• Anonym (pappa 3)

Hjälm i pulkabacken?

Vid vilken ålder har era barn/ungdomar slutat med hjälm när dom har åkt i pulkabacken?
    Båda mina grabbar har haft hjälm tills dom var 13-14 år.

• Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?
  • Anonym (Trötter)

Som någon sa så beror det väl på backen.

Fan vad löjligt att de har hjälm i rodel alltså, så himla töntiga de är ;)

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Tink
    Anonym (Sofia) skrev 2024-01-20 12:42:47 följande:
    Det märks om inte annat att dina föräldrar tänkte och gjorde precis som du förespråkar för du verkar ligga back x antal miljoner hjärnceller.
    Men lilla rara Rivjärnet / Sofia, tänk att du kan blir så arrrrg för en sån liten sak, det är nästan lite gullligt. Skulle du sitta och kasta ur dig klumpiga förolämpningar om du satt mitt emot mig på ett café också? Ja, du måste vara en underbar person med massor av vänner.

Nåja, du får gärna puttra och gorma vidare, men det blir för en tom arena då jag inte har för avsikt att bevaka denna tråd mer. Baiii!
  • Meddelande borttaget
  • cosinus

För oss har det helt berott på backen. Mjuka snöiga backar utan träd man kan åka in i har vi inte haft hjälm i någonsin.

Men vill man ta en plastmadrass nerför en slalombacke så bör man ha hjälm även som vuxen.

Tror folk har väldigt olika backar  huvudet när de svarar. Tänker man en stenhård isig backe vilket jag gissar ofta är fallet i södra Sverige så gör man en typ av riskanalys. Ser man istället en översnöad kulle med 1 meter mjuk snö på där man första varvet kommer 3 meter innan snön bromsad farten och så får man åka 10 ggr för att ens göra ett spår hela vägen ner i den mjuka snön. Då gör man en helt annan bedömning.

• Macks
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-20 13:26:22 följande:
    Tack för att du fortsätter skämma ut dig. Alkismorsan #1.
    Om det är någon som skämmer ut sig i den här tråden så är det du. Jag har anmält dina aggressiva påhopp och personangrepp på Tink.
  • Anonym (Linq)
    Rivjärnet92 skrev 2024-01-20 13:26:22 följande:
    Tack för att du fortsätter skämma ut dig. Alkismorsan #1.
    Fyfan, det där var riktigt jävla lågt. Anmält som personangrepp. Kräks
  • Spucks

Mina barn har aldrig haft hjälm när de åkte pulka. Men då har de åkt i rätt lugna backar, dvs. inget brant. Förutom en gång, för någon vecka sedan, då gick jag till en populärt pulkabacka i vårt område med min son och där var det både massor med folk (jullov) och det gick rätt snabbt. Vi gick hem efter två turer, för det var inte kul med all folk och svårt att styra och försökte man styra eller bromsa fick man på en sekund massvis med snö i ansiktet så man såg ingenting och ansiktet gjorde ont av kylan.
    Nä, vi stannar vid v
    år lilla backa, där det knappt finns folk (oftast är vi helt ensamma där) och det går lagom fort.

• Core

Jag blir ändå förvånad av inställningen här. Jag har alltid ansetts vara lite väl vågad i att släppa mina barn utan att oroa mig, men hjälm i pulkabacken är rätt självklart i min bok.

En kille i brorsans klass när de gick i trean kolliderade med en som var på väg upp för backen och vart en grönsak över ett ögonblick, och även om det inte är helt vanligt hör man om sånt emellanåt.

Bara för att marken är vit är den inte mjuk, jag undrar om ni som resonerar bort hjälm skulle släppa ut ungarna i samma backe på cykel utan hjälm på sommaren?

Jag moraliserar inte, jag tycker att var man får se efter sitt eget hus så att säga, men skulle inte falla mig in att släppa ungar utan hjälm i nedför, i farter upp till 40 km/h beroende på underlag.

För att svara på frågan, så länge jag kan antar jag. Vid en viss ålder kommer ungar skita i vad jag säger om cykelhjälm och annat, det är inte så mycket att göra åt förutom att utbilda i eget ansvar nu när man har chansen.

• Anonym (Byggare Babe)

Har man inget värt att skydda så kan man skippa hjälmen. Flört

Vi som har några fler IQ använder hjälm. Jag har t.o.m. tvingat på hela familjen hjälm för att gå till P-garaget med bilen när det var storm, då det faktiskt flög bort ett antal takpannor från husen runtom oss det dygnet.

