• Anonym (tS)

    Män som är hopplösa med kvinnor,..

    Är du vän eller bekant med någon man som inte lyckas attrahera någon kvinna? 

    Var när och hur går det snett? Vilka förändringar behöver mannen göra för att inte skrämma iväg potentiella ragg? 

  • Svar på tråden Män som är hopplösa med kvinnor,..
  • Anonym (Olika för olika män!)

    Finns inget enhetligt svar.
    Det beror inte på en och samma sak att att vissa män inte har attraherat en kvinna, är olika från man till man.

    Finns heller inget svar som hjälper alla, det är inte en sak man kan ändra eller göra annorlunda utan även där är det ju olika från man till man.

    Allt kan ju hänga på helt olika orsaker. Finns inget gemensamt svar för alla.

  • Anonym (tS)

    Det jag är ute efter är vännernas syn på vad som går fel för sin vän. Jag vill gärna höra om olika historier. 

  • Anonym (Quintus)
    Anonym (tS) skrev 2024-03-28 17:01:50 följande:
    Män som är hopplösa med kvinnor,..

    Är du vän eller bekant med någon man som inte lyckas attrahera någon kvinna? 

    Var när och hur går det snett? Vilka förändringar behöver mannen göra för att inte skrämma iväg potentiella ragg? 


    Har väl två personer som har olika svårigheter. Den ena betraktar alla kvinnor som potentiella partners. Lyckas han få till en dejt så betraktar han henne som att de redan är ett par. Det han gör "fel" från mitt perspektiv är att han ler hela tiden, väcker ingen glöd hos tjejerna och triggar deras flyktbeteende. I övrigt en reko kille. Utsöndrar en viss tofflighet.

    Den andra är närmare 50, han ser bara yngre kvinnor som potentiella partners. De allra flesta yngre kan nog inte föreställa sig en äldre som potentiell partner. Han verkar stirra sig blind på ålder och skrämmer då bort samtliga tjejer oavsett ålder. Det är min reflektion. 


    Det de har gemensamt är väl att ingen tjej vill känna sig som att andra saker än hennes personlighet (dvs mänsklighet) överbrygger. I mina vänners fall då att hon är en kvinna eller att hon är en ung kvinna.

  • Anonym (Fia)

    Känner inga med det problemet i min vardag, men då jag spelar mycket dataspel i sociala sammanhang stöter jag relativt ofta på dem. 


    Nu kommer det hävdas att det är pga spelandet, men riktigt så enkelt är det inte. Gamers blir väldigt frekvent ihop med andra gamers. Många parrelationer bildas (tyvärr är också många otrogna, förutsätt inte att din normalt introverta partner som aldrig ens märker att någon flörtar med dem i vardagen inte gör det online eller ett det inte är blandat kön på de de spelar med) och många träffar ny partner på samma sätt flera gånger (vissa har man ju känt i flera decennier så relationer tar ju slut ibland även om de är seriös)
    Men de som aldrig gör det trots att de är singlar står ofta ut. Då det är ju en manligt dominerad miljö så är ju även de flesta av dessa män. 


    Någpt som är gemensamt för i princip alla dessa som inte hittar någon är att de inte umgås normalt med kvinnor som vänner. De interagerar endast med kvinnorna om de tror de ?har en chans?, dessutom försöker de eskalera till mer än vänskap på tok för tidigt , antagligen en desperation i kombination med att de faktiskt inte är intresserade av oss som personer, utan endast som en potentiell partner. Det hels med för tidigt är att de ofta misstolkar vänskaplig interaktion som någpt annat och uttrycker svartsjuka innan något ens är inlett. 


    Nägpn man umgås med och har roligt tillsammans med kan ofta leda till attraktion. Men någon som uppenbart bara är intresserad av att umgås för du råkar ha fitta och dessutom tror att de har någon form av äganderätt på dig bara för ni umgåtts lite blir extremt frånstötande. 


