• Anonym (…)

Introducera ny partner

Har separerat från pappan till mitt barn relativt nyligen typ 3 månader sedan. Barnet är nu drygt 3 år och bor på heltid hos mig av olika anledningar. 

Det har uppstått en oförutsedd situation som jag absolut inte trodde skulle hända? jag har ?ramlat på? en man som jag inte trodde fanns, jag börjar faktiskt fundera på om det är mannen i mitt liv. Vi klickar på ALLA plan (tycker iallafall jag) och har otäckt lika tankar och värderingar. Jag känner att jag håller på att falla pladask! Problemet är att det har gått så kort tid sedan separationen med exet var, så är osäker när det är ok att introducera en ny partner. 
    Som situationen ser ut just nu ses jag och mannen typ 1 dag på två veckor, eftersom vi måste pussla ihop det med barn och jobb också. Vi bor inte i samma stad, utan är tvungna att planera. Sålänge vi inte blandar in barnen i vårt förhållande så kommer det att se ut såhär vilket vi båda tycker är jobbigt och vill ses mer. Hur gör man om man är ensam med barn på heltid och har träffat någon?! Hur snabbt är det ok att introducera någon ny för barnen?

• Svar på tråden Introducera ny partner
  • Anonym (dåligt)
    Anonym (?) skrev 2024-04-17 18:04:36 följande:
    Introducera ny partner

Har separerat från pappan till mitt barn relativt nyligen typ 3 månader sedan. Barnet är nu drygt 3 år och bor på heltid hos mig av olika anledningar. 

Det har uppstått en oförutsedd situation som jag absolut inte trodde skulle hända? jag har ?ramlat på? en man som jag inte trodde fanns, jag börjar faktiskt fundera på om det är mannen i mitt liv. Vi klickar på ALLA plan (tycker iallafall jag) och har otäckt lika tankar och värderingar. Jag känner att jag håller på att falla pladask! Problemet är att det har gått så kort tid sedan separationen med exet var, så är osäker när det är ok att introducera en ny partner. 
    Som situationen ser ut just nu ses jag och mannen typ 1 dag på två veckor, eftersom vi måste pussla ihop det med barn och jobb också. Vi bor inte i samma stad, utan är tvungna att planera. Sålänge vi inte blandar in barnen i vårt förhållande så kommer det att se ut såhär vilket vi båda tycker är jobbigt och vill ses mer. Hur gör man om man är ensam med barn på heltid och har träffat någon?! Hur snabbt är det ok att introducera någon ny för barnen?

Det har alltså gått 3 månader sedan separationen.
    Ditt barn bor heltid med dig, vilket då alltså innebär att pappan är mindre involverad. 

Du har träffat någon under en mycket kort period, ni bor långt ifrån varandra och ni träffas sällan, men du har snabbt blivit kär och vill vidare. Ni känner egentligen inte varandra alls, men du tror efter så kort tid att han är mannen i ditt liv. Du vill snabbt involvera ditt lilla, barn som redan utsatts för stora förändringar i sitt liv, i relationen med den nya mannen (och hans barn?) för att du vill vidare med mannen. 

För mig låter det som att du har dåligt omdöme och saknar impulskontroll. Och nu vill du dra med ditt barn i detta, utan tanke på vad det kan innebära för barnet. 
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (dåligt) skrev 2024-04-18 09:40:13 följande:
    Det har alltså gått 3 månader sedan separationen.
    Ditt barn bor heltid med dig, vilket då alltså innebär att pappan är mindre involverad. 

Du har träffat någon under en mycket kort period, ni bor långt ifrån varandra och ni träffas sällan, men du har snabbt blivit kär och vill vidare. Ni känner egentligen inte varandra alls, men du tror efter så kort tid att han är mannen i ditt liv. Du vill snabbt involvera ditt lilla, barn som redan utsatts för stora förändringar i sitt liv, i relationen med den nya mannen (och hans barn?) för att du vill vidare med mannen. 

