• Anonym (M)

Är man tjock om man väger 70 kg ?

Om man är tjej och väger 70 till 166 cm, är man tjock då? Vad anser ni? och vilken är den perfekta längden och vikten?

• Svar på tråden Är man tjock om man väger 70 kg ?
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-03-20 12:24:26 följande:
    Förstår vad du menar. Jag jämför med dom 59-62kg som jag har vägt tills pandemin startade ungefär på samma träningsmängd. Eftersom jag är van vid att ha en mindre mängd kroppsfett än nu på 67kg så är jag lite musklig men mjuk liksom. För "normala" icke fitnessfolk så ser jag atletisk och smal ut i deras ögon. Mina träningsintresserade kompisar tycker jag ser fluffig ut som känt mig innan, så det beror på vem betraktaren är.

Jag skulle kunna behålla den formen jag har nu utan problem men det är ett intresse för mig att man kan styra sitt utseende. Och jag gillar känslan att vara lättare och rörlig som jag var förut. Men det är inget fel i att vara kvinnligt mjukare, bara en fråga om preferens och känsla.
    De flesta. Både män och kvinnor anser att en slank kropp på kvinnor är attraktivare.

Så att säga att kvinnor ska vara mjuk eller kurvigt och att det är kvinnligt. Känns del att säga när så många idag är överviktiga.
  • Anonym (Mållan)
    Mandel skrev 2024-03-20 11:27:16 följande:

Hittade denna länk:

www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett&utm_medium=iframe&utm_campaign=2024-03-20

Kvinnan på bilden med BMI23,4 - normalviktig, har ju väldigt fluffig mage och just bukfett är väl det mest ohälsosamma man kan ha.

Jag har i många år reagerat både på män och kvinnor som har dessa "grodkroppar" som jag kallar det. Smala armar och ben, men en stor rund mage.

Hon ser ändå ut att ha en midja och då är hon förmodligen inte ohälsosam. Lite fluff på nedre delen av magen och lågt bmi är ingen fara. 

Bukfeta personer har en äppelformad kropp med en mage som börjar direkt under brösten och står rakt ut, ofta i kombination med stor byst och kort överkropp. 

Intressant att de "överviktiga" har en vikt som endast är strax över bmi-gränsen. Många pratar ju om att man kan vara hälsosam med ett högt bmi ungefär som att någon med 30 i bmi är hälsosam pga en extrem mängd muskler. Inte ens dessa som är mycket vältränade hamnar speciellt långt över normalviktsgränsen. 

Om man har en kropp som är fast, vältränad, ingenting som dallrar, ja då vet man att man är normalviktig. Det behövs inget bmi-test till att få reda på det. Har man saker som dallrar när man går, ja då har man överflödigt fett. Det är den enkla regeln. En annan enkel regel är om du har något som hänger över skärpet så är det inte muskler. Det kallar jag spegeltestet. Titta dig i spegeln, TS, så vet du om du är tjock eller inte. Tränar du på atletnivå så vet du själv att du inte är tjock oavsett vad vågen säger. 
  • Mandel
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 12:32:37 följande:
    De flesta. Både män och kvinnor anser att en slank kropp på kvinnor är attraktivare.

Så att säga att kvinnor ska vara mjuk eller kurvigt och att det är kvinnligt. Känns del att säga när så många idag är överviktiga.
    Fast historiskt har det väl alltid i konsten avbildats kvinnor med lite större byst, smal midja och fylliga rumpor. Finns säkerligen undantag.
    Och det beror även på i vilken del av världen man befinner sig. Vissa kulturer föredrar fylliga kvinnor medans vissa länder i Asien och numera västvärlden sedan 60- 70-talet så är det smalt/magert/litet som hägrar.

I samband med porrens intåg i "folkhemmet" med internet så har även fejkbröst och rumpor blivit populärt. Kvinnor ska inte ha naturliga former för då är de mulliga/tjocka, men om de har opererat sig till det så är det bara attraktivt/upphetsande.

Och rent krasst så handlar det även om biologi i de fallen. Kvinnor med former signalerar att de har lättare att föda och amma barn och en kvinna med lite hull klarar sjukdom, svält osv bättre än en mager.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Hm)
    Mandel skrev 2024-03-20 12:48:09 följande:
    Fast historiskt har det väl alltid i konsten avbildats kvinnor med lite större byst, smal midja och fylliga rumpor. Finns säkerligen undantag.
    Och det beror även på i vilken del av världen man befinner sig. Vissa kulturer föredrar fylliga kvinnor medans vissa länder i Asien och numera västvärlden sedan 60- 70-talet så är det smalt/magert/litet som hägrar.

I samband med porrens intåg i "folkhemmet" med internet så har även fejkbröst och rumpor blivit populärt. Kvinnor ska inte ha naturliga former för då är de mulliga/tjocka, men om de har opererat sig till det så är det bara attraktivt/upphetsande.

Och rent krasst så handlar det även om biologi i de fallen. Kvinnor med former signalerar att de har lättare att föda och amma barn och en kvinna med lite hull klarar sjukdom, svält osv bättre än en mager.
    Det är så
  • Anonym (Tjejen)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 12:32:37 följande:

Mmm, fast preferenser. De flesta partners jag haft tycker bättre om mig med mer hull, dom tycker det är kvinnligare. Bara en tyckte om den form jag själv gillar bäst på mig själv, trimmad tight kropp. Tycker själv midjan blir som snyggast när den är steget över magrutor. Alltså en slank, definierad midja. Men folk tycker olika.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-03-20 12:55:36 följande:
    Mmm, fast preferenser. De flesta partners jag haft tycker bättre om mig med mer hull, dom tycker det är kvinnligare. Bara en tyckte om den form jag själv gillar bäst på mig själv, trimmad tight kropp. Tycker själv midjan blir som snyggast när den är steget över magrutor. Alltså en slank, definierad midja. Men folk tycker olika.
    Dom flesta män tycker att kvinnor ska ha lite hull
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Tjejen) skrev 2024-03-20 12:55:36 följande:
    Det kan inte vara så att du hade extra hull när du träffade de killar som gillade att du hade extra hull också ?
    Är var du slankare och tyckte du skulle lägga på sig extra hull ?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Rob) skrev 2024-03-20 13:17:05 följande:
    Det kan inte vara så att du hade extra hull när du träffade de killar som gillade att du hade extra hull också ?
    Är var du slankare och tyckte du skulle lägga på sig extra hull ?
    Sen är inte alla helt ärliga med vad dom tycker. Det kallas social kompetens har jag hört.
  • Anonym (Rob)
    Mandel skrev 2024-03-20 12:48:09 följande:

Bara för att konsten avbildade det. Betyder inte att alla män gillade tjocka kvinnor.  De flesta kvinnor var inte tjocka på den tiden.

www.psypost.org/men-are-more-attracted-to-women-with-lower-bmi-but-agree-those-with-higher-bmi-appear-more-healthy-and-fertile/

"Lower BMI may be perceived as advantageous as it signifies better health, fertility, youthfulness, and maternal investment. Earlier research has found that the most desired BMIs are approximately 18-20, considerably below the average or typical values of young women in well-fed populations."
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Mx) skrev 2024-03-20 13:21:57 följande:
    Sen är inte alla helt ärliga med vad dom tycker. Det kallas social kompetens har jag hört.
    Näe, exakt.  
    Det är väl det värsta du kan säga till en kvinna att hon borde gå ner i vikt.
Svar på tråden Är man tjock om man väger 70 kg ?