• Anonym (Risa)

Hur gör vi nu?

Mitt barn (går i tvåan) tog med sig en kompis hem idag. Det visade sig sen att barnet inte hade tillåtelse och föräldern säger att hen inte har möjlighet att hämta och närmast kräver att jag åker dit med barnet, att det är mitt ansvar att lösa då föräldern aldrig godkänt att komma hit.

Jag kan inte heller bara åka iväg. Ska barnen ha hit kompisar är det ett krav att de kan ta sig hem själva eller bli hämtade.

Någon som varit i sitsen? Hur gör man?

• Svar på tråden Hur gör vi nu?
  • Anonym (..)

Hur går det Ts? Säg att du inte åkte hem med
    deras barn ? Du är ingen gratis taxichaufför till deras barn. Föräldrar ska lära sig ansvar för sina bar!

• Bergegardh
    Anonym (..) skrev 2024-03-20 19:24:31 följande:
    Nej det är inget problem om barnet ska sova inatt! Men föräldrarna tjafsar och kräver att ta ska skjuta deras barn hem så kan hon göra det!  Det är det som är problemet! 
    Okej du har en poäng. Kanske man kan säga att socialtjänsten kan skjutsa hem barnet om det nu är nödvändigt. Istället för att man ska kontakta dem om föräldrarna inte hämtar. 
  • Anonym (Volvo)
    Grejen här är väl att anledningen till att barnets förälder inte kan hämta sitt barn är väl just den anledningen till varför det borde varit hemma direkt efter skolan.  

Och det är anledningen till att ts inte kan ta för givet att så pass små barn som 8-åringar kan ha fullt ansvar för att kommunicera med mamma och pappa.  Hur ofta man än annars leker tillsammans så kommer dagar då barnet hellre vill leka än gå hem. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Volvo) skrev 2024-03-20 19:29:40 följande:
    Grejen här är väl att anledningen till att barnets förälder inte kan hämta sitt barn är väl just den anledningen till varför det borde varit hemma direkt efter skolan.  

Och det är anledningen till att ts inte kan ta för givet att så pass små barn som 8-åringar kan ha fullt ansvar för att kommunicera med mamma och pappa.  Hur ofta man än annars leker tillsammans så kommer dagar då barnet hellre vill leka än gå hem. 
    Det är ändå föräldrarnas ansvar. Barnet bara dök upp i ts hem, då är föräldrarnas ansvar att hämta! 
  • EpicF

För att undgå situationen så skulle du själv ha ringt föräldrarna innan ni lämnade skolan. Du har också det ansvaret som förälder. 

• Anonym (..)
    EpicF skrev 2024-03-20 19:39:40 följande:

För att undgå situationen så skulle du själv ha ringt föräldrarna innan ni lämnade skolan. Du har också det ansvaret som förälder. 

Jo men deras ansvar att hämta! Om ditt barn dyker upp hem hos någon kan inte du kräva att dom ska skjuta hem barnet till dig! Det är du själv ska göra det.   Om inte låt barnet sova över, annars kan socialjouren  kontaktas. 
  • Anonym (Stella)

Var det du som hämtade barnen vid skolan är det ditt ansvar att kontrollera att barnet fick följa med hem och ditt ansvar att lämna barnet hemma eller vid skolan. Gick barnen själva hem till dig och barnet ljög om att det fick så är det barnets förälders ansvar att hämta hem sitt barn. 

Men oavsett vems fel eller ansvar det är så bör ni väl vilja lösa det utan alltför mycket bråk er föräldrar emellan. 

Jag gissar att barnen gick hem själva eftersom skolor inte brukar lämna ut barn till obehöriga utan att föräldrarnas tillåtelse 

• Spucks

Men självklart är det inte TS ansvar!
    Om ett barn dyker upp hos en oinbjuden är det inte ens ansvar att skjutsa barnet hem. Visst gör man det om föräldern frågar trevligt och man har möjlighet att göra det, men det förbli föräldrarnas ansvar. Och nu har TS sagt att hon inte kan, då får väl föräldrarna lösa det på något sätt, tex. låta barnet hämtas upp med taxi om barnet nu inte kan gå hem själv och föräldrarna inte kan hämta.

• EpicF

Anonym (..): Vad jag skulle ha gjort i den situationen är totalt irrelevant. 

Men för att ts ska slippa hamna i samma situation, oavsett utgång, så bör hon ringa föräldrarna för att avklara innan de åker hem. 

• EpicF

Ts har ett ansvar som förälder att dubbelkolla art barnet faktiskt får bli med hem. 

Svar på tråden Hur gör vi nu?