• Anonym (…)

    Introducera ny partner

    Har separerat från pappan till mitt barn relativt nyligen typ 3 månader sedan. Barnet är nu drygt 3 år och bor på heltid hos mig av olika anledningar. 


    Det har uppstått en oförutsedd situation som jag absolut inte trodde skulle hända? jag har ?ramlat på? en man som jag inte trodde fanns, jag börjar faktiskt fundera på om det är mannen i mitt liv. Vi klickar på ALLA plan (tycker iallafall jag) och har otäckt lika tankar och värderingar. Jag känner att jag håller på att falla pladask! Problemet är att det har gått så kort tid sedan separationen med exet var, så är osäker när det är ok att introducera en ny partner. 
    Som situationen ser ut just nu ses jag och mannen typ 1 dag på två veckor, eftersom vi måste pussla ihop det med barn och jobb också. Vi bor inte i samma stad, utan är tvungna att planera. Sålänge vi inte blandar in barnen i vårt förhållande så kommer det att se ut såhär vilket vi båda tycker är jobbigt och vill ses mer. Hur gör man om man är ensam med barn på heltid och har träffat någon?! Hur snabbt är det ok att introducera någon ny för barnen?

  • Svar på tråden Introducera ny partner
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-04-18 14:28:41 följande:
    Barnet förstår nog ändå. Även om de skulle umgås som vänner. Tre månader är för lite. 
    Inte så små barn.
  • Anonym (…)

    Givetvis har jag i baktanken att det är mycket jag  inte vet om personen, och att jag kanske är 100% manipulerad av en psykopat. Men det behöver inte vara så. Innan det blir aktuellt att träffa barnet så kommer jag informera exet om det, och när vi ses kommer vi att umgås som vilken vän som helst såklart. Kommer lita på magkänslan då den alltid stämt förut och avvakta lite till, känns det bra så kommer det att bli inom relativt snar framtid :) 

  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-04-18 14:58:53 följande:
    Ett barn som har svårt för förändringar. Låter mer som att den inte känner sig trygg. 
    Eller neuropsykiatriska funktionshinder. 
  • Anonym (3)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 15:04:11 följande:

    Givetvis har jag i baktanken att det är mycket jag  inte vet om personen, och att jag kanske är 100% manipulerad av en psykopat. Men det behöver inte vara så. Innan det blir aktuellt att träffa barnet så kommer jag informera exet om det, och när vi ses kommer vi att umgås som vilken vän som helst såklart. Kommer lita på magkänslan då den alltid stämt förut och avvakta lite till, känns det bra så kommer det att bli inom relativt snar framtid :) 


    Jag hade inte informerat exet förrän jag verkligen visste att det verkligen var seriöst. Dvs gått några fler månader. Har varit med om både att den man träffar dumpat en inom 6 månader samt att mitt ex försökt se till att göra det svårt för mig med de jag träffat när han fått nys om det. 
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 15:04:11 följande:

    Givetvis har jag i baktanken att det är mycket jag  inte vet om personen, och att jag kanske är 100% manipulerad av en psykopat. Men det behöver inte vara så. Innan det blir aktuellt att träffa barnet så kommer jag informera exet om det, och när vi ses kommer vi att umgås som vilken vän som helst såklart. Kommer lita på magkänslan då den alltid stämt förut och avvakta lite till, känns det bra så kommer det att bli inom relativt snar framtid :) 


    Du har ju skrivit att din magkänsla INTE stämde gällande exet, så vad är skillnaden nu?
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-18 15:01:54 följande:
    Jag tycker att du ska följa din känsla. Ditt barn är så litet, det föstår inte oavsett så länge du och killen inte klänger på varandra så att säga.
    Jag förstår faktiskt inte präktigheten bland alla helyllemorsor här på FL, dock förstår jag varför de flesta med pekpinnar är anonyma.
    Du är ju själv anonym? 

    Jag tror många av oss har hört en liknande historia förut. Det finns alltid den där personen som blir störtförälskad med jämna mellanrum och bara måste introducera barnen till denna fantastiska man. Sedan tar det slut ett år senare och cykeln påbörjas igen. 

