt i pulkabacken?
Båda mina grabbar har haft hjälm tills dom var 13-14 år.
Vid vilken ålder har era barn/ungdomar slutat med hjälm när dom har åkt i pulkabacken?
Som någon sa så beror det väl på backen.
Fan vad löjligt att de har hjälm i rodel alltså, så himla töntiga de är ;)
För oss har det helt berott på backen. Mjuka snöiga backar utan träd man kan åka in i har vi inte haft hjälm i någonsin.
Men vill man ta en plastmadrass nerför en slalombacke så bör man ha hjälm även som vuxen.
Tror folk har väldigt olika backar huvudet när de svarar. Tänker man en stenhård isig backe vilket jag gissar ofta är fallet i södra Sverige så gör man en typ av riskanalys. Ser man istället en översnöad kulle med 1 meter mjuk snö på där man första varvet kommer 3 meter innan snön bromsad farten och så får man åka 10 ggr för att ens göra ett spår hela vägen ner i den mjuka snön. Då gör man en helt annan bedömning.
Mina barn har aldrig haft hjälm när de åkte pulka. Men då har de åkt i rätt lugna backar, dvs. inget brant. Förutom en gång, för någon vecka sedan, då gick jag till en populärt pulkabacka i vårt område med min son och där var det både massor med folk (jullov) och det gick rätt snabbt. Vi gick hem efter två turer, för det var inte kul med all folk och svårt att styra och försökte man styra eller bromsa fick man på en sekund massvis med snö i ansiktet så man såg ingenting och ansiktet gjorde ont av kylan.
Nä, vi stannar vid vår lilla backa, där det knappt finns folk (oftast är vi helt ensamma där) och det går lagom fort.
Jag blir ändå förvånad av inställningen här. Jag har alltid ansetts vara lite väl vågad i att släppa mina barn utan att oroa mig, men hjälm i pulkabacken är rätt självklart i min bok.
En kille i brorsans klass när de gick i trean kolliderade med en som var på väg upp för backen och vart en grönsak över ett ögonblick, och även om det inte är helt vanligt hör man om sånt emellanåt.
Bara för att marken är vit är den inte mjuk, jag undrar om ni som resonerar bort hjälm skulle släppa ut ungarna i samma backe på cykel utan hjälm på sommaren?
Jag moraliserar inte, jag tycker att var man får se efter sitt eget hus så att säga, men skulle inte falla mig in att släppa ungar utan hjälm i nedför, i farter upp till 40 km/h beroende på underlag.
För att svara på frågan, så länge jag kan antar jag. Vid en viss ålder kommer ungar skita i vad jag säger om cykelhjälm och annat, det är inte så mycket att göra åt förutom att utbilda i eget ansvar nu när man har chansen.
Har man inget värt att skydda så kan man skippa hjälmen.
Vi som har några fler IQ använder hjälm. Jag har t.o.m. tvingat på hela familjen hjälm för att gå till P-garaget med bilen när det var storm, då det faktiskt flög bort ett antal takpannor från husen runtom oss det dygnet.
En kille i brorsans klass när de gick i trean kolliderade med en som var på väg upp för backen och vart en grönsak över ett ögonblick, och även om det inte är helt vanligt hör man om sånt emellanåt.
Bara för att marken är vit är den inte mjuk, jag undrar om ni som resonerar bort hjälm skulle släppa ut ungarna i samma backe på cykel utan hjälm på sommaren?
Jag moraliserar inte, jag tycker att var man får se efter sitt eget hus så att säga, men skulle inte falla mig in att släppa ungar utan hjälm i nedför, i farter upp till 40 km/h beroende på underlag.
Beror på backen och hur de åker. I en stor pulkabacke så är det dumt att ta bort det även fast de är äldre.
Visste inte att detta var en grej faktiskt.
Hämtar mina syskonbarn i skolan ibland och har sett en massa ungar åka pulka, snowboard och stjärtlapp i hyfsat branta backar.
Kan inte minnas att någon av dem burit hjälm. Men det är väl aldrig fel att vara på den säkra sidan heller.