• Anonym (Tom)

Lämna min fru för chansen att få ett barn?

Min fru och jag kan inte få barn. Vi har försökt i flera år med hjälp men gav upp då det höll på att kosta henne livet..

Nu är hon för gammal (45) och jag förlikade mig med att inte få bli far. Det kändes ok att satsa på annat. Hon sörjde mer. Jag såg andra fördelar med ett liv bara vi två.

Men senaste året känner jag helt annorlunda. Jag vill verkligen ha barn. Längtar t.o.m.

Tankarna går att lämna min fru och satsa på en annan kvinna. Men det dåliga samvetet krossar mig. Det skulle vara så otroligt förkrossande för min fru. Samtidigt så vill jag leva ett familjeliv med egna barn.

Har haft två flickvänner som blev gravida med mig (abort) innan jag träffade min fru så har förhoppningar om att kunna bli pappa.

Min fru är fantastiskt på alla vis och det SISTA jag vill är att göra henne olycklig. Men jag klarar inte att leva ett liv utan en egen familj :( vad fan gör jag??

• Svar på tråden Lämna min fru för chansen att få ett barn?
  • Anonym (Yeti)

Det är ett osannolikt scenario att någon annan ung kvinna känner att hon vill skaffa barn med någon som (så vitt jag förstår) närmar sig 50-strecket. 

Du kanske ska fundera om du inte befinner dig i en ålderskris?

• fornminne

Håller med ovanstående, det är extremt mycket konstiga antaganden om TS i tråden. Medelålderskris, gubbsjuk, att han egentligen är äldre än han påstår, osv osv.

Helt utan belägg.

Att han sörjer sitt barnlösa liv och att han och frun har glidit ifrån varandra, verkar inte ha någon betydelse för många som svarat. Han är tydligen ändå en skit som ens TÄNKER på att lämna sin fru. Samt är så fräck att han inbillar sig att han skulle kunna få en yngre kvinna.

Detta trots att världen är full av män med yngre kvinnor, ibland mycket yngre, även om det är mindre vanligt.

Några få har svarat vettigt och gett TS goda råd. All heder åt er.

• fornminne
    Anonym (Yeti) skrev 2024-03-16 14:23:36 följande:

Det är ett osannolikt scenario att någon annan ung kvinna känner att hon vill skaffa barn med någon som (så vitt jag förstår) närmar sig 50-strecket. 

TS ÄR 43!!!

DET STÅR UTTRYCLIGEN I TRÅDEN.

Läser inte folk ordentligt?

Visst, TS kanske ljuger, men i så fall är det ju mest han själv som förlorar på det.
  • Anonym (Zxcv)

Men det är väl ändå inte så unikt? En bekant skilde sig och träffade en ny fru. Han är strax över 50 och nya frun är 32. Har en kollega som är 54, äldsta barnet har precis börjat F-klass. Frun är ca 10 år yngre. En annan kollega höll på med en massa IVF men fick ge upp, relationen dog och frun tog ut skilsmässa när han var strax över 40. Han hade nog ingen egentligen plan när han blev dumpad men träffade en ny, yngre kvinna som han fick två barn med.
  • Anonym (Yeti)
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-03-16 14:39:02 följande:
    Men det är väl ändå inte så unikt? En bekant skilde sig och träffade en ny fru. Han är strax över 50 och nya frun är 32. Har en kollega som är 54, äldsta barnet har precis börjat F-klass. Frun är ca 10 år yngre. En annan kollega höll på med en massa IVF men fick ge upp, relationen dog och frun tog ut skilsmässa när han var strax över 40. Han hade nog ingen egentligen plan när han blev dumpad men träffade en ny, yngre kvinna som han fick två barn med.

I min värld så är det ett osannolikt scenario. Tycker inte man ska hymla över det. Jag vill inte att ts ska bli bitter när han väl skilt sig och det visar sig att ingen yngre kvinna vill ha honom. Visst finns det säkert vissa som har så. yngre kvinnor är ingenting som växer på träd direkt då dessa är hett byte för män i alla åldrar. (Och varför skulle hon egentligen välja en äldre när jämnåriga står på led?)

Jag förstår att barnlöshet kan kännas svårt.

• Lönnsirap
    Anonym (Snövit) skrev 2024-03-16 14:02:31 följande:

Han har varit ok med att det inte blev några barn tidigare. Åren har därefter tuffat på.  relationen har pågått i många år, man ändras, vardag inträder, tristess leda, gråa hår. Med och motgångar, få undkommer detta.. alltså alla har väl sitt. Men här har vi en man 45+ som skriver att han  tror sig tycka att snyggingarna på jobbet är flirtiga, 30-åringarna, kanske jag som man i mitt trista förhållande med min gamla fru kan få en sån där ung sak. Där kan det kanske bli barn av också. Kanske jag ändå ville ha ett barn när allt kommer omkring. 

