• Anonym (Tom)

Lämna min fru för chansen att få ett barn?

Min fru och jag kan inte få barn. Vi har försökt i flera år med hjälp men gav upp då det höll på att kosta henne livet..

Nu är hon för gammal (45) och jag förlikade mig med att inte få bli far. Det kändes ok att satsa på annat. Hon sörjde mer. Jag såg andra fördelar med ett liv bara vi två.

Men senaste året känner jag helt annorlunda. Jag vill verkligen ha barn. Längtar t.o.m.

Tankarna går att lämna min fru och satsa på en annan kvinna. Men det dåliga samvetet krossar mig. Det skulle vara så otroligt förkrossande för min fru. Samtidigt så vill jag leva ett familjeliv med egna barn.

Har haft två flickvänner som blev gravida med mig (abort) innan jag träffade min fru så har förhoppningar om att kunna bli pappa.

Min fru är fantastiskt på alla vis och det SISTA jag vill är att göra henne olycklig. Men jag klarar inte att leva ett liv utan en egen familj :( vad fan gör jag??

• Svar på tråden Lämna min fru för chansen att få ett barn?
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Nej Mano, det är inte så enkelt. TS vill dessutom inte bara ha barn, han vill ha kärlek och närhet. Det kan man inte beställa bara så där. 

Det är faktiskt viktigt vem man skaffar barn med, inte minst för barnets skull. Men visst, man måste inte ha en relation, eller leva tillsammans. Man kan skaffa barn med en vän, eller någon man kommer väl överens med. Det är ju så många homosexuella löser det. 

Men TS verkar vilja ha kärleken också, samt leva ihop med mamman till sitt barn. Det är något annat. Därmed inte sagt att TS ska ge upp, eller stanna i sin nuvarande relation. Bara vara realistisk. 

• Anonym (Snövit)

Du har alltså tidigare varit fine med att ni två inga barn fick. Nu ligger du nån stans mellan 40-50 i ålder. Jag utgår ifrån att du inte lämnat helt sanna uppgifter för att kanske behålla lite mer anonymitet. Du är förmodligen något äldre än du säger.

Du påstår att flera 30 åringar på jobbet flirtat med dig. En vanlig uppfattning av män i din ålder när egna ålderstecken börjar rada upp sig, man tittar på de unga attraktiva kvinnorna och ställer sig frågan om man ff har det. Och läser in saker som inte alltid finns. 

En klassisk medelålderskris där realiteten av vad livet gett framstår att tydligare. Med lite panik och noja i kölvattnet. Man tittar tillbaks på val och vägskäl man hade i livet när ålderdomen ligger närmre i förgrunden än tidigare. 

du och din fru har det inte bra säger du men ni kanske bara har det som folk har det mest såtillvida att livet faktiskt går upp och ner. I en annan relation kommer andra utmaningar.är gräset grönare ?  Samtidigt är det en stor uppoffring att vilja ha barn men inte få. Men du agerar i elfte timmen på något du vetat länge ? Därav min tanke kring en släng av medelålderskris i detta och tyvärr lite gubbsjuka. 

Inte ovanligt för män i samma ålder med eller utan barn börjar snegla mot yngre kvinnor ofta på jobbet och tror det finns ömsesidighet. Ni tittar sällan på egna åldern eller spegelbild, när ålder och falnande libido inträder, ni tittar på allt yngre kvinnor. 
    eftersom du inte förrän nu agerat på din barn längtan funderar jag på om du ens haft den tidigare. Den kommer nu först. Kanske för att nu är det kniven mot strupen utifrån din egen  ålder. det är nu eller aldrig. Du har skjutit frågan framför dig. 

ett hårt slag mot din nuvarande om du skulle lyckas i dom strävan att både skaffa yngre kvinna och få barn med densamma. Kan du leva med det ? orkar du stanna och göra något bra av livet ändå ? Stora frågor. För och nackdelar med alla val i livet. Lycka till ! 

• Less is more

Ni kanske kan hitta någon typ
    35-40 årig kvinna  eller ett annat heteropar,  dör mannen istället inte har fungerandr spermier,  som gärna vill ha barn och dela det med dig/er.

Då är det ju jätteviktigt i så fall att ni par fungerar bra som vänner och kan komma överens om saker och ting.

I bästa fall blir det suveränt med två familjer som kan avlasta varandra.