• Spucks
    Core skrev 2024-01-20 15:47:35 följande:

En kille i brorsans klass när de gick i trean kolliderade med en som var på väg upp för backen och vart en grönsak över ett ögonblick, och även om det inte är helt vanligt hör man om sånt emellanåt.

Visst händer saker emellanåt .... när man åker pulka, när man åker bil, när man åker buss, när man åker tåg, när man går ... 
    Då skulle man behöva ha hjälm på sig jämnt.
    Core skrev 2024-01-20 15:47:35 följande:

Bara för att marken är vit är den inte mjuk, jag undrar om ni som resonerar bort hjälm skulle släppa ut ungarna i samma backe på cykel utan hjälm på sommaren?

Jag moraliserar inte, jag tycker att var man får se efter sitt eget hus så att säga, men skulle inte falla mig in att släppa ungar utan hjälm i nedför, i farter upp till 40 km/h beroende på underlag.

Nej, jag skulle inte låta mitt barn cykla i samma backe utan hjälm, oavsett årstid. Skillnaden mellan cykel och pulka är att på en cykel sitter man på två hjul där man måste hålla balansen övenför marken, medan man i en pulka sitter praktiskt på marken. Stor skillnad!
    Och det var väl ingen som skrev att deras barn 
    åker med pulkan i 40km/h! De flesta (eller alla?) som skrev att deras barn inte (alltid) använder hjälm var tydlig med att det då inte är branta backar med hög tempo!
  • Anonym (sen)
    Anonym (pappa 3) skrev 2024-01-19 19:03:10 följande:
    När min äldste grabb gick i 7:an. Var dom 4 st elever i hans klass som alltid hade hjälm när dom åkte i pulkabacken både i skolan & på (fritiden.)
    När lillgrabben gick i 7:an, Då hade alla elever i hans klass hjälm när dom åkte pulka med skolan. 
    Lillgrabben hade även hjälm när han gick i 8:an. Då var dom bara 5-6 elever i hans klass som hade hjälm. När dom åkte pulka med skolan.
    Pulka med skolan i sjuan och åttan?

Har aldrig hänt med mina barn, de har inte åkt pulka med skolan sedan kanske mitten av mellanstadiet. Sen har de kanske åkt på egen hand några gånger vid den åldern, men väldigt lite.
  • Anonym (Mannen)

Beror på backen och hur de åker. I en stor pulkabacke så är det dumt att ta bort det även fast de är äldre. 

• Anonym (pappa 3)
    Anonym (sen) skrev 2024-01-22 14:43:20 följande:
    Pulka med skolan i sjuan och åttan?

Har aldrig hänt med mina barn, de har inte åkt pulka med skolan sedan kanske mitten av mellanstadiet. Sen har de kanske åkt på egen hand några gånger vid den åldern, men väldigt lite.
    På grabbarnas högstadieskola, åkte dom pulka ibland när dom hade gympalektion.   
  • Auditanne

Visste inte att detta var en grej faktiskt. 

Hämtar mina syskonbarn i skolan ibland och har sett en massa ungar åka pulka, snowboard och stjärtlapp i hyfsat branta backar.
    Kan inte minnas att någon av dem burit hjälm. Men det är väl aldrig fel att vara på den säkra sidan heller. 

• Anonym (sen)
    Anonym (pappa 3) skrev 2024-01-22 22:27:10 följande:
    På grabbarnas högstadieskola, åkte dom pulka ibland när dom hade gympalektion.   
    Oj :)

Har aldrig ens hört talas om nåt liknande.
  • Anonym (säkerhet 1)
    Anonym (pappa 3) skrev 2024-01-16 22:56:38 följande:
    Hjälm i pulkabacken?

Vid vilken ålder har era barn/ungdomar slutat med hjälm när dom har åkt i pulkabacken?

Alla tre barnen (11,13 & 15 år) har hjälm när dom åker i pulkabacken,
  • Anonym (förälder)
    Anonym (pappa 3) skrev 2024-01-16 22:56:38 följande:
    Hjälm i pulkabacken?

13 åringen har hockeyhjälm med galler i pulkabacken, eftersom han älskar att åka madrass/glidare.
    15 åringen har cykel/skate hjälm när han är i pulkabacken.
Svar på tråden Hjälm i pulkabacken?