För mig låter det som att du har dåligt omdöme och saknar impulskontroll. Och nu vill du dra med ditt barn i detta, utan tanke på vad det kan innebära för barnet. 
    Ja, en dag på 2 veckor blir ju max 6 gånger de senaste tre månaderna. Och tio mils avstånd på det. Det är inte direkt någon grund att bygga ett liv på. Men alla gör ju som de vill och det verkar som att TS redan har bestämt sig. Man får bara hoppas att relationen håller, för barnets skull.
  • Anonym (SL)
    Fiona M skrev 2024-04-18 09:26:51 följande:

Om ni kan träffas så sällan har ni inte träffats så mycket än, och känner då inte varandra på riktigt.
    Det är lätt att vara trevlig och orka anstränga sig när det inte är vardag.

Vänta.
    Vänta tills du och barnen fått en fungerande vardag, tills samarbetet med exet funkar.
    Är han rätt blir förutsättningarna för att han ska fortsätta vara det bättre om ni låter bli att rusa in i nåt.

Exakt vad jag tänkte.
    Du skriver att du bara varit separerad i 3 månader och enbart har möjlighet att träffas nån dag varannan vecka ...Ni känner ju inte varandra på riktigt än, även om det du känner till känns bra...

Det du funderar på är ju alltså tillåta ditt barn umgås och knyta an till någon som du själv inte känner bara för att underlätta ditt dejtande...
    Skulle du introducera någon annan man till ditt barn efter några sporadiska träffar?
    Skulle du vara ok med att pappan gjorde det?

Det känns som att du låter känslorna springa iväg med dig lite....visst är det superhärligt att vara nyförälskad...
    Men i detta läge behöver du fatta kloka beslut för ditt barn som ju går igenom en skilsmässa och vad jag förstår inte längre har någon vardag med sin ena förälder...
    Att du är känslomässigt klar med din förra relation betyder ju inte att ditt barn är det...

Mitt råd är försöka ta det lugnt och sätta ditt barns bästa i första rummet...
  • Anonym (…)

Vid förra relationen gick jag dessvärre mot magkänslan och gjorde tvärtom vad den sa, vilket är anledningen till att jag är ensamstående idag. Tack för er omtanke!

• Anonym (Milla)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 10:07:31 följande:

Vid förra relationen gick jag dessvärre mot magkänslan och gjorde tvärtom vad den sa, vilket är anledningen till att jag är ensamstående idag. Tack för er omtanke!

Nu har du en annan person i ditt liv att TS hänsyn till. Då borde du ta beslut som är väl underbyggda. Du känner inte honom, du vet inte hur han är som förälder, hur han hanterar kriser osv. Ni har knappt träffats. 

Vad är problemet med att ta det lugnt? Känns ju jättekonstigt att ta med sitt barn på dejter med en man du knappt känner. 

• Anonym (Milla)

Desto större anledning att inte rusa in i något denna gång. 

Om du gick emot magkänslan flera gången tyder på att du inte riktigt litar på din magkänsla. Varför inte använda dig av förnuftet denna gång? 

• Anonym (Milla)
    Anonym (Milla) skrev 2024-04-18 10:24:01 följande:

Desto större anledning att inte rusa in i något denna gång. 

Om du gick emot magkänslan flera gången tyder på att du inte riktigt litar på din magkänsla. Varför inte använda dig av förnuftet denna gång? 

förra gången, inte flera gången. 
  • Anonym (dåligt)

Det är inte rimligt att gå bara på magkänsla i livet. Varken gå emot den eller följa den. Ett ansvarsfullt vuxenliv kräver att man har lite mer långsiktigt konsekvenstänk än hoppar efter magkänslan i allt. I synnerhet om man har barn att ta hand om. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Långt avstånd,  båda hat barn och jobb så träffas extremtsällan. Verkar rätt dödsdömt tyvärr. 

• Anonym (3)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-18 11:17:57 följande:

Långt avstånd,  båda hat barn och jobb så träffas extremtsällan. Verkar rätt dödsdömt tyvärr. 

Hade kunnat funka lättare om barnen bodde varannan vecka eller var såpass gamla så de kunde ta hand om sig själva emellanåt. Avståndet i sig är det minsta problemet.
Svar på tråden Introducera ny partner