    Det handlar verkligen inte om att vara helylle. Det är inte som att barnet som är tre år gammalt ska tänka Oj, mamma har en ny kille! Utan att ett litet barn som nyss varit med om en separation ska knyta an till en ny vuxen som det inte är säkert att han stannar i barnets liv. En gång går bra. Kanske även två gånger. Men när det sker gång på gång blir det för mycket. Introducerar man en ny efter att bara ha träffats ett fåtal gånger så är ju risken större att det inte är en långvarig relation eftersom man inte känner varandra. 
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (?) skrev 2024-04-18 15:04:11 följande:

    Givetvis har jag i baktanken att det är mycket jag  inte vet om personen, och att jag kanske är 100% manipulerad av en psykopat. Men det behöver inte vara så. Innan det blir aktuellt att träffa barnet så kommer jag informera exet om det, och när vi ses kommer vi att umgås som vilken vän som helst såklart. Kommer lita på magkänslan då den alltid stämt förut och avvakta lite till, känns det bra så kommer det att bli inom relativt snar framtid :) 


    Det bästa vore ju om barnet kunde vara halvtid hos sin pappa. Då hade du halva året att umgås med nya personer utan att ens behöva blanda in barnet. Men det finns säkert skäl till att du har ensam vårdnad. 

    Magkänsla är fint, men man får inte glömma att använda logiskt tänkande också.  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (Inte jag) skrev 2024-04-18 15:28:45 följande:
    Du är ju själv anonym? 

    Jag tror många av oss har hört en liknande historia förut. Det finns alltid den där personen som blir störtförälskad med jämna mellanrum och bara måste introducera barnen till denna fantastiska man. Sedan tar det slut ett år senare och cykeln påbörjas igen. 

    Det handlar verkligen inte om att vara helylle. Det är inte som att barnet som är tre år gammalt ska tänka Oj, mamma har en ny kille! Utan att ett litet barn som nyss varit med om en separation ska knyta an till en ny vuxen som det inte är säkert att han stannar i barnets liv. En gång går bra. Kanske även två gånger. Men när det sker gång på gång blir det för mycket. Introducerar man en ny efter att bara ha träffats ett fåtal gånger så är ju risken större att det inte är en långvarig relation eftersom man inte känner varandra. 
    Mimmi är ett nick jag använder flitigt, bara att söka.

    Mitt registrerade nick diskuterar bara politik, allt annat sker under "Mimmi".
  • Anonym (…)

    Svar till nr 55: 
    precis, magkänslan sa att jag absolut INTE skulle ha en relation med den personen men jag lyssnade inte på det och nu är situationen som den är.

  • Anonym (…)

    Svar till 54: 
    självklart väntar jag med både info till exet och att den nya ska träffa mitt barn när det är seriöst 

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Lotta) skrev 2024-04-18 15:08:17 följande:
    Eller neuropsykiatriska funktionshinder. 
    Skit heller att man måste ha det bara för ett barn reagerar på olika män som kommer hem till mamman. Om morsan är en som inte ger mycket bekräftelse till barnet och det är den enda den har, klart den blir motsträvig då om det kommer in en ny man också. Tänk själv 
  • Anonym (Jessica)

    Och innan någon säger nåt, nej jag sa inte att ts är sådan nu. Drog ett exempel på ett otryggt barn. Men visst är den nya mannen oerhört trevlig kanske det blir en bra reaktion.


    Men du måste ju ändå hålla med om att det är fullständigt fel att ta hem nya män till ett litet barn efter bara några få månader 


    Tragiskt 

    Men visst jag var själv omedveten älslarinna till en kille. Han hade tre barn varv den ena var typ 2-3 år. Den lille pojken hade målat mig på sin teckning. Och den andra tjejen han då hade (inte mamman till barnet). Det var så det kom fram. Och bilder på oss på nätet då. Han hade barn med flera. Jag blir inte direkt förvånad över folks åsikter. Att man inte bryr sig om barnet i det läget är ofattbart enligt mig.

