• Anonym (Risa)

Hur gör vi nu?

Mitt barn (går i tvåan) tog med sig en kompis hem idag. Det visade sig sen att barnet inte hade tillåtelse och föräldern säger att hen inte har möjlighet att hämta och närmast kräver att jag åker dit med barnet, att det är mitt ansvar att lösa då föräldern aldrig godkänt att komma hit.

Jag kan inte heller bara åka iväg. Ska barnen ha hit kompisar är det ett krav att de kan ta sig hem själva eller bli hämtade.

Någon som varit i sitsen? Hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör vi nu?
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-03-20 20:08:26 följande:

Ts har ett ansvar som förälder att dubbelkolla art barnet faktiskt får bli med hem. 

Ja hon kan ringa socialjouren! Det är att ta ansvar. 
  • Anonym (Jag)

Skolan har ju också gjort fel här som har släppt iväg ett barn med en  vuxen som föräldrarna inte har sagt ok till?

• Hermis123
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-20 20:27:27 följande:

Skolan har ju också gjort fel här som har släppt iväg ett barn med en  vuxen som föräldrarna inte har sagt ok till?

Dom har inte, barnet dök i ts hem.  Många barn går hem själva efter skolan.   Jag åkte buss Ibsen åldern hem.
  • Spucks

Så många här som inte kan läsa och tror att TS tog med barnet hem efter skolan. 

• Anonym (Jag)
    Hermis123 skrev 2024-03-20 20:31:45 följande:
    Dom har inte, barnet dök i ts hem.  Många barn går hem själva efter skolan.   Jag åkte buss Ibsen åldern hem.

Då borde det inte vara något problem för barnet att ta bussen hem själv då. 

• Anonym (H)
    Anonym (Jag) skrev 2024-03-20 20:35:54 följande:

Då borde det inte vara något problem för barnet att ta bussen hem själv då. 

TS bor kanske nära skolan men inte kompisen? 
  • Jemp
    Anonym (Stella) skrev 2024-03-20 19:54:17 följande:

Var det du som hämtade barnen vid skolan är det ditt ansvar att kontrollera att barnet fick följa med hem och ditt ansvar att lämna barnet hemma eller vid skolan. Gick barnen själva hem till dig och barnet ljög om att det fick så är det barnets förälders ansvar att hämta hem sitt barn. 

Men oavsett vems fel eller ansvar det är så bör ni väl vilja lösa det utan alltför mycket bråk er föräldrar emellan. 

Jag gissar att barnen gick hem själva eftersom skolor inte brukar lämna ut barn till obehöriga utan att föräldrarnas tillåtelse 

Jag håller med. Och sen får man lära sig att barnen inte är mogna för ansvaret. 
  • Hermis123
    Jemp skrev 2024-03-20 22:25:06 följande:
    Jag håller med. Och sen får man lära sig att barnen inte är mogna för ansvaret. 
    Ja barn är inte mogna för det ansvaret. Men har man den typen av föräldrar som bråkar och tjafsar kommer barnen tillslut att drabbas. Om dessa föräldrar kräver att andra ska skjutsa ens barn hem då kommer föräldrarna inte låta barnen ta hem denna kompis och kanske ser kanske Sprider sig till andra föräldrar som Också gör samma sak! Säger inte att det är rätt, men man orkar inte med problem, man har sina egna och sina egna barn Att ta hand om.
Svar på tråden Hur gör vi nu?