• Anonym (Håller på att tappa det)

    När sexet sakta men säkert dör ut, vad gör man då?

    Hej,
     
    Har läst en del trådar på ämnet och verkar vara ett hyfsat "vanligt" problem även om det för min del är rättså förödande på flera delar av mitt liv.
     
    Jag har en sambo sedan 5 år tillbaka. Vi är i 30 års åldern och har 1 barn.
     
    När vi började dejta var jag on top of the world i form av hur mitt liv gick och hade extremt hög libido. När jag började dejta min sambo var hon likadan och vi kunde lätt ha sex 5-6 gånger om dagen, ni vet, nykära och allt det där.
     
    Men det kom sedan ner till en mer normal nivå och sex 1 gång per dag var ungefär det intervallet vi brukade ha i ca 2 år. Kunde vara morgonsex, kvällssex, sex medan maten var i ugnen osv. Det hände när det hände men blev alltid av.
     
    Vi är båda rättså äventyrliga med så har provat det mesta på gott och ont så finns egentligen inte så mycket som är särskilt spännande längre även om vi fortfarande har sex med rättså stor variation.
     
    Men så till problemet. Vår son är nu 3 år. Hon vill väldigt väldigt gärna ha 1 barn till, men vi har enbart sex 1 gång per månad ungefär. Vad detta leder till är att jag går runt i ett mellanläge där jag är konstant kåt (läs frustrerad) men samtidigt gör mitt bästa för att dölja det då jag vet att det dels stressar henne för att det skapar en press kring att ha sex och att hon vid något tillfälle "ställt upp" för att vi ska få in något sex här och var.
     
    Och det är en av anledningarna till att jag mår skit över det. Jag är framgångsrik för min ålder, jag är i god form, är social osv osv. Vi är båda rättså upptagna med jobb, träning och familj men får ändå tid över till att bara umgås vi två med, framförallt på kvällarna. Det är här jag gärna sett att vi hade lite mer sex men för hennes del har hon inte längre det behovet sedan vi fick barn. För min del skadar det nog både min självkänsla och självförtroende samt glädje i livet att vara utan sex. Känner mig otillräcklig och icke tillfredställd i allmänhet.
     
    Nu när vi pratar om att skaffa ett barn till blir det så uppenbart för mig om detta verkligen är den "verklighet" jag vill nöja mig med resten av livet eller i alla fall under en lång tid framöver. Hatar känslan av att se "ett slut" på relationen men hur kan jag inte göra det när vi inte har sex (vilket för min del är en extremt viktig del och utan det är vi nästan bara partners i att driva en familj och ett hem).
     
    Min förhoppning med att skriva här är att se om någon har något tips som kan hjäpa mig (oss) att kanske få mer av denna del av vårt förhållande tillbaka för ser inte hur det kommer hålla i längden på denna nivå även om jag älskar henne som person.
  • Svar på tråden När sexet sakta men säkert dör ut, vad gör man då?
  • Anonym
    Anonym (Håller på att tappa det) skrev 2024-03-14 11:08:14 följande:
    Ja vi har pratat om det ett antal gånger och problemet med att ta upp det är att det förstärker de underliggande problemen ännu mer.

    Hon har, efter att vi skaffade barn, inte känt sig så "sexuell" längre. Typ som att hennes kropp inte är enbart "hennes" nu mera efter födsel och amning osv. Hennes bröst osv har återhämtat sig bra och hon håller med, men det är hela grejen och kopplingen med vår son som gjort att hon har mindre lust och fokus över till sex.

    Jag kan förstå hela den biten och tycker att det är fint på ett sätt, men vet också att hon kan vara in the mood som förr, bara så galet mycket mer sällan. Troligtvis på grund av stress överlag i livet samt stressen i att hon vet att jag vill och eftersom att vi inte har sex så blir min vilja starkare och pressen större och därmed chansen till att hon blir upphetsad, mindre.

    Det är därför jag gör mitt bästa i att inte verka vara galen i henne för det stressar bara henne, även om jag dagligen bara hade velat bära in henne och ta henne på sängen som förr. Utan är istället mer intim och försöker avlasta henne (för hon har sagt att hon tror på det även om det kändes tveksamt för min del) och är tveksam till hur bra det funkar egentligen utan får mig nästan att känna mig lurad även om jag är övertygad om att det inte är avsiktligt gjort av henne.
    Hur tänker du att du blir lurad när ni delar på arbetet? Ska din fru betala med sex när ni delar på arbetet?
    Du avlastar inte henne. Ni delar på arbetet i hemmet
  • Anonym
    Tony Soprano skrev 2024-03-14 11:08:30 följande:
    Du har glömt en sak, människan är också ett DJUR, bara lite mer utvecklat. Forskningen går ju framåt, jag väntar på den medicin som kan återge kvinnan sin forna lust, färre skilsmässor!

