• Anonym (Risa)

Hur gör vi nu?

Mitt barn (går i tvåan) tog med sig en kompis hem idag. Det visade sig sen att barnet inte hade tillåtelse och föräldern säger att hen inte har möjlighet att hämta och närmast kräver att jag åker dit med barnet, att det är mitt ansvar att lösa då föräldern aldrig godkänt att komma hit.

Jag kan inte heller bara åka iväg. Ska barnen ha hit kompisar är det ett krav att de kan ta sig hem själva eller bli hämtade.

Någon som varit i sitsen? Hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör vi nu?
  • Kammen320

Kan ni mötas nånstans mittemellan om ni bor långt ifrån varann? Jag hade försökt,  för barnens skull som verkar trivas ihop, hålla mig på hyfsat vänskaplig fot med föräldern. 

• Fjäril kär
    Anonym (Risa) skrev 2024-03-20 17:57:34 följande:

Jag visste inte att barnet skulle komma, mina barn tar med sig vänner hem titt som tätt och vi stämmer av på morgonen om det är okej den dagen eller inte. Tycker inte det är mitt ansvar att de inte lärt sitt barn att fråga innan.

Nu har du lärt dig att inte ta det för givet. Barnet kan ju väldigt gärna vilja umgås men vet att det borde åka hem och väljer att chansa. Barn kan självklart vara väluppfostrade men förstår inte alltid konsekvenserna av att ta en vit lögn eller chansa.  
    Då får man vara vuxen nog att tillsammans med kompisens föräldrar lösa problemet. 
    Finns det ingen granne, mormor,  kollega eller liknande som kan hjälpa till just ikväll med skjuts? 
  • Anonym (Mami)

Konstigt att inte barnet har kollat med sina föräldrar innan. Det har jag lärt mina barn iaf. Man måste alltid såga till 

• Bergegardh

Fast håller med TS här. Om det var mitt barn som gått hem till någon annan måste jag ju se till att barnet kommer hem. 

Sen vet man ju inte hur situationen ser ut. Kanske är barnets förälder ensamstående med brutet ben. 

Håller dock med om att TS borde försöka samarbeta så gott som möjligt med andra barnets förälder. För barnens skull. 

Taxi? 
    Granne med bil? 
    Mor el Far-förälder som kan skjutsa? 

• Anonym (Alexandra)

Det är ju barnet som kommer i kläm här oavsett. Vägrar föräldern hämta och du vägrar lämna är det ju egentligen bara barnet som drabbas. Jag hade personligen inte hållit så hårt i "vems ansvar" det är, jag hade sett till att barnet kom hem.

Lös situationen ni har framför er nu, och sen får ni hitta på ett bättre system så att det här problemet inte händer i framtiden. 

• Anonym (..)

Hej. om barnet bara dök upp i ditt hem så ska föräldrarna hämta den!  Vill dom inte är det bara att ringa socjouren! Då hämtar dom! Ingen ska sätta ansvar på dig för sitt barn! 

• Anonym (..)
    Anonym (..) skrev 2024-03-20 19:10:03 följande:

Hej. om barnet bara dök upp i ditt hem så ska föräldrarna hämta den!  Vill dom inte är det bara att ringa socjouren! Då hämtar dom! Ingen ska sätta ansvar på dig för sitt barn! 

Hälsa dom att om dom inte hämtar så ska du kontakta socialtjänsten, dom hämtar barnet! hur kommer det sig att barnet bara stack till dig från skolan och föräldrarna inte ens har försökt nånting sitt barn ?
  • Bergegardh
    Anonym (..) skrev 2024-03-20 19:12:01 följande:
    Hälsa dom att om dom inte hämtar så ska du kontakta socialtjänsten, dom hämtar barnet! hur kommer det sig att barnet bara stack till dig från skolan och föräldrarna inte ens har försökt nånting sitt barn ?
    Är du allvarlig nu? Om det verkligen inte fungerar får barnet sova över en natt, är inte hela världen. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Risa) skrev 2024-03-20 18:01:35 följande:
    Jag vet inte hur vi ska lösa det, är ju det jag försöker komma på. Rent krasst är det förälderns ansvar att få hem sitt barn.

Och vad svarade dom då, när du förklarade att du inte har möjlighet? 

Är barnet forfarande kvar hos er? 

• Anonym (..)
    Bergegardh skrev 2024-03-20 19:20:10 följande:
    Är du allvarlig nu? Om det verkligen inte fungerar får barnet sova över en natt, är inte hela världen. 
    Nej det är inget problem om barnet ska sova inatt! Men föräldrarna tjafsar och kräver att ta ska skjuta deras barn hem så kan hon göra det!  Det är det som är problemet! 
Svar på tråden Hur gör vi nu?