• Anonym (Nudelsoppa)

    Hon har så bråttom

    Behöver lite input då jag inte riktigt kan ta upp detta med nån kompis eller så.

    Upplever att min tjej har alldeles för bråttom i vår relation. När vi träffades så sa vi att det nog var rätt lagom att flytta ihop efter ett år, men nu har ett år gått och jag har ingen direkt lust att flytta nu, trivs bra i min egen lägenhet och har bott där i sex år, så det är ett stort steg. Så jag sa att vi kan väl ta upp diskussionen igen vid nästa årsskifte vilket hon sa okej om men jag har känslan av att hon inte riktigt är okej med det. Hon hintar ibland om att vi hade kunnat resa mer och så om vi inte hade stått med två rätt höga hyror. Tänker det kommer väl en tid till det med, längre fram. Hon menar också att om vi tänker oss flytta runt nästa årsskifte så får vi kanske börja se över orter och om vi vill köpa eller hyra och så vidare, men tycker det är alldeles för tidigt och vill helst inte tänka så långt fram. Det är ju inte ens april liksom!


    Hon fiskar också ofta var jag står i barnfrågan men tycker att det är alldeles för tidigt att diskutera efter bara ett år, vi känner ju knappt varandra ordentligt så hur ska jag kunna veta om det är någon jag vill ha barn med? För mig är det inte ens något självklart att man "ska" ha och hittills finns ingen längtan hos mig. Och om hon vill resa kommer hon ju ändå inte kunna göra det om vi ska ha en unge eller två!

    Försöker få henne att förstå att hon bara lägger onödig press på förhållandet genom sitt tjat men hon verkar inte fatta utan kommer ändå med sina hintar och frågor, så nu har jag rätt och slätt börjat ignorera henne och byta ämne när hon gör så. Hon har vid något tillfälle blivit arg och sagt att jag slösar hennes tid men jag har ju aldrig sagt att jag INTE vill. 

    Vem har rätt i detta? Är jag för seg eller är det hon som är onödigt hetsig? Kan jag på något "snällt" sätt få henne att slå av lite på tempot. 
  • Svar på tråden Hon har så bråttom
  • Anonym (Tydlig)

    Men hon ger ju dig år av sitt liv? Förstår du inte att hon vill veta om ni har samma syn på hur ni vill ha livet. Om inte måste hon ta det svåra beslutet att göra slut och hitta någon annan som vill samma saker, vilket kan vara en jättejobbig tanke. du måste förstå det och förklara för henne hur du ser på framtiden, alternativt förklara att du kanske inte kommer att vilja ha barn, hus och familj. Inte så kul att leva i ovisshet i åratal, speciellt om man älskar personen men inte vet om det kommer att funka för att denne vägrar prata om viktiga saker. Hur gamla är ni? 

  • Anonym (Alexandra)

    Ingen av er har väl fel, men jag tycker att du bör prata med henne om varför du resonerar som du gör och inte bara säga att ni får väl se hur det känns om si och så många månader. 


    Mycket av det där är väl sånt hon vill veta hur du känner generellt kring. Varför ska hon slösa tid på en person som t.ex. vet att han aldrig vill ha barn om hon VILL ha barn? Bara för att man pratar om det betyder ju inte att ni måste börja försöka eller att du ens måste veta  att du vill ha barn med henne. 

  • Anonym (Nudelsoppa)
    Ectea skrev 2024-03-29 08:50:00 följande:

    Hur gamla är ni?


    Hon är 30 och jag 35. 
  • Jemp

    Det låter inte hetsigt men hon vill ju ha besked. Gällande hopflytt är det ju du som backat från tidigare planer och verkar vilja göra det igen. Är ni olika investerade i förhållandet vill hon nog veta det och ev ha möjligheten att lämna.
    Samma sak med barn. Även om det inte är dags än, så är det ingen vits att hon väntar på dig om hon jättegärna vill ha barn och du inte. Det är snarare underligt att inte ha pratat om det efter ett år tycker jag (som framtidsplan). 