• Anonym (Vår)
    Anonym (Snövit) skrev 2024-03-16 11:17:32 följande:

Du har alltså tidigare varit fine med att ni två inga barn fick. Nu ligger du nån stans mellan 40-50 i ålder. Jag utgår ifrån att du inte lämnat helt sanna uppgifter för att kanske behålla lite mer anonymitet. Du är förmodligen något äldre än du säger.

Du påstår att flera 30 åringar på jobbet flirtat med dig. En vanlig uppfattning av män i din ålder när egna ålderstecken börjar rada upp sig, man tittar på de unga attraktiva kvinnorna och ställer sig frågan om man ff har det. Och läser in saker som inte alltid finns. 

En klassisk medelålderskris där realiteten av vad livet gett framstår att tydligare. Med lite panik och noja i kölvattnet. Man tittar tillbaks på val och vägskäl man hade i livet när ålderdomen ligger närmre i förgrunden än tidigare. 

du och din fru har det inte bra säger du men ni kanske bara har det som folk har det mest såtillvida att livet faktiskt går upp och ner. I en annan relation kommer andra utmaningar.är gräset grönare ?  Samtidigt är det en stor uppoffring att vilja ha barn men inte få. Men du agerar i elfte timmen på något du vetat länge ? Därav min tanke kring en släng av medelålderskris i detta och tyvärr lite gubbsjuka. 

Inte ovanligt för män i samma ålder med eller utan barn börjar snegla mot yngre kvinnor ofta på jobbet och tror det finns ömsesidighet. Ni tittar sällan på egna åldern eller spegelbild, när ålder och falnande libido inträder, ni tittar på allt yngre kvinnor. 
    eftersom du inte förrän nu agerat på din barn längtan funderar jag på om du ens haft den tidigare. Den kommer nu först. Kanske för att nu är det kniven mot strupen utifrån din egen  ålder. det är nu eller aldrig. Du har skjutit frågan framför dig. 

ett hårt slag mot din nuvarande om du skulle lyckas i dom strävan att både skaffa yngre kvinna och få barn med densamma. Kan du leva med det ? orkar du stanna och göra något bra av livet ändå ? Stora frågor. För och nackdelar med alla val i livet. Lycka till ! 

Håller med
  • Anonym (XXX)
    MsM84 skrev 2024-03-15 17:18:15 följande:

Adoptera?

Anonym (Vår) skrev 2024-03-15 17:28:56 följande:

Ja, adoptera

Det är för sent om hon är 45 år (och han förmodligen i samma ålder eller lite äldre, som det brukar vara). OM de skulle få adoptera, skulle det vara ett barn som är uppe i 6-7-8-årsåldern, och då brukar det bli oceaner av problem när barnet redan är så präglat på sin ursprungskultur, samt har massor av dåliga livserfarenheter, har kommit in i dåliga vanor o.s.v.. Ofta blir de barnen också "halvspråkiga" - de glömmer sitt modersmål men lär sig aldrig svenska som en infödd. Det är inget jag skulle rekommendera. 

För övrigt hinner de knappast fram i kön innan de blir för gamla även för ett stort barn, om de inte redan står i den...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mycket att ta hänsyn till!) skrev 2024-03-15 17:42:35 följande:

Hur gammal är du själv?
    Tänker att du först ska hitta en kvinna och sen skaffar man sällan barn på en gång utan man lär ju känna varandra förste ett ta.
    Sen om du är ungefär jämngammal med din fru så hur gammal tänker du att din nya kvinna ska vara?
    Många kvinnor som väljer män över 45 är ju då själva oftast 35+ och då har ju redan många kvinnor redan barn så då ska du också hitta en kvinna som vill ha fler barn och det kan ju också då bli att du får bonusbarn på köpet.
    Ska du skilja dig och sen träffa en ny och du är jämngammal med din fru kommer du att vara närmare 50 år och visst kan män bli fäder långt upp i åldrarna men även män  har svårare att göra en kvinna gravid ju äldre han är så det är inte alls säkert att det går fort för att du kunde göra kvinna gravida när du var yngre och är den kvinna du ska skaffa barn över 35 kan hon också ha svårare att bli gravid så det är inte säkert att det går så smidigt med en ny kvinna heller.
    Men hur tänker du?
    att det är lätt för dig att hitta en ny kvinna som vill skaffa barn med dig ganska så snabbt? vilket åldersspann tänker du? kan du tänka dig bonusbarn?
    Skulle det vara lätt för dig att älska en ny kvinna utan att tänka på din nuvarande fru?
    Du har mycket att tänka över!

