• Anonym (Tom)

Lämna min fru för chansen att få ett barn?

Min fru och jag kan inte få barn. Vi har försökt i flera år med hjälp men gav upp då det höll på att kosta henne livet..

Nu är hon för gammal (45) och jag förlikade mig med att inte få bli far. Det kändes ok att satsa på annat. Hon sörjde mer. Jag såg andra fördelar med ett liv bara vi två.

Men senaste året känner jag helt annorlunda. Jag vill verkligen ha barn. Längtar t.o.m.

Tankarna går att lämna min fru och satsa på en annan kvinna. Men det dåliga samvetet krossar mig. Det skulle vara så otroligt förkrossande för min fru. Samtidigt så vill jag leva ett familjeliv med egna barn.

Har haft två flickvänner som blev gravida med mig (abort) innan jag träffade min fru så har förhoppningar om att kunna bli pappa.

Min fru är fantastiskt på alla vis och det SISTA jag vill är att göra henne olycklig. Men jag klarar inte att leva ett liv utan en egen familj :( vad fan gör jag??

• Svar på tråden Lämna min fru för chansen att få ett barn?
  • Anonym (Tom)
    nihka skrev 2024-03-15 18:03:06 följande:

Äggdonation?

Det har vi redan försökt med.. även embryodonnation fast det inte var min vilja- gjorde det för hennes skull men det funkade inte.,
  • Anonym (Familjehem)

Om du ska ha ett barn av eget kött och blod låter lämna som det enda alternativet, om ni nu inte kan få mer hjälp. Förstår att det måste vara ett jättesvårt avgörande men det är bara du som kan komma fram till ett beslut, kanske med hjälp av profesionellt stöd

Och annars, kanske bli familjehem? Det behövs verkligen just nu och skulle kanske ge er en annan mening. Och framför allt en möjlighet för andra barn att få en trygg uppväxt.

• Anonym (Tom)
    Anonym (???) skrev 2024-03-15 20:47:46 följande:

Varför skriver du inte hur gammal du själv är? Rätt så avgörande information för att kunna tycka något. Är du själv också 45+ får man väl nog säga att tåget redan har gått för dig också eller skall någon bli gravid med ditt barn någon veckan efter du har lämnat din fru? 

Jag är 43 år.

Nej jag räknar inte med att allt skulle vara fixat på en gång, men jag har aldrig haft större svårigheter med kvinnor och märker att det är några 30+ kvinnor på jobbet som är flirtiga. Är inte alls intresserad. Men det känns inte som tåget har gått för min del.

Tyvärr har hela barnlösheten skapat stor sorg mellan mig och min fru. Vi har fått begränsa vårt umgänge då hon inte klarar av att umgås med vänner som har familj lika ofta. Vi är inte så fysiska med varandra längre.. kampen gjorde oss inte starkare.. tvärt om så skapade det en massa sorg och oro. Jag var nära att mista henne i ett missfall som kunde ha slutat riktigt riktigt illa. Det skapade ett stort trauma. 

Jag längtar efter kärlek och passion. Att få bilda familj med en kvinna som jag känner mig nära med..

Men jag känner plikttrohet att jag måste stanna med min fru. För annars är jag en riktig skitstövel.. Men jag orkar inte satsa på något som trasats sönder så mycket. Längtar efter ett lätt liv där kärleken flödar och hon vips hux flux blir gravid utan massa problem,

Och jag kanske aldrig får det. Men bör man försöka få det eller stanna? :( 
  • Anonym (Tom)
    Anonym (SL) skrev 2024-03-15 20:53:25 följande:

Som flera har skrivit så är det ju ditt liv och du ska göra val utifrån vad du tror kommer göra dig lycklig.
    Men...du ska även leva med dina val och det finns ju inga garantier att du kommer bli pappa bara för att du dumpar din fru...
    Du kanske faktiskt inte hittar rätt person att skaffa barn med eller låt oss säga att du hittar rätt person men även hon har svårt att bli gravid....Ska du dumpa henne med då? 

För mig är det skillnad på att gå isär för att man vill olika kring barn och att dumpa någon för att hen är infertil eller på annat sätt inte kan få barn...
    För mig är det ganska elakt faktiskt...

Ja det är elakt..

Hur hade du gjort? Om du hade två val där första var noll barn och alternativ två var en liten chans till barn. Vilket alternativ hade du satsat på?
  • Anonym (Ss)
    Anonym (Tom) skrev 2024-03-15 21:41:14 följande:
    Jag är 43 år.

Nej jag räknar inte med att allt skulle vara fixat på en gång, men jag har aldrig haft större svårigheter med kvinnor och märker att det är några 30+ kvinnor på jobbet som är flirtiga. Är inte alls intresserad. Men det känns inte som tåget har gått för min del.