  • Anonym (Nudelsoppa)
    Jemp skrev 2024-03-29 08:53:18 följande:

    Det låter inte hetsigt men hon vill ju ha besked. Gällande hopflytt är det ju du som backat från tidigare planer och verkar vilja göra det igen. Är ni olika investerade i förhållandet vill hon nog veta det och ev ha möjligheten att lämna.
    Samma sak med barn. Även om det inte är dags än, så är det ingen vits att hon väntar på dig om hon jättegärna vill ha barn och du inte. Det är snarare underligt att inte ha pratat om det efter ett år tycker jag (som framtidsplan). 


    Vi kände varandra rätt bra när vi började dejta och visst har vi pratat barn tidigare, men jag har sagt som det är, att jag inte kan svara på det. Det är inget rungande ja men stänger ju inte dörren till det. Sen har frågan kommit upp ett par gånger men mitt svar är ju oförändrat. 
  • Anonym (Nudelsoppa)
    Anonym (Tydlig) skrev 2024-03-29 08:49:28 följande:

    Men hon ger ju dig år av sitt liv? Förstår du inte att hon vill veta om ni har samma syn på hur ni vill ha livet. Om inte måste hon ta det svåra beslutet att göra slut och hitta någon annan som vill samma saker, vilket kan vara en jättejobbig tanke. du måste förstå det och förklara för henne hur du ser på framtiden, alternativt förklara att du kanske inte kommer att vilja ha barn, hus och familj. Inte så kul att leva i ovisshet i åratal, speciellt om man älskar personen men inte vet om det kommer att funka för att denne vägrar prata om viktiga saker. Hur gamla är ni? 


    Fast jag kan ju inte ge henne andra svar än de hon fått. Sen är det väl upp till henne vad hon gör med den informationen. Tycker ju mycket om henne och vi har väldigt trevligt ihop, så vill ju inte att vi gör slut, men jag kan ju inte bestämma över hennes liv?
  • Anonym (Trtr)

    1. Vill du inte flytta ihop, säg det och var tydlig med detta.
    2. Vill du inte självklart ha barn, säg det genast!

    Hon behöver få veta detta så att hon kan bestämma om du är värd att vänta på eller inte!

  • Anonym (Hmm)

    Jag håller med dig i det mesta, jag tycker du ska ge henne de svar du ger här, att det är för tidigt att titta på orter osv nu. Tänk nu på att hon tror att ni ska flytta ihop vid nyår! Och då måste ni nästan titta på orter nu, ställa er i bostadsköer mm, så du måste nog vara väldigt tydlig med tidsplanen där. Vill du vänta till nyår med att ens börja tänka och titta så ni flyttar ihop nästa sommar, ja då måste du säga det, annars blir det garanterat ledsna miner och förtvivlan. "Men du sa ju årsskiftet!?!"

    Men. En sak måste du prata med henne om och det är barn. Då menar jag för det första om du vill ha barn i framtiden eller ens kan tänka dig det. Var tydlig med att du isf vill vänta tills ni bott ihop minst ett år eller vad du tycker är lämpligt. Hon måste få veta detta faktiskt. Det är alltså inte frågan om du vill ha barn med henne utan öht. Det är den biten du måste vara ärlig med. Säg sedan gärna också att ni måste lära känna varandra mer, bo ihop ett längre tag innan ni kan veta om ni passar ihop så pass att ni ska skaffa barn.

  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Nudelsoppa) skrev 2024-03-29 08:51:02 följande:
    Hon är 30 och jag 35. 
    Ja, vid den åldern lär man väl kunna veta vad man vill i livet. Jag hade nog inte orkat med en kille som vid 35 undvek barnfrågan och sköt på ihopflytt med ett år för att han trivs så bra själv. Klart du får göra det, men förstå också att det kan bli frustrerande att ens partner är undanflyende och säger "vi får väl se". Vill du eller vill du inte, liksom? Vad är din plan för ditt liv och för förhållandet?
Svar på tråden Hon har så bråttom