• Anonym (Trebarnspappan)

Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?

Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.

Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.

Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt. 

Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.

Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar. 

Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?

• Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?
  • Anonym (F)

Bara för att man har en overensstemmelse betyder det inte att den ska gälla för all framtid. 

Fattar hon inte vad en budget är och varför det är viktigt?

Att ni båda får insyn behöver inte betyda att hon tappar sin självbestämmanderätt över vissa delar av era pengar. Det kan vara viktigt att förtydliga så hon inte hamnar i affekt.

• Batikhäxa

Om du står för mestadelen av utgifterna så försöjer du i praktiken din sambo, i alla fall till stor del. Då tycker jag det bör finnas en full transparens kring det ekonomiska.

För att hitta en ekonomisk modell som är rimlig och rättvis bör ju varje parts ekonomiska förutsättningar vara redovisade. Sambon tar del av TS inkomst genom att TS tar större delen av utgifterna. Tänk exempelvis om TS sambo sitter på flera hundra tusen i sparande. Är det då rimligt att bli försörjd och ha sitt sparande på TS bekostnad? Nu är det kanske inte så här, men bara för att ta ett exempel.

• Anonym (Casanova)

Om hon har 8 000kr i månaden och betalar 2 500kr till dig och får mer eller mindre allt hon behöver av dig så kan hon ju ha sparat i hopp en hel del. Har du inte kunnat spara en krona pga att du får betala allt så är det ju lite skevt.

Ändå får jag för mig att det är så det ligger till.

Du har rätt att få reda på hur mycket hon har sparat. Du betalar ju hennes uppehälle. Säger hon en siffra hade det varit okej för min del.

• Anonym (Hg)

Släng ut fanskapet har hon inte orkat hitta ett jobb på 10år

• EpicF
    Anonym (Hg) skrev 2024-04-12 13:54:17 följande:

Släng ut fanskapet har hon inte orkat hitta ett jobb på 10år

Kan vara så att hon är sjuk och faktiskt inte kan jobba och sk sjukpensionär med aktivitetsersättning från FK. 
  • Jemp
    Anonym (Casanova) skrev 2024-04-12 13:54:08 följande:

Om hon har 8 000kr i månaden och betalar 2 500kr till dig och får mer eller mindre allt hon behöver av dig så kan hon ju ha sparat i hopp en hel del. Har du inte kunnat spara en krona pga att du får betala allt så är det ju lite skevt.

Ändå får jag för mig att det är så det ligger till.

Du har rätt att få reda på hur mycket hon har sparat. Du betalar ju hennes uppehälle. Säger hon en siffra hade det varit okej för min del.

Ja precis. Det är mer relevant hur mycket var de har att röra sig med privat än hur stor del av dem som sparas eller vad hon lägger pengarna på. 
  • Anonym (JB)

Men varför i all sin dar jobbar hon inte??

Om du försörjer henne tycker jag inte det är mer än rätt att du får se hennes konto. Varför vill hon inte ha gemensam ekonomi med tanke på hur mycket hon skulle tjäna på det? Jättekonstigt!

Föreslå att ni för in båda era inkomster på ett gemensamt konto, sen åker en fickpeng var tillbaka på era respektive konton. Från det gemensamma betalar ni all mat etc. 

• Anonym (789)
    Anonym (Trebarnspappan) skrev 2024-04-12 10:29:11 följande:
    Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?

Jag lever sedan c:a 10 år i en relation med en arbetslös sambo (hon har aldrig jobbat sen vi flyttade ihop). Vi har numera flera barn och trots att jag tjänar 50 000 kr i månaden så är sparandet lågt. Min sambo ger mig 2500 kr i månaden vilket täcker 20 procent av boendekostnaderna. Hon betalar inga räkningar förutom sitt mobilabonnemang.

Hon handlar en del livsmedel och hygienartiklar men jag tycker inte det är så mycket.

Jag har pratat lite löst om att jag skulle vilja se vad hon lägger pengar på för att vi ska få en bättre översikt över ekonomin. Jag har sagt det för att jag tycker hon borde visa det på eget initiativ. Men inget har hänt. 

Jag har mina misstankar om att hon har en del sparande som hon inte berättat om då hon ibland kan åka på dyra aktiviteter. Men jag har egentligen ingen aning.

Jag funderar nu på att ta det ett steg längre och var mer bestämd. Men risken finns väl att hon protesterar då hon tidigare har protesterat för liknande saker av integritetsskäl. Men det förstör väldigt mycket när ens partner vill dölja saker där det egentligen inte finns en anledning att dölja. Det föder bara misstankar. 

Tycker ni att jag har moraliskt rätt att se hennes bankkonto? Isf hur bör jag lägga fram det?

Nja jag tycker nog inte du har rätt att se hennes bankkonto. För har hon sparat pengar från tidigare är det väl ändå inte meningen att det ska gå till boende osv? Eller om hon är sparsam med det hon får kvar varje månad och lägger undan en del är det samma sak där.

Din inkomst plus hennes inkomst ska betala räkningarna. Vad som finns på andra konton ska väl egentligen inte spela någon roll.

Sen kanske 2500 är för lite för henne att betala men det kan ni ju diskutera i så fall.

• Anonym (så är det)

Jag tycker inte du har rätt att se hennes konto. Du har ju valt att leva med henne i tio långa år, skaffa flera barn med henne och hela tiden vetat att hon inte jobbar eller tjänar pengar. Vad är det just nu som är så viktigt? Du vet att hon inte kan bidra med många kronor. 

Om ni flyttar isär och du tar barnen så har du det varken bättre eller sämre än du har det nu. Du har helt enkelt valt det här livet. 

Om du undrar vad hon får ut kan du ju kontakta Skatteverket och be att få hennes deklaration. 

• Goneril

Här är alla glada amatörer i farten, "de tycker inte att TS har rätt att se sambons konto." Det är inte fråga om tyckande, nu talar jag som bankman. Det är inte tillåtet att lämna ut uppgifter om någons konto till den som inte är kontohavare, det är helt förbjudet. Vill man ha   insyn är det bevittnad fullmakt som gäller. 

Svar på tråden Har jag moraliskt rätt att se min sambos bankkonto?