  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-04-18 15:31:41 följande:
    Mimmi är ett nick jag använder flitigt, bara att söka.

    Mitt registrerade nick diskuterar bara politik, allt annat sker under "Mimmi".
    Du är fortfarande dubbelanonym. Det är inget fel med det, men det var du själv som kritiserade att andra var det. För min del spelar det ingen roll vem du är och jag har inget emot att folk är anonyma. 
  • Anonym (Betty)

    Beror väl på vad man gör. Att introducera som en vän kan man väl göra när som helst. Finns vän ingen som resonerar så om kompisar? "Nä nu kan jag inte gå till parken men den här nya väninnan som har barn i samma ålder för jag måste känna henne i ett år först".

  • Anonym (SL)
    Anonym (Betty) skrev 2024-04-18 16:25:10 följande:

    Beror väl på vad man gör. Att introducera som en vän kan man väl göra när som helst. Finns vän ingen som resonerar så om kompisar? "Nä nu kan jag inte gå till parken men den här nya väninnan som har barn i samma ålder för jag måste känna henne i ett år först".


    För mig är det en jätteskillnad.
    TS vill ju inte träffa denna man som vän. Hon vill få dejta honom och på grund av avstånd och att hon har sitt barn på heltid så funderar hon på att börja göra det samtidigt som hon har sitt barn.

    De kanske tänker att de kan pussas lite när barnet inte ser, "mysa" lite när barnet sover etc etc.
    De är ju inte vänner och jag misstänker att de inte kommer att kunna hålla den nivån runt barnet särskilt länge, hur mycket de än tänker att de ska det.

    Barn är inte dumma. Barn känner när föräldrar beter sig konstigt. De kan kanske inte sätta ord på det men de känner av det.
    TS barns vardag och verklighet har dessutom precis vänts upp och ner...varför riskera att göra livet ännu mer otryggt.

    Frågan är ju varför man ens vill utsätta sitt barn för det egna dejtandet...
  • Anonym (livet!)

    Undrar hur många av er som svarar här faktiskt har varit ensamstående (helt) med små barn? Livet händer, då får man anpassa sig lite efter det.

    Tycker verkligen inte att man som morsa ska tvingas vara ENDAST morsa bara för att man har barn. Känns lite madonna-hora-komplex?

    ..

    Vad menar (SL) med "utsätta" sina barn för dejtandet? Som om dejtande vore nåt hemskt som man tvingas till och knappt står ut med. Man KAN ju vara en sån som helt enkelt tycker det är kul att träffa nya människor! Och känner man sin treåring, som man ju bör göra då om man har ungen på heltid, då vet man ju om barnet är ett sånt som tycker att det är kul eller jobbigt att träffa nya människor. Och så anpassar man sig efter det.

  • Anonym (X)

    Hur lärde du känna honom om ni är så upptagna och bor så långt från varandra? Påbörjade ni nåt innan din förra relation tog slut?

    Annars är det jättemärkligt att tänka att man hittat Den Stora Kärleken när man träffat personen drygt 10 gånger och under så kort tid.
    Helt ok att vara nyförälskad och spontan UTAN barn.

  • Anonym (SL)
    Anonym (livet!) skrev 2024-04-19 09:22:46 följande:

    Undrar hur många av er som svarar här faktiskt har varit ensamstående (helt) med små barn? Livet händer, då får man anpassa sig lite efter det.

    Tycker verkligen inte att man som morsa ska tvingas vara ENDAST morsa bara för att man har barn. Känns lite madonna-hora-komplex?

    ..

    Vad menar (SL) med "utsätta" sina barn för dejtandet? Som om dejtande vore nåt hemskt som man tvingas till och knappt står ut med. Man KAN ju vara en sån som helt enkelt tycker det är kul att träffa nya människor! Och känner man sin treåring, som man ju bör göra då om man har ungen på heltid, då vet man ju om barnet är ett sånt som tycker att det är kul eller jobbigt att träffa nya människor. Och så anpassar man sig efter det.


