• Anonym (Oskar)

Prostitution

Många tycker att det är fel att köpa sex. 

men om man är så ensam att man bara vill ha en kram eller bara få vara i samma rum som en tjej. Är det då fel att gå till en prostituerad. 

• Svar på tråden Prostitution
  • Anonym (M)
    Anonym (Trew) skrev 2024-02-16 00:07:50 följande:
    Köpa en prostituera är att utnyttja en annan människa. Den prostituerade befinner sig mer troligt inte i den sitsen av egen fri vilja. Sexköparnas efterfrågan är så pass hög att trafficking av människor sker, både inom Sveriges och import. En prostituerad har mycket större risk att råka illa ut. Vissa siffror pekar på en 70% risk att bli våldtagen, en 45% risk att bli misshandlad.

Förstår du nu varför det inte är olagligt att sälja? Det vore som att försvåra saken ytterligare för en redan utsatt grupp.
    Ja varför skulle jag inte förstå det? men det är ju en helt annan sak än det att kunna gå till polisen om man blir utsatt, vilket var vad jag frågade om. För ska man resonera så då kan också köparen bli rånad eller misshandlad och behöva gå till polis. Oavsett om han var där av fri vilja eller ej. Du kan gå ut av fri vilja ensam på natten också, får du skylla dig själv om du blir nedslagen då? 
  • Anonym (Trew)
    Anonym (M) skrev 2024-02-18 22:25:17 följande:
    Ja varför skulle jag inte förstå det? men det är ju en helt annan sak än det att kunna gå till polisen om man blir utsatt, vilket var vad jag frågade om. För ska man resonera så då kan också köparen bli rånad eller misshandlad och behöva gå till polis. Oavsett om han var där av fri vilja eller ej. Du kan gå ut av fri vilja ensam på natten också, får du skylla dig själv om du blir nedslagen då? 
    Det är inte olagligt att gå ut på natten. Har du tänkt göra ett inbrott för att sen skadas av husägaren så gör sig husägaren sig skyldig till ett brott. Ska det vara en orsak till att göra det lagligt att begå inbrott för det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Trew) skrev 2024-02-18 22:33:07 följande:
    Det är inte olagligt att gå ut på natten. Har du tänkt göra ett inbrott för att sen skadas av husägaren så gör sig husägaren sig skyldig till ett brott. Ska det vara en orsak till att göra det lagligt att begå inbrott för det?
    Nej det är inte olagligt men nu diskuterade vi ju varför något är olagligt och den anledningen håller ju inte för man kan säga samma sak om den köper. Så om man menar allvar med det resonemanget så borde både köpa och sälja vara lagligt. Och ja det bli ju löjligt i förlängningen att resonera så, för då skulle ju som sagt allt olagligt potentiellt behöva bli lagligt.
  • Anonym (Trew)
    Anonym (M) skrev 2024-02-19 15:31:20 följande:
    Nej det är inte olagligt men nu diskuterade vi ju varför något är olagligt och den anledningen håller ju inte för man kan säga samma sak om den köper. Så om man menar allvar med det resonemanget så borde både köpa och sälja vara lagligt. Och ja det bli ju löjligt i förlängningen att resonera så, för då skulle ju som sagt allt olagligt potentiellt behöva bli lagligt.
    Det känns som att du snurrar in dig. Det känns oerhört naivt att låtsas som att prostitution är något som alla prostituerade vill göra. Ska man göra sexköp lagligt så kommer ffa trafficking att öka och skyddet för sexsäljaren att minska. Ta ett scenario där sexköparen har våldtagit sexsäljaren för att sen betala. Finns ingen chans att förövaren får sitt straff.
  • Anonym (Urban)
    Anonym (Trew) skrev 2024-02-05 14:36:02 följande:
    Finns inget sätt att veta det. Tvärtom, någon som köper en prostituerad kan nog sannolikt räkna med det. Även inom Sveriges gränser så sker trafficking.
    Jo, det går absolut att veta vilket. Åtminstone att sannolikheten är extremt liten. 
  • Anonym (Trew)
    Anonym (Urban) skrev 2024-02-19 17:16:56 följande:
    Jo, det går absolut att veta vilket. Åtminstone att sannolikheten är extremt liten. 
    Baserar du det på antalet fällda domar? Trafficking inom prostitution är utbrett även inom Sverige. Paulo Robertos köpta prostituera var exempelvis ett offer för trafficking. En del tror att om det är en svensk man köper så är det inte ett offer för trafficking, men det stämmer inte. Även svenskar blir utsatta för trafficking inom Sveriges gränser. Förstår inte varför någon vill riskera att bidra till sånt. Det handlar om människors liv.
  • Anonym (M)
    Anonym (Trew) skrev 2024-02-19 16:20:28 följande:
    Det känns som att du snurrar in dig. Det känns oerhört naivt att låtsas som att prostitution är något som alla prostituerade vill göra. Ska man göra sexköp lagligt så kommer ffa trafficking att öka och skyddet för sexsäljaren att minska. Ta ett scenario där sexköparen har våldtagit sexsäljaren för att sen betala. Finns ingen chans att förövaren får sitt straff.
    Vad pratar du om nu? Jag pratar bara om den anledningen att man måste kunna gå till polisen, ingenting annat.
  • Anonym (Berra)

Om man gör de lagligt så blir de skattepengar till staten o att dom måste ha firma o betala skatt

• Anonym (Urban)
    Anonym (Trew) skrev 2024-02-19 17:35:09 följande:
    Baserar du det på antalet fällda domar? Trafficking inom prostitution är utbrett även inom Sverige. Paulo Robertos köpta prostituera var exempelvis ett offer för trafficking. En del tror att om det är en svensk man köper så är det inte ett offer för trafficking, men det stämmer inte. Även svenskar blir utsatta för trafficking inom Sveriges gränser. Förstår inte varför någon vill riskera att bidra till sånt. Det handlar om människors liv.
     Nej. Jag misstänkte att hon var det. Förstår absolut hur du tänker. Om man träffar en person många gånger tror jag att man märker det. Eller på vilket sätt och via vilket forum man träffas. Hur personen beter sig och vilken social ställning personen har.
  • Anonym (M)
    Anonym (Berra) skrev 2024-02-19 18:15:48 följande:

Om man gör de lagligt så blir de skattepengar till staten o att dom måste ha firma o betala skatt

Det måste de redan idag, eller uppge för Skatteverket vad de tjänat, vem som betalat dem. Det är inte olagligt att ta emot kontanter för tjänster men det är olagligt att lämna felaktiga uppgifter till Skatteverket. Så om de undanhåller att de tagit emot pengar för tjänster så begår de faktiskt ett brott.
  • lindbergz

alltså jag som tjej skulle absolut kunna sälja sex, dock till killwr i min ålder :)

• Anonym (Urban)
    lindbergz skrev 2024-02-19 23:06:40 följande:

alltså jag som tjej skulle absolut kunna sälja sex, dock till killwr i min ålder :)

Jaså? Hur kom du fram till det?
Svar på tråden Prostitution