• Anonym (Trebarnspappan)

Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?

Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.

Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.

Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt. 

Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.

Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar. 

Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?

• Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?
  • Anonym (så är det)
    Goneril skrev 2024-04-12 15:27:53 följande:

Här är alla glada amatörer i farten, "de tycker inte att TS har rätt att se sambons konto." Det är inte fråga om tyckande, nu talar jag som bankman. Det är inte tillåtet att lämna ut uppgifter om någons konto till den som inte är kontohavare, det är helt förbjudet. Vill man ha   insyn är det bevittnad fullmakt som gäller. 

Det är ju inte frågan om att han ska ringa upp banken och be att få se hennes konto, han har ju planer på att fråga henne om hon kan visa sitt konto. Det tycker inte jag att han bör göra, eftersom hennes ekonomi är hennes och han har vetat i tio år att hon inte tjänar något. Om hon har lyckats spara av sina små slantar så är det väl så.

Vad hon får in från försäkringskassan kan han ju lätt ta reda på via deklarationen. 
  • Anonym (perty)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-12 11:13:46 följande:

Är man arbetslös i 10 år får man inte a-kassa. Hon får någon form av aktivitetsstöd från Försäkringskassan.

Hon kan inte betala 50/50. Hon får typ 8000 kr efter skatt. 

Ja, lever man ihop så bör man ha öppen ekonomi mot varandra.

MEN

Du vet att hon får in 8000 efter skatt och hon ger dig 2500 av det. Hon har max 5500 kvar efter att ha gett dig pengar och för det köper hon ändå en del till familjen som mat, hygien och hon betalar sin mobil. 

Ni har flera barn ihop. Är hon en bra mamma? Tycker du om henne?

Efter att hon köpt saker till familjen och betalat sin mobil kanske det är 1500-2000 i månaden som hon "fuskar med". Som du inte vet var de går.

Är det verkligen en summa du tycker det är värt att börja undersöka?

I din situation, om hon nu åker på "dyra aktiviteter" som du säger, så skulle jag vara mer orolig för att hon tar lån som du inte vet om för att göra sådana saken än jag skulle bry mig om min sambo har 1500-2000 i månaden som hon spenderar fritt utan att behöva fråga mig.

Det finns ingenting som heter millimeter-rättvisa. Du tjänar 50 papp i månaden. hon är arbetslös sedan ett decennium tillbaka, försörjs på minimum från försäkringskassan och kommer att sluta som fattigpensionär. Hon är ganska fucked for life som det är och helt beroende av dig för att överleva och hon vet om det

Var lite generös mot henne men fråga gärna om hon tar lån för att ha råd med det du kallar "dyra aktiviteter".
  • Anonym (bb)
    Goneril skrev 2024-04-12 15:27:53 följande:

Här är alla glada amatörer i farten, "de tycker inte att TS har rätt att se sambons konto." Det är inte fråga om tyckande, nu talar jag som bankman. Det är inte tillåtet att lämna ut uppgifter om någons konto till den som inte är kontohavare, det är helt förbjudet. Vill man ha   insyn är det bevittnad fullmakt som gäller. 

Jisses. Nej, ingen säger att det finns något som helst lagligt stöd i att få se sambons konton nej...Det är inte frågan i trådstarten.
  • EpicF
    Anonym (bb) skrev 2024-04-12 15:32:57 följande:
    Jisses. Nej, ingen säger att det finns något som helst lagligt stöd i att få se sambons konton nej...Det är inte frågan i trådstarten.
    Såvida inte kontoinehavaren ger en fullmakt, vilket är det som Goneril skriver... detta gäller oavsett om man är sambo eller inte. 
  • Anonym (så är det)
    EpicF skrev 2024-04-12 15:49:47 följande:
    Såvida inte kontoinehavaren ger en fullmakt, vilket är det som Goneril skriver... detta gäller oavsett om man är sambo eller inte. 
    Frågan var ju om TS har moralisk rätt att se bankkontot. Inget annat. Det är säkert bra att Goneril berättar om de lagliga möjligheterna, men det är en annan diskussion.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (så är det) skrev 2024-04-12 15:11:56 följande:

Jag tycker inte du har rätt att se hennes konto. Du har ju valt att leva med henne i tio långa år, skaffa flera barn med henne och hela tiden vetat att hon inte jobbar eller tjänar pengar. Vad är det just nu som är så viktigt? Du vet att hon inte kan bidra med många kronor. 

Om ni flyttar isär och du tar barnen så har du det varken bättre eller sämre än du har det nu. Du har helt enkelt valt det här livet. 

Om du undrar vad hon får ut kan du ju kontakta Skatteverket och be att få hennes deklaration. 

Naturligtvis får man man närsomhelst omvärdera sina val, det var det dummaste jag läst på länge. 

Han vet vad hon får ut. 

• Anonym (Huu)

Hemligheter inom ekonomi och lögner inom en relation går fetbort! Antingen visar hon det självmant eller bye bye! Det är mitt råd

• Anonym (Mia)
    Anonym (perty) skrev 2024-04-12 15:31:54 följande:
    Ja, lever man ihop så bör man ha öppen ekonomi mot varandra.

MEN

Du vet att hon får in 8000 efter skatt och hon ger dig 2500 av det. Hon har max 5500 kvar efter att ha gett dig pengar och för det köper hon ändå en del till familjen som mat, hygien och hon betalar sin mobil. 

Ni har flera barn ihop. Är hon en bra mamma? Tycker du om henne?

Efter att hon köpt saker till familjen och betalat sin mobil kanske det är 1500-2000 i månaden som hon "fuskar med". Som du inte vet var de går.

Är det verkligen en summa du tycker det är värt att börja undersöka?

I din situation, om hon nu åker på "dyra aktiviteter" som du säger, så skulle jag vara mer orolig för att hon tar lån som du inte vet om för att göra sådana saken än jag skulle bry mig om min sambo har 1500-2000 i månaden som hon spenderar fritt utan att behöva fråga mig.

Det finns ingenting som heter millimeter-rättvisa. Du tjänar 50 papp i månaden. hon är arbetslös sedan ett decennium tillbaka, försörjs på minimum från försäkringskassan och kommer att sluta som fattigpensionär. Hon är ganska fucked for life som det är och helt beroende av dig för att överleva och hon vet om det

Var lite generös mot henne men fråga gärna om hon tar lån för att ha råd med det du kallar "dyra aktiviteter".
    Du tycker inte att han redan är generös? 
  • Anonym (Mia)
    EpicF skrev 2024-04-12 15:49:47 följande:
    Fast det kommer hon inte att göra. 
  • Anonym (så är det)
    Anonym (Mia) skrev 2024-04-12 16:21:44 följande:

Naturligtvis får man man närsomhelst omvärdera sina val, det var det dummaste jag läst på länge. 

Han vet vad hon får ut. 

Frågan är bara vad han tror att han kan få av henne när hon lever på bidrag. Det kommer inte reducera hans omkostnader nämnvärt eftersom han vet hur lite pengar hon får ut. 

Han kan alltid skilja sig, men då blir det knappast varken billigare eller enklare, såvida han inte flyttar till en liten lägenhet. 

Jag hoppas han sparar någon tusenlapp till sig själv varje månad också, för det kan inte vara tal om några stora summor hon kan spara. 

Även om hon har ett sparande kan han ändå inte använda de pengarna utan hennes medgivande. Jag menar att han själv har satt sig i den här sitsen. 
Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?