    Det är kvinnor som tar initiativ till majoriteten av skilsmässorna
  • Anonym (Klara)

    kroppen och hormoner förändrar sig efter man fått barn och det tar år innan man "hittar" tillbaka. Samtidigt påverkas man av stress, sömnlöshet, utmattning och allt annat det innebär att ha småbarn. Detta är rätt naturligt för de flesta. Att då ha en man som inte förstår och bara fokuserar på sitt eget behov blir att ha som ett extra barn som står och stampar och stressar i bakgrunden att han också ska ha sitt annars blir han butter och vresig. 


    det enda du kan göra är att jobba på din förståelse och inställning och se till att dra din del av familjen ab så din fru kan må bättre och sakta hitta en bra balans i vardagen så hon kan bli mer avslappnad och kanske hon hittar tillbaka till sin sexualitet.
    (För mig tog det många år innan kroppen kom i "balans igen" och lusten var tillbaka och vid det laget hade jag tappat all attraktion till min ex man då han inte hade förståelse eller  brydde sig tillräckligt till att ens ta en bråkdel av ansvaret för barn och familj).

  • Anonym (ABC)
    Tony Soprano skrev 2024-03-14 11:08:30 följande:
    Du har glömt en sak, människan är också ett DJUR, bara lite mer utvecklat. Forskningen går ju framåt, jag väntar på den medicin som kan återge kvinnan sin forna lust, färre skilsmässor!
    Himmel, så dumt
  • Core
    Anonym skrev 2024-03-14 10:22:43 följande:

    Statistiskt  sett så är ni normala. Sex 1-2 gånger månaden enligt statistiken för etablerade par.
    Ert sexliv dör inte ut, ni är normala.
    Göka dygnet runt gör man bara i början av en relation.
    Förutom ett gemensamt sexliv så får man onanera.
    Man kan välja att värdesätta sin partner och sin familj och sina barn framför dygnetruntgöka.


    Haha källa på den statistiken tack, det lär ju rent av tragiskt
  • Anonym (ABC)

    Sex är inte allt i en relation, det är väl mer än så. Hur fungerar det om man inte lever i en relation

  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Håller på att tappa det) skrev 2024-03-14 11:08:14 följande:
    Utan är istället mer intim och försöker avlasta henne (för hon har sagt att hon tror på det även om det kändes tveksamt för min del) och är tveksam till hur bra det funkar egentligen utan får mig nästan att känna mig lurad även om jag är övertygad om att det inte är avsiktligt gjort av henne.
    Menar du att du känner dig lurad på det livet du förväntade dig tillsammans? Om det är så kan jag känna igen mig i det med barnens pappa, nu ett ex. Man går in i familjeskaffandet i tron att det kommer att bli som tvåsamheten innan fast med barn, så tänkte jag och så blev det inte. 

    I din sits hade jag pratat om det här med henne och berättat vad dina drömmar är, vad du önskar. Och höra vad hennes version är.

    Sen gör ju barnafödande saker med alla hormoner, den kraftigt ökade arbetsbördan och livet som förändrats helt. Det gäller att ta sig igenom den första tunga perioden tillsammans tror jag, så att man inte separeras där från att ha varit tighta.
  • Anonym (Konstigt?)

    Tycker synd om din kvinna. Att förutom en treåring ha denna mansbebis som gnäller för att han är såå kåt. Låt henne vara ifred så kanske lusten kommer åter.

  • Anonym (F)
    Anonym (Håller på att tappa det) skrev 2024-03-14 11:08:14 följande:
    Ja vi har pratat om det ett antal gånger och problemet med att ta upp det är att det förstärker de underliggande problemen ännu mer.

    Hon har, efter att vi skaffade barn, inte känt sig så "sexuell" längre. Typ som att hennes kropp inte är enbart "hennes" nu mera efter födsel och amning osv. Hennes bröst osv har återhämtat sig bra och hon håller med, men det är hela grejen och kopplingen med vår son som gjort att hon har mindre lust och fokus över till sex.

    Jag kan förstå hela den biten och tycker att det är fint på ett sätt, men vet också att hon kan vara in the mood som förr, bara så galet mycket mer sällan. Troligtvis på grund av stress överlag i livet samt stressen i att hon vet att jag vill och eftersom att vi inte har sex så blir min vilja starkare och pressen större och därmed chansen till att hon blir upphetsad, mindre.

    Det är därför jag gör mitt bästa i att inte verka vara galen i henne för det stressar bara henne, även om jag dagligen bara hade velat bära in henne och ta henne på sängen som förr. Utan är istället mer intim och försöker avlasta henne (för hon har sagt att hon tror på det även om det kändes tveksamt för min del) och är tveksam till hur bra det funkar egentligen utan får mig nästan att känna mig lurad även om jag är övertygad om att det inte är avsiktligt gjort av henne.
    Men om hon verkligen vill ha ett barn till måste hon inse att det troligtvis inte räcker med sex en gång i månaden. Jag tror att ni skulle behöva prata mer om det här och komma fram till vad ni skulle göra för att minska stressen och få henne mer sugen på sex. Kanske vore ett besök hos en familjeterapeut eller sexolog en bra idé.
  • Anonym (F)
    Anonym (ABC) skrev 2024-03-14 11:58:34 följande:

    Sex är inte allt i en relation, det är väl mer än så. Hur fungerar det om man inte lever i en relation


    Sex ses av de flesta som något som normalt ingår i ett förhållande.
Svar på tråden När sexet sakta men säkert dör ut, vad gör man då?