Men jag ställer mig frågan om det är barngrejen som verkligen är ts issue. Han verkar uppleva leda i relationen och ja det kommer många som befinner sig i långa relationer Inte ifrån i perioder. Det blir vardag. Man måste jobba på det. Barnlösheten fanns inte där som ett stort problem för honom tidigare. Han skriver det själv. Så han behöver reda i vad det är han vill, vad som fattas honom och vad detta står för egentligen. Är det ett barn han vill ha verkligen ? Eller är det en ny mer livfull kvinna mer sex yngre osv osv. 

medelåldrskris om du frågar mig. Jag tror inte han är yngre än sin fru snarare äldre, 45-isch om du frågar mig det lackar mot 50 då om nånsin komme de existensiella frågorna för många  män. Och det är väl rimligt. men att lösningen alltid skulle vara en yngre kvinna inlindat i att man vill ha ett barn trots att det tidigare inte hade så stor betydelse ? hmmm

Kanske en yngre fru och ett barn kan lösa det alltmer stigande dödsångesten. Han vore inte den första man som löst sin livsleda detta vis. 

jag vet inte men detta är en tolkning av hans rader. Jag säger inte att det är fel att vilja ha ett barn men korrelationen till hans ålder och dessa tankar först nu får mig att fundera faktiskt. 

Det är skillnad på att tycka att ett liv utan barn skulle vara okej, och att aktivt stanna i en relation som man inte uppfattar ger en det man skulle vilja ha. 

Jag tolkar inte in att TS tycker att barn är det som är den stora grejen, utan snarare att han faktiskt tror att det fortfarande faktiskt finns en chans att få barn, och att det kanske är värt att chansa.  

Genom att välja sin hustru väjer han bort chansen att börja om, och jag tycker faktiskt inte alls att det låter ålderskris att separera från en relation där det inte blev barn, eller där man blir isolerad utifrån sorg. 

Att det sen kanske inte blir några barn ändå, är fullständigt rimligt det också. Självklart kan han också välja annorlunda och försöka rädda den relation han har. Män är fertila längre, men även de behöver ju ta ställning till om en relation är värd som den är, eller om barn är viktigt.
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2024-03-16 15:06:47 följande:
    Det är skillnad på att tycka att ett liv utan barn skulle vara okej, och att aktivt stanna i en relation som man inte uppfattar ger en det man skulle vilja ha. 
    Dessutom har ofruktsamhet hos äktenskapspartnern alltid varit en godtagbar anledning till skilsmässa, även i länder och religioner där man är restriktiv till att bevilja skilsmässa annars. Det är liksom inget konstigt att förvänta sig att ett äktenskap ska resultera i barn. 

Men här verkar många tycka, att det är mer OK att skilja sig av andra anledningar än just denna, uppenbara? Familjeliv är alltid omvända världen.
  • Anonym (Yeti)
    Anonym (XXX) skrev 2024-03-16 15:11:23 följande:
    Dessutom har ofruktsamhet hos äktenskapspartnern alltid varit en godtagbar anledning till skilsmässa, även i länder och religioner där man är restriktiv till att bevilja skilsmässa annars. Det är liksom inget konstigt att förvänta sig att ett äktenskap ska resultera i barn. 

Men här verkar många tycka, att det är mer OK att skilja sig av andra anledningar än just denna, uppenbara? Familjeliv är alltid omvända världen.
    Tycker det är ett legitimt skäl till skilsmässa. Tror inte att han får det han vill ha i slutändan ändå. Det verkar vara ett föremål för förvåning bland många äldre herrar för att sen utkristallisera sig till bitterhet över det motsatta könet. Tycker ts ska vara realistisk.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Yeti) skrev 2024-03-16 15:32:35 följande:
    Tycker det är ett legitimt skäl till skilsmässa. Tror inte att han får det han vill ha i slutändan ändå. Det verkar vara ett föremål för förvåning bland många äldre herrar för att sen utkristallisera sig till bitterhet över det motsatta könet. Tycker ts ska vara realistisk.
    Fast 43 år är ju inte gammalt, och han har erfarenheter av kvinnor. De 40-50+ -åriga männen som gnäller över att inga unga kvinnor vill ha dem här på forumet, har aldrig haft en tjej i någon ålder. Det är en helt annan grad av orealistiska förväntningar och bitterhet. 

Och kvinnan måste ju inte vara 21 - det räcker att hon är 33 om de ska satsa på två barn. Då är de tio års skillnad, och det är inget alls i den åldern.
  • Tow2Mater

Inte alls osannolikt!
Svar på tråden Lämna min fru för chansen att få ett barn?