Mandel skrev 2024-03-20 11:27:16 följande:
Hittade denna länk:
www.svd.se/a/LlWqEQ/bmi-far-kritik-manga-normalviktiga-har-ohalsosamt-mycket-bukfett&utm_medium=iframe&utm_campaign=2024-03-20
Kvinnan på bilden med BMI23,4 - normalviktig, har ju väldigt fluffig mage och just bukfett är väl det mest ohälsosamma man kan ha.
Jag har i många år reagerat både på män och kvinnor som har dessa "grodkroppar" som jag kallar det. Smala armar och ben, men en stor rund mage.
Hon ser ändå ut att ha en midja och då är hon förmodligen inte ohälsosam. Lite fluff på nedre delen av magen och lågt bmi är ingen fara.
Bukfeta personer har en äppelformad kropp med en mage som börjar direkt under brösten och står rakt ut, ofta i kombination med stor byst och kort överkropp.
Intressant att de "överviktiga" har en vikt som endast är strax över bmi-gränsen. Många pratar ju om att man kan vara hälsosam med ett högt bmi ungefär som att någon med 30 i bmi är hälsosam pga en extrem mängd muskler. Inte ens dessa som är mycket vältränade hamnar speciellt långt över normalviktsgränsen.
Om man har en kropp som är fast, vältränad, ingenting som dallrar, ja då vet man att man är normalviktig. Det behövs inget bmi-test till att få reda på det. Har man saker som dallrar när man går, ja då har man överflödigt fett. Det är den enkla regeln. En annan enkel regel är om du har något som hänger över skärpet så är det inte muskler. Det kallar jag spegeltestet. Titta dig i spegeln, TS, så vet du om du är tjock eller inte. Tränar du på atletnivå så vet du själv att du inte är tjock oavsett vad vågen säger.