Eftersom barn är så viktigt för TS, bör den nya kvinnan vara max 33 år. Om de ska ha en rimlig chans att få åtminstone två barn. Vill TS ha tre barn, så bör kvinnan inte vara äldre än 30.

Om TS kommer att få en så pass ung kvinna, beror förstås på hur attraktiv han är just för unga kvinnor. Det finns unga kvinnor som beundrar en viss typ av äldre män - "de grå tinningarnas charm", "en stilig mogen man med de första grå håren och första erfarenhetsrynkorna", "en faders- och ledargestalt" o.s.v.. Men de allra flesta 45-åriga männen är gubbar i de allra flesta 30-åriga kvinnors ögon. Här måste TS ta en ärlig blick på sig själv i spegeln, samt fundera över vilket intryck han brukar göra på unga kvinnor.
  • Anonym (XXX)
    nihka skrev 2024-03-15 18:03:06 följande:

Äggdonation?

Fast nu stod det ju att frun nästan förlorat livet redan i deras försök... och 45 år är för gammalt för en graviditet, till och med för en kvinna som utan problem fött barn tidigare i livet. Riskerna är höga i den åldern; de olika organsystemen i kroppen är redan inne på sin reservkapacitet (vi är inte skapta för att bli så gamla som vi blir nu i Västerlandet) - och under graviditeten måste de arbeta för två. För att inte tala om att en förstaförlossning är som ett maratonlopp till och med för en ung och frisk kvinna. 
  • Tow2Mater
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-16 12:32:39 följande:
    Eftersom barn är så viktigt för TS, bör den nya kvinnan vara max 33 år. Om de ska ha en rimlig chans att få åtminstone två barn. Vill TS ha tre barn, så bör kvinnan inte vara äldre än 30.

Om TS kommer att få en så pass ung kvinna, beror förstås på hur attraktiv han är just för unga kvinnor. Det finns unga kvinnor som beundrar en viss typ av äldre män - "de grå tinningarnas charm", "en stilig mogen man med de första grå håren och första erfarenhetsrynkorna", "en faders- och ledargestalt" o.s.v.. Men de allra flesta 45-åriga männen är gubbar i de allra flesta 30-åriga kvinnors ögon. Här måste TS ta en ärlig blick på sig själv i spegeln, samt fundera över vilket intryck han brukar göra på unga kvinnor.
    Vad är fel med ett barn????
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ditt liv) skrev 2024-03-15 18:11:11 följande:

Rent krasst så är det ju ditt liv du ska leva och du ska vara nöjd med dina val. Du ska inte stanna i en relation du kommer att ångra livet ut.. Livet är kort och vill du verkligen ha barn så kanske det är värt att satsa innan det är för sent? Självklart kommer din fru bli förkrossad, men är det din dröm att få just biologiska barn så finns det inte så många alternativ. Du vill inte ligga bitter och ångerfull på din dödsbädd sedan.

Ja, jag tänker också så. Jag känner en man som är drygt 60 nu och som förlorade sitt enda - vuxna - barn under tragiska omständigheter för en tid sedan. Han ångrar SÅ att han inte drev igenom ett barn till, men hans fru - som han är skild ifrån sedan länge p.g.a. andra orsaker - ville inte det. 

Han är desperat efter ett barn, men han fattar själv att han inte längre är attraktiv för en kvinna i barnafödande ålder, så i så fall måste han "köpa" en ung fru åt sig från närmre Asien eller Afrika, och han har för mycket moral och självrespekt för ett sådant arrangemang. Han pratade även om surrogatmamma i Ukraina, men precis när han börjat ta de kontakterna blev det krig där... Han har nog insett nu att han aldrig kommer att få bli far, och han är så ledsen. 

TS, gör inte det mot dig själv - nu har du fortfarande hyfsade möjligheter, men om fem år är de små och om tio år är de obefintliga...
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2024-03-16 12:42:54 följande:
    Vad är fel med ett barn????
    Inget, men de flesta vill ha två eller tre. Med tonvikt på tre. Många tycker också att man inte riktigt är en familj, förrän man har två barn.
Svar på tråden Lämna min fru för chansen att få ett barn?