Tyvärr har hela barnlösheten skapat stor sorg mellan mig och min fru. Vi har fått begränsa vårt umgänge då hon inte klarar av att umgås med vänner som har familj lika ofta. Vi är inte så fysiska med varandra längre.. kampen gjorde oss inte starkare.. tvärt om så skapade det en massa sorg och oro. Jag var nära att mista henne i ett missfall som kunde ha slutat riktigt riktigt illa. Det skapade ett stort trauma. 

Jag längtar efter kärlek och passion. Att få bilda familj med en kvinna som jag känner mig nära med..

Men jag känner plikttrohet att jag måste stanna med min fru. För annars är jag en riktig skitstövel.. Men jag orkar inte satsa på något som trasats sönder så mycket. Längtar efter ett lätt liv där kärleken flödar och hon vips hux flux blir gravid utan massa problem,

Ja, nog verkar du vara en skitstövel, det håller jag verkligen med dig om. Du verkar inte att vara någon att hålla i när det blåser direkt. Lämna henne du. Hon kommer säkert att bli ledsen först, men med tiden kommer hon att få ett bättre liv utan dig.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Du har ingen skyldighet att stanna med din fru. Om du känner så starkt för detta, bör du kanske lämna henne för bådas skull? Och försöka hitta en yngre kvinna att skaffa barn med.

Men glöm inte att det inte finns några garantier. Det är inte självklart att det går bara för att du är man och har fler år på dig. Du ska hitta rätt kvinna, hon ska vilja ha barn med dig och ni ska kunna få barn. Ni bör lära känna varandra ordentligt först osv.

Jag förstår ditt dilemma. Stannar du med din fru och avstår från biologiska barn, riskerar du att bli bitter. Lämnar du din fru och ändå inte lyckas bilda familj, riskerar du att ångra att du lämnade.

• Anonym (Tom)
    Tow2Mater skrev 2024-03-15 17:43:40 följande:

Ja, klarar du inte att leva ett liv utan en egen familj så måste du ju lämna och hitta någon annan att bilda familj med. Det måste ju din fru kunna forstå.

Grejen är att hon hade gått i bitar om jag lämnade av den anledningen.. 

Men jag vet inte vad jag ska göra. Relationen har tagit så mycket stryk. Intima är vi knappt längre då det är förknippat med ångest.

Längtar efter ett lättsammare liv med kärlek, sex och där barn bara blir till utan svårigheter. och för min del är det ju inte kört än.. men för henne är det ju det..
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-03-15 21:49:16 följande:

Du har ingen skyldighet att stanna med din fru. Om du känner så starkt för detta, bör du kanske lämna henne för bådas skull? Och försöka hitta en yngre kvinna att skaffa barn med.

Men glöm inte att det inte finns några garantier. Det är inte självklart att det går bara för att du är man och har fler år på dig. Du ska hitta rätt kvinna, hon ska vilja ha barn med dig och ni ska kunna få barn. Ni bör lära känna varandra ordentligt först osv.

Jag förstår ditt dilemma. Stannar du med din fru och avstår från biologiska barn, riskerar du att bli bitter. Lämnar du din fru och ändå inte lyckas bilda familj, riskerar du att ångra att du lämnade.

Exakt så!

Får jag fråga hur du hade valt om du var i min situation? Vill tillägga att relationen inte längre är bra (Pga av barnlösheten- den var dock fantastisk innan vi började försköka få barn).
  • Anonym (Tom)
    Anonym (Ss) skrev 2024-03-15 21:47:48 följande:
    Ja, nog verkar du vara en skitstövel, det håller jag verkligen med dig om. Du verkar inte att vara någon att hålla i när det blåser direkt. Lämna henne du. Hon kommer säkert att bli ledsen först, men med tiden kommer hon att få ett bättre liv utan dig.
    Hade du själv valt bort barn av pliktkänsla mot din partner? En partner där kärlek och intimitet inte längre är självklart?

ja eller nej
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Tom) skrev 2024-03-15 21:41:14 följande:
    Jag är 43 år.

Vadå ska du sätta ut en annons att nästa kvinna du blir tillsammans med SKA vilja och kunna skaffa barn med dig och gärna inom några veckor eller högst ett år innan du själv blir för gammal?

Vilken jäkla kass kvinnosyn du har!  
    Jag tycker du ska göra din fru en stor tjänst och lämna henne IDAG! och aldrig mer kontakta henne under hela ditt miserabla liv!
Svar på tråden Lämna min fru för chansen att få ett barn?