    Det är oftast helt ok (om än lite nördiga, men det är ju också de som lyckas i sammanhange) män när de umgås med andra män. Men de kan Inte umgås med kvinnor på ett normalt sätt och har ofta fått korkade idéer från amerikanska ?pickup artists? som bara gör allt värre i ett sådant sammanhang. 


    Jag tror nog att det i de flesta fall är vanligt förekommande är problemet i andra sammanhang också. De kan inte umgås med kvinnor på ett normalt vänskapligt vis och de är dåliga på att läsa av signaler om vad som är lämpligt när. 

  • Anonym (tS)

    Okay, så att inte vara selektiv nog och inte gå händelserna i förväg är två tips. 

    Ge gärna fler exempel. 

  • Tecum

    Jag kände flera och jag vet inte riktigt vad de gjorde för fel. de var sociala, hjälpsamma och trevliga men levde ensamma. Aktiva i föreningar och ofta ute på dans. Om jag ska killgissa tror jag att de gav upp, slutade försöka, vande sig vid singellivet. Kanske hade de svårt att umgås med kvinnor som vänner utan sökte sig till manliga sällskap. Men jag tror absolut att de kunnat få varsin kvinna om de lagt manken till.

  • OlgaElvira

    Ja, jag har ett antal män i min omgivning som lever ensamma. Skälet bland dem är att de valt en livsstil där en nära relation inte passar in. De lever alla ett fullvärdigt liv med vänner, arbete och fritidsintressen. Det är oftast fritidsintresset som uppslukat all deras tid och engagemang. 

  • Tukt

    Det jag mest sett genom åren är nog problemen med att förändra sig.
    Går man in i en relation så måste man, vare sig man är man eller kvinna, vara beredd på att kompromissa utan att enbart se det som en uppoffring.
    Det betyder inte att man ska tappa bort sig själv, sin personlighet eller vika ned sig till en toffel. Eller det motsatta.
    Men det är just det där att kunna hitta sig själv rätt i förhållande till en annan person.

  • Anonym (Quintus)
    Anonym (tS) skrev 2024-03-28 18:04:25 följande:

    Okay, så att inte vara selektiv nog och inte gå händelserna i förväg är två tips. 

    Ge gärna fler exempel. 


    att inte betrakta kvinnor utifrån deras personlighet utan mer från ett aliensperspektiv som behöver en speciell typ av infallsvinkel än människor.
    .... är det som skrämmer iväg kvinnor. 
  • Anonym (Missie)

    Jag vet flera vingbrutna fåglar. Och ja, män kan också vara det, om man ser lite djupare på saken.

    1. Hans pappa lämnade när mamman var gravid. Ingen fadersfigur, han blev en stillsam mammas pojke och rätt speciell, då hon var från ett katolskt land och det följde med en del saker som man kunde varit utan. Han hade okej utseende men mamman hade lärt honom att man inte kunde äta kokt potatis utan bara friterad eller stekt, och han utvecklade med tiden massiv övervikt och senare synlig sjukdom pga denna.

    2. Fruktansvärd barndom som gav PTSD och svår OCD, vanlig knegare, sjukskriven i omgångar från jobbet tills sjukpension.

    3. Fruktansvärd barndom pga familjemedlem som begick ett fruktansvärt brott på en liten ort, vilket ledde till att hela familjen trakasserades på alla möjliga vis. Ångest och terapi, flydde så fort han blev myndig tvärs över landet, jobbar troget varje dag men har tagit många dåliga beslut pga dåligt mående. Skuldsatt och så dåliga tänder att han numera har löständer. Svårt att ragga när man har löständer vid 45.

    4. Extremt blyg och introvert, även liten och kort kille. Vi brukade hälsa på honom när alla var studenter och se på anime. Väldigt smart men väldigt smala intressen och jag tvekar på om han ens vågade tilltala en främmande tjej under de tio åren vi umgicks.

    5. Kompis sambos vän. Han satt i deras soffa varje fredag i åtta års tid och drack öl och klagade på att han inte hade nån tjej. Han gjorde aldrig något konkret åt saken vad vi vet. 

    Ungefär så ser det ut, vad jag har sett.

Svar på tråden Män som är hopplösa med kvinnor,..