    För mig är dejting en vuxenaktivitet...
    Skulle aldrig någonsin dra i mina barn i detta innan jag vet vad jag känner och den andre känner och med säkerhet vet att det ska bli något långvarigt.
    Och jag skulle höja på ögonbrynen direkt om någon jag dejtar skulle vilja ta med sina barn för tidigt i processen också...
    Gränslöst mot både mig och definitivt mot barnen...

    Varför ska barnen vara med i denna process menar du??? På vilket sätt gagnar det barnen att se mamma gosa med nya människor som sen plötsligt försvinner...
  • Anonym (Inte jag)
    Anonym (livet!) skrev 2024-04-19 09:22:46 följande:

    Undrar hur många av er som svarar här faktiskt har varit ensamstående (helt) med små barn? Livet händer, då får man anpassa sig lite efter det.

    Tycker verkligen inte att man som morsa ska tvingas vara ENDAST morsa bara för att man har barn. Känns lite madonna-hora-komplex?

    ..

    Vad menar (SL) med "utsätta" sina barn för dejtandet? Som om dejtande vore nåt hemskt som man tvingas till och knappt står ut med. Man KAN ju vara en sån som helt enkelt tycker det är kul att träffa nya människor! Och känner man sin treåring, som man ju bör göra då om man har ungen på heltid, då vet man ju om barnet är ett sånt som tycker att det är kul eller jobbigt att träffa nya människor. Och så anpassar man sig efter det.


    Nu är det ju väldigt få som är 100% ensamstående, så det ligger i sakens natur att det inte är många som svarar här som har upplevt det. 

    Däremot tror jag de flesta av oss är föräldrar och frågan är väl om man lägger tyngdpunkten i livet på sitt barn eller på sig själv? Det har inget med sexualitet att göra. Om jag var helt ensamstående idag skulle jag kunna ha mind blowing sex varje dag utan att mitt barn var hemma, eftersom jag jobbar hemifrån och har lunch en timme mitt på dagen. Man får helt enkelt anpassa dejtandet efter sitt liv som det ser ut. 

    Annars kan man skaffa en barnvakt, en mor- eller farförälder kanske? En vän? Någon man har hittat på annons? 

    Möjligheterna är oändliga. Jag är ytterst rädd om mitt barn. Han skulle inte under några omständigheter träffa en ny man innan jag var 100% på att det skulle vara vi framöver. Det skulle ta minst ett år och vi skulle ha beslutat boende, ev. äktenskap osv. Inte någon jag träffat 6 gånger på tre månader. 
  • Anonym (Betty)
    Anonym (livet!) skrev 2024-04-19 09:22:46 följande:

    Undrar hur många av er som svarar här faktiskt har varit ensamstående (helt) med små barn? Livet händer, då får man anpassa sig lite efter det.

    Tycker verkligen inte att man som morsa ska tvingas vara ENDAST morsa bara för att man har barn. Känns lite madonna-hora-komplex?

    ..

    Vad menar (SL) med "utsätta" sina barn för dejtandet? Som om dejtande vore nåt hemskt som man tvingas till och knappt står ut med. Man KAN ju vara en sån som helt enkelt tycker det är kul att träffa nya människor! Och känner man sin treåring, som man ju bör göra då om man har ungen på heltid, då vet man ju om barnet är ett sånt som tycker att det är kul eller jobbigt att träffa nya människor. Och så anpassar man sig efter det.


    Ja jag tycker också att det är lite överdrivet på svaren i den här tråden. Man måste skydda barnen från dejter till varje pris i minst ett år. 

    Alltså jag kan köpa att man inte behöver flytta ihop med barn och bonusbarn efter andra dejten och råhångla framför barnen.

    Men att träffas i parken, på middag, promenad osv. Ja det är inte supermycket konstigare än att umgås med vänner även om  barn nu är bra på att läsa vuxna och fattar att "mamma verkar extra glad när vi träffar kompisen pelle". 

    Träffar man en ny kompis så har man ju inte research i ett år och kollar om vänskapen ska hålla.
Svar på tråden Introducera ny partner