• Anonym (M)

Är man tjock om man väger 70 kg ?

Om man är tjej och väger 70 till 166 cm, är man tjock då? Vad anser ni? och vilken är den perfekta längden och vikten?

• Svar på tråden Är man tjock om man väger 70 kg ?
  • Auditanne

Nej, tjock är du inte med dessa mått men däremot lite lättare övervikt, såvida det inte är ren muskelmassa som kilona består av.

Jag vet inte exakt vad som utgör den perfekta vikten. Har hört att 110 kilo under ens längdsiffra är ett ideal som klär de flesta. 
    Är man ex 165 cm lång så ska vikten då ligga på 55 kilo. Eller 170 cm på 60 kg. 

• Klartsomvatten
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-19 12:32:37 följande:
    Låg på sjukhus vägde 63 kg, lika lång som TS. Läkarna var på mig om att jag skulle äta för att öka i vikt, en dietist ordinerades av läkarna. Dietisten skrev ut näringsdryck på recept, Fortimel
    Låter inte alls troligt. Om du är 166 cm och vägde 63 kg så var du ju helt normalviktig, varken överviktig eller underviktig. Finns ingen akut anledning att behöva öka i vikt då. Det hade varit en helt annan sak om du vägde typ 35 kg. Sluta sprid bullshit. Däremot kan man såklart ändå ha brist på näringsämnen på grund av ensidig kost, även om man är normalviktig, men underviktig var du ej och det finns absolut ingen anledning till att behöva öka i vikt snabbt om man är 166 cm lång och väger 63 kg - det är normalvikt.
  • Anonym (Berit)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-19 13:23:14 följande:
    51 kg är undervikt
    Nej. 51 kilo ger ett BMI på 18,5 normalvikt är 18,5-25 
  • Anonym (O)
    Anonym (Mx) skrev 2024-03-19 13:21:28 följande:
    Måste vara en fantasi/lögn, alternativt handla om något kring hälsan snarare än vikten.
    Ja, exakt. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-19 13:23:14 följande:
    51 kg är undervikt
    Nej, inte med ts längd. Under 51 kg klassas som undervikt. 
  • Anonym (Tung)
    Auditanne skrev 2024-03-19 13:23:44 följande:

Nej, tjock är du inte med dessa mått men däremot lite lättare övervikt, såvida det inte är ren muskelmassa som kilona består av.

Jag vet inte exakt vad som utgör den perfekta vikten. Har hört att 110 kilo under ens längdsiffra är ett ideal som klär de flesta. 
    Är man ex 165 cm lång så ska vikten då ligga på 55 kilo. Eller 170 cm på 60 kg. 

Då ser jag sjukligt mager ut och folk börjar undra hur jag mår. XS och 34 ramlar av mig liksom...
    För min del passar det att väga 62-63kg till mina 163cm. 

Har inte stora bröst utan normala som sitter där de ska trots ålder, smal midja, en bålstabilitet utöver det vanliga (mtb-cyklist och använder "magen" för att parera i skogen) och landsvägscyklingen har fått mig att lära mig att använda rumpan så välsvarvad rumpa/lår trots att jag passerat 50.

Älskar män i träningssammanhang som ser mig som lätt att brotta omkull då jag ser så liten och nätt ut och så är det de själva som åker i backen då jag är stark. 
  • Anonym (Hm)
    Klartsomvatten skrev 2024-03-19 13:26:33 följande:
    Låter inte alls troligt. Om du är 166 cm och vägde 63 kg så var du ju helt normalviktig, varken överviktig eller underviktig. Finns ingen akut anledning att behöva öka i vikt då. Det hade varit en helt annan sak om du vägde typ 35 kg. Sluta sprid bullshit. Däremot kan man såklart ändå ha brist på näringsämnen på grund av ensidig kost, även om man är normalviktig, men underviktig var du ej och det finns absolut ingen anledning till att behöva öka i vikt snabbt om man är 166 cm lång och väger 63 kg - det är normalvikt.
    Varför skulle jag ljuga om det, vilket otrevligt inlägg. Har ingen anledning eller vinning att hitta på, det är sant det jag skrev
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Tung) skrev 2024-03-19 13:42:18 följande:
    Då ser jag sjukligt mager ut och folk börjar undra hur jag mår. XS och 34 ramlar av mig liksom...
    För min del passar det att väga 62-63kg till mina 163cm. 

Har inte stora bröst utan normala som sitter där de ska trots ålder, smal midja, en bålstabilitet utöver det vanliga (mtb-cyklist och använder "magen" för att parera i skogen) och landsvägscyklingen har fått mig att lära mig att använda rumpan så välsvarvad rumpa/lår trots att jag passerat 50.

Älskar män i träningssammanhang som ser mig som lätt att brotta omkull då jag ser så liten och nätt ut och så är det de själva som åker i backen då jag är stark. 
    Hur ofta brottas 50+kvinnor med okända vuxna män/gubbar spontant? Går du på brottning eller vad tränar du då?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Hm) skrev 2024-03-19 13:42:53 följande:
    Varför skulle jag ljuga om det, vilket otrevligt inlägg. Har ingen anledning eller vinning att hitta på, det är sant det jag skrev
    Då var du troligen undernärd och inte underviktig.
Svar på tråden Är man tjock om man väger 70 kg ?