Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

    Hur kan vissa ha så mycket energi?

    Reclaimyourself skrev 2024-03-19 22:34:53 följande:

    Anonym (Hum):

    Jag har också svårt att vara stilla (har ADHD!), jag måste typ jämt göra något! Men jag har ändå inte så mycket energi som dessa människor. Jag blir tvärtom fort uttröttad (för att inte nämna uttråkad) och skulle aldrig orka med att ha så mycket att göra! Förmodligen blir jag så trött just därför att jag aldrig kan koppla av! Återhämtning är ju A och O för att orka med allt!


    Nu är jag inte extrem men har mycket på gång, kul jobb, familj, träning, aktiv i en förening, vänner.  För mig är återhämtning att göra något annat.  Är jag trött egter jobber är återhämtning träning.  Är jag sliten efter träningen är återhämtning att göra något med famijen osv
  • Anonym (J)

    Jag har lärt mig att om jag har ett aktivt och varierande liv får jag energi och orkar mycket. Det är när det t ex bara är jobb som jag förlorar energi. Men när det är en bra mix av jobb, familj, hobby, träning, vänner orkar jag hålla mig aktiv mer eller mindre konstant. 

    Har haft perioder när jag hamnat i lågenergifaser, dvs jobb, hem, äta nudlar, kollapsa i soffa, tv och dumsurfa, svårt att sova och sen repeat. Tricket för mig att komma ur detta är att börja göra saker även om det känns extremt motigt. Tvinga mig själv att gå och träna efter jobb, boka in saker med vänner på helgerna, aktivera mig i min hobby osv. Plötslig sover jag bättre, är gladare, får mer energi och sen hamnar jag i en positiv spiral. 

    Funkar säkert inte för alla men i alla fall för mig.

      

  • Anonym (J)

    Efter en intensiv jobbvecka och mycket sociala aktiviteter på kvällarna är det för mig bättre avkoppling att åka upp till stugan, röja sly och hugga ved. 2*6 timmar än att ligga i soffan. 

    Tungt fysiskt arbete, bra mat, god sömn och sen är jag redo för nästa jobbvecka

  • Anonym (J)
    Tow2Mater skrev 2024-03-21 17:36:50 följande:
    Gissar du har ett ganska stillasittande jobb?
    Ja, men med mycket möten, samtal, diskussioner, beslut. En del resor och jag sitter sällan långa stunder på samma ställen. Går en del i olika lokaler men inget fysiskt krävande jobb.

    För mig ligger avkopplingen och återhämtningen i att göra något helt annat.  Efter en massa konfliktfyllda möten på jobb är det återhämtning för mig att träffa kompisar och spela dart. Efter en vecka på kontoret är skogsröjning vila.

    Det blir att jag får mycket gjort och ständigt är aktiv.
  • Anonym (J)

    Tow2Mater skrev 2024-03-21 22:38:16 följande:
    Jo, forstår det. Och for en som har ett fysiskt krävande jobb fem dar i veckan kanske det är avkoppling och återhämtning att titta på Netflix i soffan på helgerna.
    Ja, men om vi återgår till TS fundering. Hur orkar/hinner en del med så mycket?

    Ett sätt kan vara att hitta avkoppling och återhämtning som ger något mera än att titta på Netflix.

    Om man har ett fysiskt krävande jobb kanske det är att måla akvareller eller vara aktiv i barnens schackklubb.

    MIn poäng är att för att få mycket gjort kan ett trick vara att göra omväxlande saker som tilför energi på olika sätt.

    För min del är det så att om jag göra omväxlande saker tillför det mer energi och återhämtning än om jag inte gör någonting, Jag är tröttare och mer sliten på måndag morgon om jag bara slöat i soffan hemma jämfört med om jag gjort något väldigt annorlunda mot mitt jobb.
  • Anonym (J)

    För mig är rutiner ett sätt att lägga tankar, tid och energi på rätt saker. Om jag göra vissa saker lika hela tiden behöver jag inte fundera så mycket på det. Som alltid taco till fredagmiddag och göra iordning kläderna för nästa dag  kvällen innan.

  • Anonym (J)

    Had em bekant som var VD för ett större bolag, han hade fast klädsel för varje dag, Han tyckte det var jättesmidigt, behövde alldrig fundera på det. Sen när tisdagsskjortan var utsliten köpte han en ny lika. 

    Vid särskilda tillfällen kunde han sen anpassa.

    Jag tycker det är ett bra exempel på energibesparande rutiner. 

  • Anonym (J)
    Reclaimyourself skrev 2024-03-19 20:52:29 följande:
    Hur kan vissa ha så mycket energi?

    Jag syftar på folk som jämt har tusen järn i elden och alltid flera projekt igång samtidigt. 
    Exempelvis:  tar hand om hem, flera barn,  kanske även flera djur, jobbar 2-3 jobb, driver företag och/eller en blogg eller Youtube -kanal etc.
    Detta var bara lite olika extrema exempel.
    Men det finns ju en del människor som verkar ha obegränsat med tid och energi och jag förstår inte hur det går ihop utan att de blir utbrända, drabbas av sjukdom eller psykisk ohälsa etc? (Nu syftar jag alltså inte på alla dem som faktiskt går in i väggen och drabbas av något sådant! Utan på såna som orkar hålla på såhär i flera år och kanske till och med hela livet)


    Har folk i min omgivning som får väldigt mycket gjort. Ska man se på faktorer som verkar vara lika är det
    - omväxlande saker de håller på med
    - väldigt mycket rutiner för att saker inte ska ta onödigt mycket tid och energi
    - välplanerade, de vet hur lång tid saker tar och passar in det i schemat
    - en hel del självdiciplin
    - hyfsat sund livsstil
    - orädda
Svar på tråden Hur kan vissa ha så mycket energi?